Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464815
Jag köpte mig en S60 2.4D MY08 i somras och det är ju alltid en chansning att köpa på sommaren för att man inte enkelt kollar dieselvärmaren, på samma sätt som AC'n kan vara svårkontrollerad på vintern.

Nåväl, i lördags var det tillräckligt kallt ute för att provstarta den. Jag trycker direktstart och den startar för att lägga av efter 1-2minuter... Men den startar om av sig själv och dör sedan efter ett par minuter till. Då stängde den av sig själv. Mindre lyckat försök.

Jag kopplar upp Vida och får felkod CEM-5F39 vilket antyder fel på flamvakten eller soppatillförsel. När jag kör felsökningen i Vida startar den sedan perfekt och går i 5-10 minuter innan jag stänger av den. Flamvakten visar hela tiden ett stabilt värde på cirka 0,7V (varierar inom 0,1V). Jag stänger ner och kopplar från Vida och startar värmaren via vredet i bilen, då startar den och går jättebra i 20min till jag stänger av den.

Lite trött efter sommaren tänkte jag, kanske luft i soppaledningen eller lite sot på flamvakten som behövde brännas bort.

Men nu i kväll tänkte jag att jag skulle prova igen. Vrider igång den med vredet i bilen och den startar finfint. Efter 2 min stänger den av sig för att sedan automatiskt starta upp av sig själv igen, sedan går den i 10 min till innan jag manuellt stänger av den.

Några tankar och ideer kring detta någon? Någon som känner igen sig med den felkoden och "omstarten" som sker efter 2 min? När jag söker hittar jag ingen perfekt match mot mitt problem...
#1464837
Jallemet skrev:Batteriet kanske kan vara en felkälla?
Nej det tror jag inte, jag har haft en extern strömkälla inkopplad för att utesluta det. Jag tror inte heller att det skulle resultera i just den felkoden.


Jag gjorde ett till test till ikväll och den startade fint men efter någon minut så gjorde den en dipp, ungefär som att bränslet tog slut för att sedan "flåsa på" igen efter cirka 5sek. Det lät väldigt mycket som att bränslet försvann för att sedan komma tillbaka. Jag tror det slutade ticka samtidigt, frågan är om det var pumpen som slutade gå pga att lågan slocknade eller att lågan slocknade pga att pumpen slutade gå. Knepigt...

Jag var också under och kikade på pumpen och jag ser inget märkligt där, mer än att inkommande slang känns lite lång, så den gör ett "vattenlås" innan den går in i pumpen, men det borde ju inte spela någon roll antar jag.

Jag kikade i Vida också och där står det att det är viktigt att pumpen har en 15 gradig lutning, något att kika mer på men jag hittar ingen info om det när jag googlar så det kanske inte är kritiskt?
#1464865
Ser med spänning fram mot en lösning!

Min värmare hade ett liknande beteende förra säsongen så jag laddade i omgångar, startade och stängdes av oavsett om jag körde via OnCall eller i bilen.

Till slut startade den så att det skulle bero på batteriet tyckte jag kändes rimligt.

I år har jag inte provat än...
#1464875
Det är som det skulle va luft i soppaledningen efter att värmaren inte använts på en stund. Finns det någon backventil eller motsvarande? Det är återkommande efter cirka 2 min som den hostar till eller dör. Antingen lyckas den få soppa igen så den hostar igång igen eller så behöver den starta om en gång. Sedan går den fläckfritt…

Jag lossade inkommande slang till soppapumpen och det är inte så det rinner ur den, snarare droppar väldigt försiktigt, skall det va så? Någon som vet?
#1465055
Jag fick min värmare defekt för 3 år sedan.
Öppnade den och hittade löv i intaget.
Köpte en begagnad värmare och satte ihop till en ok värmare,
men jag gjorde ett nät på intaget. . .
Inga problem efteråt. . . .
#1465093
Jag har inte inspekterat värmaren så noggrant de gånger jag haft stötfångaren borta men jag kan inte riktigt se hur löv skulle kunna få den att "hacka till" efter 2 min gång för att sedan gå som den skall?!
#1465099
5-10 minuter är kort tid för en dieselvärmare. Kör den minst 20 minuter. Det kan hjälpa.

Jag hade börjat med att ta isär och rengöra om det var min. Jag gissar på nedsotad flamvakt. Då finns det också möjlighet att se om någon detalj gått sönder (spruckit eller så).

Tyvärr är felkoden inte entydig. Det kan vara i princip vad som helst som gör att det inte brinner ordentligt -- om nu flamvakten fungerar som den ska.

Flamvakter brukar kunna strula på många "oljebrännare" efter ett antal år. Första hjälpen är att rengöra. Det kan fungera länge efter en rengöring. Ofta är brännaren också sliten och sotar mer än när den var ny. Då får man välja mellan att rengöra ofta eller renovera/byta ut brännaren.
#1465115
Malmstroem skrev: Jag hade börjat med att ta isär och rengöra om det var min. Jag gissar på nedsotad flamvakt. Då finns det också möjlighet att se om någon detalj gått sönder (spruckit eller så).

Tyvärr är felkoden inte entydig. Det kan vara i princip vad som helst som gör att det inte brinner ordentligt -- om nu flamvakten fungerar som den ska.

Flamvakter brukar kunna strula på många "oljebrännare" efter ett antal år. Första hjälpen är att rengöra. Det kan fungera länge efter en rengöring. Ofta är brännaren också sliten och sotar mer än när den var ny. Då får man välja mellan att rengöra ofta eller renovera/byta ut brännaren.
Tack för input!

Jag upptäckte vid ett försök att pumpen tickar vidare en liten stund efter att man hör att brännaren kämpar med lågan och slocknar. Om flamvakten löser ut felaktigt så borde det väl resultera i att soppapumpen slutar ticka och sedan slocknar brännaren, nu var det tvärt om. Det får mig att tro att flamvakten faktiskt fungerar och att det är något annat som gör att brännaren slocknar, t.ex. problem med soppatillförseln.

I går kväll hade jag faktiskt ett lyckat startförsök utan vikande låga eller omstart. Innan dess hade jag vinklat pumpen lite mer enligt instruktionen i Vida och även kortat av inkommande slangen något så den hade bättre fall ner mot pumpen, förut var den lite för lång och hängde ner lite. Om det gjorde skillnaden eller om det bara var tur är ju oklart. Jag skall låta den vara ett par dagar och sedan testa någon lite svalare kväll eller morgon igen för att se hur det går.
#1465150
Om jag förstått det rätt finns två huvudalternativ med din felkod. Antingen har du problem med att det brinner dåligt, eller med flamvakten.

Tyvärr har i alla fall jag svårt att säga vilket alternativ som gäller utan att riva isär och titta efter. Det du skriver kan tyda på att det brinner dåligt. Det kan bero på dålig bränsletillförsel, dålig brännare, eller en massa sot eller annan skit som är ivägen.

Jag har gått så långt att jag gissat på felorsak (sot på flamvakten). Det kan mycket väl var fel, gissningen gjordes på den information jag hade. Jag tror inte att någon kan veta utan att riva isär och titta efter. :-)
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]