Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464971
Malmstroem skrev:Nu är väl Bulletin på väg att krascha — men att kalla dem extremhöger är ur mitt sätt att se på saken inte korrekt. Bulletin har i alla fall haft flera vettiga skribenter.

Det är ungefär lika trovärdigt som att avfärda allt som skrivs i Aftonbladet p.g.a. Att det skulle vara en kommunistblaska. :-)

Det brukar gå bättre att diskutera om man fokuserar på fakta.
Spelar egentligen ingen roll var Bulletin står på skalan, artikeln är dum och man använder elbilen som slagträ för att man vet att deras läsare hatar dem. Elbilar kommer drabbas mindre av effektskatten än mycket annat, går fint att sänka laddeffekten på dem och enbart ladda när annan förbrukning är låg. Svårare att laga mat och tvätta på natten ;-)

Tar man Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder. Deras elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om man laddar sin elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer man få en låg effektavgift. Egentligen öppnar detta för lägre avgifter eftersom idag betalar man avgift för sin huvudsäkring oavsett om man använder Max eller inte.
#1464972
Lövet skrev:
Malmstroem skrev:Nu är väl Bulletin på väg att krascha — men att kalla dem extremhöger är ur mitt sätt att se på saken inte korrekt. Bulletin har i alla fall haft flera vettiga skribenter.

Det är ungefär lika trovärdigt som att avfärda allt som skrivs i Aftonbladet p.g.a. Att det skulle vara en kommunistblaska. :-)

Det brukar gå bättre att diskutera om man fokuserar på fakta.
Spelar egentligen ingen roll var Bulletin står på skalan, artikeln är dum och man använder elbilen som slagträ för att man vet att deras läsare hatar dem. Elbilar kommer drabbas mindre av effektskatten än mycket annat, går fint att sänka laddeffekten på dem och enbart ladda när annan förbrukning är låg. Svårare att laga mat och tvätta på natten ;-)

Tar man Göteborg Energi som ett exempel så är det viktigt att komma ihåg att detta inte gäller de som bor i lägenhet, utan endast villakunder. Deras elpris består av tre delar. En fast elnätsavgift, en rörlig elöverföringsavgift och en effektavgift. Den fasta elnätsavgift och den rörliga elöverföringsavgiften sänks nu i samband med nya prismodellen. Men det nya är ju effektavgiften som baseras på den timme som du hade högst effektuttag.

Så kör du tvättmaskin, diskmaskin, spis, torktumlaren och spabad samtidigt som du laddar bilen så kommer du få en väldigt hög effektavgift den månaden.
Men om man laddar sin elbil på natten och inte kör alla maskiner samtidigt, utan fördelar det över dygnet, så kommer man få en låg effektavgift. Egentligen öppnar detta för lägre avgifter eftersom idag betalar man avgift för sin huvudsäkring oavsett om man använder Max eller inte.
Me så där nyanserat som du skriver säljer inga lösnummer eller blir klickraketer. ;)
#1464992
Malmstroem skrev: tis 21 sep 2021, 10:33
joel80 skrev: Nja.. Aftonbladet är kanske ingen kanonkandidat till pris för trovärdighet alltid men de är inte styrda nyhetsmässigt av en politisk agenda på sånt sätt. Bulletin har ju starka band till SD.
Blandar du inte ihop Bulletin med Samnytt?

De (före detta) Bulletin-medarbetarna Paulina Neudig och Ivar Arpi är inte direkt SD-märkta. Så vitt jag vet är ingen av de kvarvarande det heller.

Det har varit en hel del turbulens kring Bulletin, med de flesta som beskriver dem som högerextrema tenderar att vara vänsterextrema. ;-)
Njae. Tino Sanandaji är nog rätt mycket höger om moderaterna och verkar inte klok på en fläck. Man behöver inte vara "vänsterextrem" för att tycka att det är en lite märklig tidskrift.

För full öppenhet så röstar jag M och har välkomnat den skärpta attityden runt migration och integration de senaste åren.
#1464993
Verdi skrev:För full öppenhet så röstar jag M och har välkomnat den skärpta attityden runt migration och integration de senaste åren.
Så kan det vara, men varken integration eller migration har så mycket med elpriser att göra. Det man försöker antyda (och här är inte Bulletin ensamma direkt!) är att elbilarna har orsakat effektavgiften som införs på sina ställen nu. Det är rent ohederligt att försöka skylla det på det. Men man vet att det skapar debatt (=klick) när man gör så. Tvi.
#1464994
bem skrev: sön 19 sep 2021, 13:36 Ska man våga ladda inne i ett garage även om man har laddbox? Jag kan istället ha bilen utanför om jag vill. Om olyckan skulle vara framme med en brand vid laddning så är ju chansen större man klarar huset om det händer utanför garaget.
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
/Bo

Var laddar du din mobiltelefon? Surfplatta? Laptop? Alla har kapacitet att bränna ner ditt hus.
#1464996
Lövet skrev: tis 21 sep 2021, 16:26
Verdi skrev:För full öppenhet så röstar jag M och har välkomnat den skärpta attityden runt migration och integration de senaste åren.
Så kan det vara, men varken integration eller migration har så mycket med elpriser att göra. Det man försöker antyda (och här är inte Bulletin ensamma direkt!) är att elbilarna har orsakat effektavgiften som införs på sina ställen nu. Det är rent ohederligt att försöka skylla det på det. Men man vet att det skapar debatt (=klick) när man gör så. Tvi.

Jag ville bara förekomma anklagelserna om att jag är "vänsterextrem" och "miljöpartist" med den passusen. Anklagelser som jag vet kommer som ett brev på posten annars.

Vad gäller effekttarifferna så är Göteborgs helt galen. Lågtrafik-tiderna borde givetvis undantas. Dvs nätter, helger och helgdagar. Så är det även oftast.

Att det är elbilar som är den utlösande faktorn trodde jag inte någon var dum nog att tro.
#1465000
Verdi skrev:Vad gäller effekttarifferna så är Göteborgs helt galen. Lågtrafik-tiderna borde givetvis undantas. Dvs nätter, helger och helgdagar. Så är det även oftast.

Att det är elbilar som är den utlösande faktorn trodde jag inte någon var dum nog att tro.
Varenda artikel skriver det som "elbilsavgift". Kanske för att starta igång lite skönt klasshat? Alla vet ju att det bara är rika miljöpartister på Södermalm som åker elbil ;)

Håller med om att Göteborgs-taxa nästan är kontraproduktiv. Gör man bort sig en gång blir hela månaden svindyr och man kan lika gärna ladda dagtid. Timtaxa känns MYCKET rimligare.
#1465004
Verdi skrev: tis 21 sep 2021, 16:28
bem skrev: sön 19 sep 2021, 13:36 Ska man våga ladda inne i ett garage även om man har laddbox? Jag kan istället ha bilen utanför om jag vill. Om olyckan skulle vara framme med en brand vid laddning så är ju chansen större man klarar huset om det händer utanför garaget.
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
/Bo

Var laddar du din mobiltelefon? Surfplatta? Laptop? Alla har kapacitet att bränna ner ditt hus.
Mobiltelefon: i en keramikkruka när jag laddar den.
Surfplatta: har jag ingen.
Laptop: den är nätansluten för jämnan (kör den aldrig på batteriet) så den laddas nog inte då.
/Bo
#1465005
Du är helt enkelt en väldigt försiktig man Bo. Känns det bättre att ha den utanför, ha den utanför. Man kan dock konstatera att det inte så vanligt att det faktiskt händer något vid elbilsladdning
https://www.msb.se/contentassets/d70471 ... 8-2020.pdf så jag tror du kan unna dig att ha den i garaget också. Slipper du tvätta så ofta ;)
#1465013
Lövet skrev: tis 21 sep 2021, 17:33 Du är helt enkelt en väldigt försiktig man Bo. Känns det bättre att ha den utanför, ha den utanför. Man kan dock konstatera att det inte så vanligt att det faktiskt händer något vid elbilsladdning
https://www.msb.se/contentassets/d70471 ... 8-2020.pdf så jag tror du kan unna dig att ha den i garaget också. Slipper du tvätta så ofta ;)
Jag funderar på en gyllene medelväg. Ladda bilen utenatten om det behövs. Bara ladda inne i garagetdan när jag är hemma så jag hinner göra nåt eller i alla fall ta mig ur huset i tid om det osannolika händer. Med laddbox i båda fallen. Jag har respekt för laddning av litiumbatterier, det går inte komma ifrån då jag hållit på en hel del med laddning av batterier.
/Bo
  • 1
  • 211
  • 212
  • 213
  • 214
  • 215
  • 380

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]