Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ÖIVIN
#1432926
Kan det vara värt att lossa batteriet så ecc:n får starta om tro. Verkar långsökt men kanske värt att prova. Vad händer isånafall med felkoderna, raderas dessa då.
av Karlos
#1432936
Hade bilen strömlös ca en kvart häromdan när jag bytte extraljus, det borde väl vara tillräckligt för att nolla ECC? Gjorde tyvärr ingen skillnad :(
av ÖIVIN
#1465039
Nu börjar det bli kallt ute och det märks väl i kupen. När jag har motorn på tomgång och det är 9 grader ute, temp inställd på 22 grader på båda sidor,auto-läge,ac på, så blåser det 15 grader på förarsidan, 25 grader på passagerarsidan mätt i utblåsen i mitten. Höjer jag till 30 grader på förarsidan ökar utblåsningstemperaturen till 17 grader vilket är på tok för kallt. Sänker jag till 14 grader blåser det 5 grader. Slår jag av ac:n stiger temperaturen något. Passagerarsidan fungerar som den ska. Kan det vara tempmätaren som är trasig eller är det spjällmotorerna som gett upp? Har någon något mer tips?
av ÖIVIN
#1467572
Jag har filmat med inspektionskamera in i kanalen och ser att spjället rör sig fram och tillbaka när man justerar temperaturen på förarsidan. Vad finns mer att felsöka på? Om termostaten skulle vara dålig skulle det väl inte vara sån stor skillnad i temperatur mellan förar och passagerarsidan. Har märkt att kylfläkten har gått ovanligt mycket i sommar men har svårt stt tro att det beror på defekt termostat.
av ÖIVIN
#1467603
Jag hittar bara en tempgivare och enligt kopplingsschemat finns det bara en. Är det verkligen två givare på denna modell? Var isåfall sitter givaren till förarutblåset?
Användarvisningsbild
av apersson850
#1467657
Ah, jag hade inte möjlighet att kolla i schemat, så jag utgick från ett tidigare utförande. Det kan ju hända att de gjort mätningar på temperaturen med en givare och olika inställningar för spjällen, och på så sätt sett ett samband där de kan beräkna temperaturen vid höger och vänster sida, utgående från en gemensam temperaturgivare och spjällägena.

Klimatanläggningarna har ju förenklats efterhand, sen två olika värmezoner infördes i 850 på 1993 års modell. Då hade man sju olika givare till ECC.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]