Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jaronsso
#1463809
ironsavior skrev: tis 14 sep 2021, 13:02 Hej, jag var inne och kollade på volvobil idag, om jag beställer idag skulle leverans ske i slutet av februari 2022.
OK - tack.
Nära ett halvårs leveranstid med andra ord.
av HTA
#1465078
Själv lade jag en beställning 15 september på en V60 T6 II Recharge inkl allt (nästan) och fick leveransbesked från Volvo till feb-mars 2022 också.
Loggade in igår i minvolvo och där står det leverans v42 (4 veckor).
Ja det måste ju vara fel så klart men håller koll på vad som händer.
Har ingen brådska alls så för min del spelar det ingen roll men ville delge info bara.
Återkommer när detta uppdateras.
av jaronsso
#1465081
HTA skrev: ons 22 sep 2021, 07:57 Själv lade jag en beställning 15 september på en V60 T6 II Recharge inkl allt (nästan) och fick leveransbesked från Volvo till feb-mars 2022 också.
Loggade in igår i minvolvo och där står det leverans v42 (4 veckor).
Ja det måste ju vara fel så klart men håller koll på vad som händer.
Har ingen brådska alls så för min del spelar det ingen roll men ville delge info bara.
Återkommer när detta uppdateras.
Ha - låter ju märkligt.
Har men ens ställt om produktionen till de nya batterierna v42?
Trodde det gjordes något senare, typ v45?
av HTA
#1465088
jaronsso skrev: ons 22 sep 2021, 08:05
HTA skrev: ons 22 sep 2021, 07:57 Själv lade jag en beställning 15 september på en V60 T6 II Recharge inkl allt (nästan) och fick leveransbesked från Volvo till feb-mars 2022 också.
Loggade in igår i minvolvo och där står det leverans v42 (4 veckor).
Ja det måste ju vara fel så klart men håller koll på vad som händer.
Har ingen brådska alls så för min del spelar det ingen roll men ville delge info bara.
Återkommer när detta uppdateras.
Ha - låter ju märkligt.
Har men ens ställt om produktionen till de nya batterierna v42?
Trodde det gjordes något senare, typ v45?
Exakt. De sa att bilarna skulle börja tillverkas v47.
Så därför antar jag att informationen i MinVolvo är felaktig.
Men som sagt jag återkommer när/om informationen ändras :)
Användarvisningsbild
av bem
#1465158
jaronsso skrev: ons 22 sep 2021, 08:05
HTA skrev: ons 22 sep 2021, 07:57 Själv lade jag en beställning 15 september på en V60 T6 II Recharge inkl allt (nästan) och fick leveransbesked från Volvo till feb-mars 2022 också.
Loggade in igår i minvolvo och där står det leverans v42 (4 veckor).
Ja det måste ju vara fel så klart men håller koll på vad som händer.
Har ingen brådska alls så för min del spelar det ingen roll men ville delge info bara.
Återkommer när detta uppdateras.
Ha - låter ju märkligt.
Har men ens ställt om produktionen till de nya batterierna v42?
Trodde det gjordes något senare, typ v45?
Volvo har skrivit om Volvo laddhybriders uppdateringen (större batteri, starkare elmotor, elvärme av kupén m.m.) på sin hemsida, att de som beställde från ett visst datum (8 sept) får nyheterna.

Pressmeddelande 8 sept 2021:
...
"Den nya drivlinan introduceras på alla Volvo Recharge laddhybrider som baseras på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture), vilket innefattar Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 Recharge. De finns till försäljning från och med idag."
...
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... a-laddning
av jaronsso
#1465167
bem skrev: ons 22 sep 2021, 14:20
jaronsso skrev: ons 22 sep 2021, 08:05
HTA skrev: ons 22 sep 2021, 07:57 Själv lade jag en beställning 15 september på en V60 T6 II Recharge inkl allt (nästan) och fick leveransbesked från Volvo till feb-mars 2022 också.
Loggade in igår i minvolvo och där står det leverans v42 (4 veckor).
Ja det måste ju vara fel så klart men håller koll på vad som händer.
Har ingen brådska alls så för min del spelar det ingen roll men ville delge info bara.
Återkommer när detta uppdateras.
Ha - låter ju märkligt.
Har men ens ställt om produktionen till de nya batterierna v42?
Trodde det gjordes något senare, typ v45?
Volvo har skrivit om Volvo laddhybriders uppdateringen (större batteri, starkare elmotor, elvärme av kupén m.m.) på sin hemsida, att de som beställde från ett visst datum (8 sept) får nyheterna.

Pressmeddelande 8 sept 2021:
...
"Den nya drivlinan introduceras på alla Volvo Recharge laddhybrider som baseras på SPA-plattformen (Scalable Product Architecture), vilket innefattar Volvo S60, V60, XC60, S90, V90 och XC90 Recharge. De finns till försäljning från och med idag."
...
https://www.media.volvocars.com/se/sv-s ... a-laddning
Att beställa från ett visst datum innebär ju inte att bilarna produceras från det datumet.
De sa ju det för att de vet att det är en viss leveranstid, och att de nya batterierna hinner köras in i god till första beställda bilen skall produceras.

De som beställde samma dag, 8 sep, får ju sina bilar till jul kanske. En bra stund efter v45-47 alltså.
Användarvisningsbild
av bem
#1465221
jaronsso,
HTA skrev han beställde sin Volvo 15 september, alltså efter 8 september.
Då skall han om Volvos pressmeddelande fortfarande gäller få sin bil med de nya uppdateringarna.
Om Volvo levererar en bil till HTA utan dessa uppdateringar, ja då får väl HTA vifta med pressreleasen. Men det står ju i beställningen på bilen vad man skall få så det är bara hålla sig till det.
Jodå, jag förstår det är flera månaders leveranstid från beställningsdatum.
Att en bil skulle levereras så mycket tidigare (enligt Min Volvo för HTA) kanske är lite ovanligt? Om nu Volvos leveranstid enligt Min Volvo går att lita på, vilket jag är lite skeptisk till.
Min V90 Recharge 2022:a ändrade de leveranstid på 6 gånger (senare och senare, aldrig tidigareläggning) men det var min bil det, det kan vara annat med andras bilar i dagsläget. Det var bara vänta och hoppas på det bästa för mig. Till slut levererades det en bil tack och lov efter 6 månaders väntan från beställning.
/Bo
av jaronsso
#1465239
bem skrev: ons 22 sep 2021, 20:22 jaronsso,
HTA skrev han beställde sin Volvo 15 september, alltså efter 8 september.
Då skall han om Volvos pressmeddelande fortfarande gäller få sin bil med de nya uppdateringarna.
Om Volvo levererar en bil till HTA utan dessa uppdateringar, ja då får väl HTA vifta med pressreleasen. Men det står ju i beställningen på bilen vad man skall få så det är bara hålla sig till det.
Jodå, jag förstår det är flera månaders leveranstid från beställningsdatum.
Att en bil skulle levereras så mycket tidigare (enligt Min Volvo för HTA) kanske är lite ovanligt? Om nu Volvos leveranstid enligt Min Volvo går att lita på, vilket jag är lite skeptisk till.
Min V90 Recharge 2022:a ändrade de leveranstid på 6 gånger (senare och senare, aldrig tidigareläggning) men det var min bil det, det kan vara annat med andras bilar i dagsläget. Det var bara vänta och hoppas på det bästa för mig. Till slut levererades det en bil tack och lov efter 6 månaders väntan från beställning.
/Bo
bem;

Du förstår väl att det är uppenbart fel, som han själv skriver, för att:

1. Produktionen har inte ställts om till v42. Det finns helt enkelt inga nya bilar att leverera då.
2. Leveranstiden är betydligt längre än så.

Volvos pressrelease har i sig inget med detta att göra.
Naturligtvis gäller den, och stämmer, alla som beställde från 8 sep får det nya. Likaså han. Men inte v42.
Jag har inte skrivit att han inte kommer få det.

Till sist. Allas leveranstider ändras hela tiden. Min också.
Som på din, V90.
  • 1
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 312
Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Att använda lyktor från 00-04 funkar me[…]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]