Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1464595
Jag hade bytt när det ändå ska göras. Går den sönder senare åker du på att göra jobbet en gång till.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1464985
frippe64 skrev:Ja, pumpen ska uppenbarligen bytas, i alla fall om den är så här:


Sitter vattenpumpen på Volvos variant av motorn där också?
Läste att denna motor som sitter i Volvo tillverkades av Volvo men de byggde en helt eget topplock med bara en kamaxel och 2 ventiler/cylinder eftersom Volvo avsåg ha turbo på den.

I marginalen måste jag säga att ljudet från motorn när man "rejsar" är oslagbart!
#1464998
linnar skrev: tis 21 sep 2021, 15:20
frippe64 skrev:Ja, pumpen ska uppenbarligen bytas, i alla fall om den är så här:


Sitter vattenpumpen på Volvos variant av motorn där också?
Läste att denna motor som sitter i Volvo tillverkades av Volvo men de byggde en helt eget topplock med bara en kamaxel och 2 ventiler/cylinder eftersom Volvo avsåg ha turbo på den.

I marginalen måste jag säga att ljudet från motorn när man "rejsar" är oslagbart!
Det där är inget jag har hört talas om, och det är med stor sannolikhet fel.
Jag utgår ifrån att motorn är lika som i Ford och byggd hos Ford Bridgend Engine Plant i Wales.
#1465053
frippe64 skrev:
linnar skrev: tis 21 sep 2021, 15:20
frippe64 skrev:Ja, pumpen ska uppenbarligen bytas, i alla fall om den är så här:


Sitter vattenpumpen på Volvos variant av motorn där också?
Läste att denna motor som sitter i Volvo tillverkades av Volvo men de byggde en helt eget topplock med bara en kamaxel och 2 ventiler/cylinder eftersom Volvo avsåg ha turbo på den.

I marginalen måste jag säga att ljudet från motorn när man "rejsar" är oslagbart!
Det där är inget jag har hört talas om, och det är med stor sannolikhet fel.
Jag utgår ifrån att motorn är lika som i Ford och byggd hos Ford Bridgend Engine Plant i Wales.
Här står det att de år 2010 hade 4 ventiler/cylinder och då har de också 2 kamaxlar. Det står också att insprutningen är Volvos utvecklat tillsammans med Bosch. Inget om eget topplock eller var underdelen tillverkades. Men topplocket borde vara Volvotillverkat eftersom de flyttat insprutarna till förbränningsrummet. Så går inte bygga om ett befintligt topplock.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ases/34512
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... er-126555/

Hittar inte det med att T4F har en kamaxel och två ventiler/cyl. Man jag har läst det i en test på internet.

Jag talade med en vän som jobbat på Volvo med motorer men i Göteborg. Han är pensionerad sedan länge men han sade att Volvo tillverkade förr motorer till flera bilmärken. De tillverkade betydligt fler motorer än vad det tillverkades Volvobilar. Bla hade de ett mångårigt avtal med Renault att tillverka deras 2 liters 4 cylindriga motorer.
Under år 2010 och 2015 använde Volvo nästan bara 1,6 liter motorer men Volvo hade orderböckerna fulltecknade på motorer. Om 1,6 liters motorn som Volvo hade tillverkades av Ford skulle Volvo inte ha mycket att göra i sina motorfabriker, men de hade alltså mycket att göra. Av det drar jag slutsatsen att Volvo tillverkade Fords motor själva som sitter i Volvo.
Det var gissningarna det, skulle vara kul att veta exakt hur det hänger ihop.
#1465075
Finns ju motorer med dubbla kamaxlar men tvåventilteknik, ex 10 ventils vitblockare från Volvo, samt 16 ventilmotororer med en kamaxel, ex så har min Alfa det.
#1465090
linnar skrev: tis 21 sep 2021, 23:11
frippe64 skrev:
linnar skrev: tis 21 sep 2021, 15:20
Sitter vattenpumpen på Volvos variant av motorn där också?
Läste att denna motor som sitter i Volvo tillverkades av Volvo men de byggde en helt eget topplock med bara en kamaxel och 2 ventiler/cylinder eftersom Volvo avsåg ha turbo på den.

I marginalen måste jag säga att ljudet från motorn när man "rejsar" är oslagbart!
Det där är inget jag har hört talas om, och det är med stor sannolikhet fel.
Jag utgår ifrån att motorn är lika som i Ford och byggd hos Ford Bridgend Engine Plant i Wales.
Här står det att de år 2010 hade 4 ventiler/cylinder och då har de också 2 kamaxlar. Det står också att insprutningen är Volvos utvecklat tillsammans med Bosch. Inget om eget topplock eller var underdelen tillverkades. Men topplocket borde vara Volvotillverkat eftersom de flyttat insprutarna till förbränningsrummet. Så går inte bygga om ett befintligt topplock.
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... ases/34512
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-o ... er-126555/

Hittar inte det med att T4F har en kamaxel och två ventiler/cyl. Man jag har läst det i en test på internet.

Jag talade med en vän som jobbat på Volvo med motorer men i Göteborg. Han är pensionerad sedan länge men han sade att Volvo tillverkade förr motorer till flera bilmärken. De tillverkade betydligt fler motorer än vad det tillverkades Volvobilar. Bla hade de ett mångårigt avtal med Renault att tillverka deras 2 liters 4 cylindriga motorer.
Under år 2010 och 2015 använde Volvo nästan bara 1,6 liter motorer men Volvo hade orderböckerna fulltecknade på motorer. Om 1,6 liters motorn som Volvo hade tillverkades av Ford skulle Volvo inte ha mycket att göra i sina motorfabriker, men de hade alltså mycket att göra. Av det drar jag slutsatsen att Volvo tillverkade Fords motor själva som sitter i Volvo.
Det var gissningarna det, skulle vara kul att veta exakt hur det hänger ihop.
Haha, ja med lite lösrykta citat från internet, en kvälls bastuprat samt en dos egen fantasi så kan man bygga sig ett eget universum. :-D
Volvo skrev naturligtvis att Volvo gjort, vad skulle dom annars göra, skriva att Ford gjort?

Men du har ju facit, ut och fotografera din motor, och lägg upp bilderna här. :P

För övrigt är ju denna Ecoboost bara en parentes i motorprogrammet, och hade Volvo tillverkat dom som sitter i Volvo skulle det varit gjort på kafferasterna.

By the way, det där med ny topp har du hämtat från 1,6l PSA-diesel, men inte heller den tillverkades av Volvo.
#1465094
Jag kan inflika här lite om att man har ändrat lite på motorerna. Jag har fått uppgifter från Volvo om 1.8 F-motorn (Alltså generationen före T4 F-motorn). Jag hade själv en V70 2.0 F och det är ju samma motor som 1.8 F, men med större cylinderborrning.
Hursomhelst, Volvo berättar att jämfört med den ursprungliga bensinmotorn, så har dom ett annat topplock med bl.a större ventiler och större avstånd mellan ventilerna. Detta är alltså modifieringen för E85. Dom har ett par andra punkter också men det handlar inte så mycket om topplocket.
Något som däremot inte framgår, är om det är Volvo eller Ford som har gjort modifieringarna. Men det visar ju att man kan ändra en befintlig konstruktion. Var det sedan görs kan ju vara en fråga om var det är lättast och mest praktiskt? I alla fall när man är (var) inom samma koncern.
Men Ford var och är en sorts föregångare för E85-drift, så det ligger nära till hands att dom har gjort det? Och Volvo tog då en färdig motor "från hyllan" innan dom hade hunnit utveckla sin egen 2.5 Fx-motor.

Hej! Blev nedslag på besiktningen på o[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]

Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]