Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1465018
bem skrev: tis 21 sep 2021, 17:18
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 16:28
bem skrev: sön 19 sep 2021, 13:36 Ska man våga ladda inne i ett garage även om man har laddbox? Jag kan istället ha bilen utanför om jag vill. Om olyckan skulle vara framme med en brand vid laddning så är ju chansen större man klarar huset om det händer utanför garaget.
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
/Bo

Var laddar du din mobiltelefon? Surfplatta? Laptop? Alla har kapacitet att bränna ner ditt hus.
Mobiltelefon: i en keramikkruka när jag laddar den.
Surfplatta: har jag ingen.
Laptop: den är nätansluten för jämnan (kör den aldrig på batteriet) så den laddas nog inte då.
/Bo

Som om det vore själva laddningen som var farlig. Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre.
#1465024
bem skrev: tis 21 sep 2021, 18:14
Lövet skrev: tis 21 sep 2021, 17:33 Du är helt enkelt en väldigt försiktig man Bo. Känns det bättre att ha den utanför, ha den utanför. Man kan dock konstatera att det inte så vanligt att det faktiskt händer något vid elbilsladdning
https://www.msb.se/contentassets/d70471 ... 8-2020.pdf så jag tror du kan unna dig att ha den i garaget också. Slipper du tvätta så ofta ;)
Jag funderar på en gyllene medelväg. Ladda bilen utenatten om det behövs. Bara ladda inne i garagetdan när jag är hemma så jag hinner göra nåt eller i alla fall ta mig ur huset i tid om det osannolika händer. Med laddbox i båda fallen. Jag har respekt för laddning av litiumbatterier, det går inte komma ifrån då jag hållit på en hel del med laddning av batterier.
/Bo
Hanterar du livets alla faror på liknande sätt?
#1465061
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 19:21
bem skrev: tis 21 sep 2021, 18:14
Jag funderar på en gyllene medelväg. Ladda bilen utenatten om det behövs. Bara ladda inne i garagetdan när jag är hemma så jag hinner göra nåt eller i alla fall ta mig ur huset i tid om det osannolika händer. Med laddbox i båda fallen. Jag har respekt för laddning av litiumbatterier, det går inte komma ifrån då jag hållit på en hel del med laddning av batterier.
/Bo
Hanterar du livets alla faror på liknande sätt?
Nej. Men laddning av Lithiumbatterier har jag respekt för. Vet inte om du nån gång har sett Lithiumbatterier brinna?
/Bo
#1465062
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 18:56
bem skrev: tis 21 sep 2021, 17:18
Var laddar du din mobiltelefon? Surfplatta? Laptop? Alla har kapacitet att bränna ner ditt hus.
Mobiltelefon: i en keramikkruka när jag laddar den.
Surfplatta: har jag ingen.
Laptop: den är nätansluten för jämnan (kör den aldrig på batteriet) så den laddas nog inte då.
/Bo

Som om det vore själva laddningen som var farlig. Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre.
[/quote]
Jag har laptopen nätansluten när jag använder den.
/Bo
#1465079
bem skrev: ons 22 sep 2021, 00:11
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 18:56
bem skrev: tis 21 sep 2021, 17:18
Var laddar du din mobiltelefon? Surfplatta? Laptop? Alla har kapacitet att bränna ner ditt hus.
Mobiltelefon: i en keramikkruka när jag laddar den.
Surfplatta: har jag ingen.
Laptop: den är nätansluten för jämnan (kör den aldrig på batteriet) så den laddas nog inte då.
/Bo

Som om det vore själva laddningen som var farlig. Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre.
Jag har laptopen nätansluten när jag använder den.
/Bo
[/quote]


Vad gör det för skillnad då?

Sök hjälp för din rädsla. Är inte nyttigt med fobier. Du förstår väl att det finns miljon och åter miljoner batterier i Sverige och det brinner nästan aldrig.

Hoppas du inte äter äpple för jag antar att fler i Sverige dör av att de sätter en äpplebit i halsen än an lithiumbatteribrand. Och jag hoppas verkligen inte att du ger dig ut i trafiken. Där dör hundratals människor varje år.
#1465095
Verdi skrev: ons 22 sep 2021, 08:00 [Vad gör det för skillnad då?

Sök hjälp för din rädsla. Är inte nyttigt med fobier. Du förstår väl att det finns miljon och åter miljoner batterier i Sverige och det brinner nästan aldrig.

Hoppas du inte äter äpple för jag antar att fler i Sverige dör av att de sätter en äpplebit i halsen än an lithiumbatteribrand. Och jag hoppas verkligen inte att du ger dig ut i trafiken. Där dör hundratals människor varje år.
Vad i hela..?
Elektronik är ju en av dom vanligaste anledningarna till husbränder.
Dödlig utgång eller ej är det ju katastrofala följder för drabbade.

Väldigt sunt att sköta laddningar ansvarsfullt.
Allt från mobil till elbil.

Jämförelsen med äpplet är lika korkad som att köra på bakhjulet i 200km på motorcykel i rusningstrafik utan hjälm, med svepskälet "Vanligaste dödsorsaken är ju hjärtsvikt"

Är elbilsbränder en anledning till att inte skaffa en sådan? Nej, det tycker jag inte.
Bensin, diesel olja och spolarvätska brinner som bara tusan dom också.

Media har sätt att slå sönder statistik rent opinionsmässigt. Få saker att framstå som farligare än dom är för att det säljer.
Så skapas också snedveiden opinion.

Men man ska ska likfullt ha respekt för batterier.
#1465113
Verdi skrev: ons 22 sep 2021, 08:00
bem skrev: ons 22 sep 2021, 00:11
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 18:56
Mobiltelefon: i en keramikkruka när jag laddar den.
Surfplatta: har jag ingen.
Laptop: den är nätansluten för jämnan (kör den aldrig på batteriet) så den laddas nog inte då.
/Bo

Som om det vore själva laddningen som var farlig. Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre.
Jag har laptopen nätansluten när jag använder den.
/Bo

Vad gör det för skillnad då?

Sök hjälp för din rädsla. Är inte nyttigt med fobier. Du förstår väl att det finns miljon och åter miljoner batterier i Sverige och det brinner nästan aldrig.

Hoppas du inte äter äpple för jag antar att fler i Sverige dör av att de sätter en äpplebit i halsen än an lithiumbatteribrand. Och jag hoppas verkligen inte att du ger dig ut i trafiken. Där dör hundratals människor varje år.
[/quote]

--------------------------------------------
Vad det gör för skillnad?
Du skrev "Att ha laptopen på 100% hela tiden kan mycket väl vara värre." Du får nog förklara vad du menar med det.

Jag har inga fobier för batteriladdning eller använda elektriska prylar. Inte för spindlar, ormar eller nåt sånt heller.
Bara för det nästan aldrig brinner behöver man ju inte strunta i att vara lite försiktig.
Jag har kört bil sen 1979 och tänker väl köra ett tag till. Jag försöker köra lite lugnare numera än när jag var yngre.
Jag försöker köra hänsynsfullt, det är vad jag kan bidra med.
Jag förstår inte varför jag inte skulle ge mig ut i trafiken (du kanske menar för att där dör folk?)
Vi kanske kan återgå till ämnet. Diskutera mig är väl inte tänkt göra i detta forum.
Kanske jag är överdrivet försiktig men det blir nog för min del som jag skrev tidigare: Ladda bilen ute på natten om det behövs. Bara ladda inne i garaget på dan när jag är hemma så jag hinner göra nåt eller i alla fall ta mig ur huset i tid om det osannolika händer.
Har en V90 Recharge om nån undrar, batteriet är inte så stort (11,6 kWh) så det går rätt snabbt ladda (ca. 3 tim).
/Bo
#1465122
Lövet skrev: tis 21 sep 2021, 12:58 Egentligen öppnar detta för lägre avgifter eftersom idag betalar man avgift för sin huvudsäkring oavsett om man använder Max eller inte.
Lägre el-avgifter tror jag inte på alls, möjligtvis att de kan mildra kommande höjningar någorlunda. :-)
#1465124
VolvoB20 skrev:Lägre el-avgifter tror jag inte på alls, möjligtvis att de kan mildra kommande höjningar någorlunda. :-)
Det gör egentligen inte jag heller. Men jag blir tokig på en del uttalanden, framförallt i tidningen just nu. "ELBILEN KOMMER KOSTA 700KR ATT LADDA!" och så har man räknat på att elbilen laddas med 22kW laddare 1(!) gång per månad så hela effekttariffen läggs på en enda laddning. Sensationssökande dumheter är vad det är.
#1465127
Lövet skrev: mån 20 sep 2021, 21:00
Flinta skrev:Ahh, då kan jag plocka ut 3x25x230=17kW :-)
Möjligt, men det kan sannolikt inte din bil ta emot. De flesta elbilars ombordladdare är inte större än 11kW. Det finns ett par med 22kW förvisso som tillval. Hybrider har betydligt lägre (minns inte vilken bil du har).
Jag har 16A idag och de räcker precis till Värmepumpar, Varmvatten, Vattenpumpar, Stall, Ladugård, Verkstad och Husshållsström så det finns minimalt över till billaddning, redan idag planerar jag för jag kan inte köra flera saker samtidigt.

Jag tänker jag behöver gå 16A->25A för att få kapacitet över till att ladda bil när det blir el-bil. Annars får jag stänga av all värme när jag ska ladda bilen.
  • 1
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 216
  • 380

problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]