Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464862
Flinta skrev:Ahh, då kan jag plocka ut 3x25x230=17kW :-)
Möjligt, men det kan sannolikt inte din bil ta emot. De flesta elbilars ombordladdare är inte större än 11kW. Det finns ett par med 22kW förvisso som tillval. Hybrider har betydligt lägre (minns inte vilken bil du har).
#1464863
Flinta skrev:Tack för alla svar om laddning!
Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller. Ni verkar ladda 10-16 A och det räcker för att få fullt under natten.
M a o så klarar man sig med nattladdning hemma, jag åker 8-18 mil/dag.
Snabbt överslag, 20 mil x 2 kWh/milen = 40 kWh
3 x 10A (3x10x230) = 6,9 kWh
40 kWh / 6,9 kWh ger knappt 6 timmars laddning för att ladda det man förbrukat under dagen
Samma motsvarighet med 3X16A blir knappt 4 timmars laddning för att "ta tillbaka" det man förbrukat.
#1464867
JEriksson skrev:
Flinta skrev:Tack för alla svar om laddning!
Jag trodde man sa hur många kW man laddade med...har nu lärt mig att det är A som gäller. Ni verkar ladda 10-16 A och det räcker för att få fullt under natten.
M a o så klarar man sig med nattladdning hemma, jag åker 8-18 mil/dag.
Snabbt överslag, 20 mil x 2 kWh/milen = 40 kWh
3 x 10A (3x10x230) = 6,9 kWh
40 kWh / 6,9 kWh ger knappt 6 timmars laddning för att ladda det man förbrukat under dagen
Samma motsvarighet med 3X16A blir knappt 4 timmars laddning för att "ta tillbaka" det man förbrukat.
Precis... och även med 6-8A bör man hilla få tillbaka det under en natt. :)
#1464870
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 13:51
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
Det är bilens batteri jag tänker på. Det är alltid en risk med Lithium batterier att nån cell blir överhettad, blir kortsluten eller blir överladdad (vilket kan vara mycket farligt) när man laddar. Därför jag tänker det kan vara säkrast att ha bilen utanför huset istället för inne (i garaget) när man laddar bilen. Dessutom om det skulle börja brinna i ett Lithiumbatteri är branden mycket svårsläckt. Speciellt släckmedel (eller sand) släcker dock.
Jag har laddat Lithium (Polymer) batterier väldigt mycket och jag sitter bredvid laddaren och batteriet medan jag laddar och så har jag en sån här släckare bredvid (se bilden). Då kan jag släcka en brand direkt. Lithium Ion är inte riktigt så farliga vid laddningen men jag har väldig respekt för all laddning av Lithiumbatterier. Visst är jag nojig men kanske bara bra trots allt i det här fallet. Lutar nog att jag bara laddar bilen utanför garaget.
/Bo
Bilagor
0F22506E-4F7E-4E10-8E3A-AD2579FCC1CA.jpeg
0F22506E-4F7E-4E10-8E3A-AD2579FCC1CA.jpeg (859.24 KiB) Visad 276 gånger
Senast redigerad av 1 bem, redigerad totalt 0 gånger.
#1464893
Jaha, då är cirkusen igång så sakteliga för de som laddar elbil...
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef ... e0648ac079

Smart prismodell för elbolaget... men inte för den som skall ladda...
Ni skall se det blir lika dyrt köra elbil i framtiden som förbränningsmotordriven bil när alla justerat in sig (fordonsskatt, elpriser osv).
Tur jag har ett ynka litet batteri på 11,6 kWh (i min V90 Recharge), bilen kan bara ta emot 3,7 kW per timme max. Går liksom inte snabbladda, så med den prismodellen de skriver om som exempel skulle jag hamna på 124 kr per månad (3,7 kW x 33,5 kr) vilket är överkomligt.
Nån som trott nåt annat än att det kommer så sakteliga bli dyrare åka elbil?
Ladda länge med låg strömstyrka verkar bli melodin för framtiden då för de som laddar elbil hemma, om man vill hålla nere elkostnaden.
/Bo
#1464913
bem skrev:Jaha, då är cirkusen igång så sakteliga för de som laddar elbil...
https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-ef ... e0648ac079

Smart prismodell för elbolaget... men inte för den som skall ladda...
Ni skall se det blir lika dyrt köra elbil i framtiden som förbränningsmotordriven bil när alla justerat in sig (fordonsskatt, elpriser osv).
Tur jag har ett ynka litet batteri på 11,6 kWh (i min V90 Recharge), bilen kan bara ta emot 3,7 kW per timme max. Går liksom inte snabbladda, så med den prismodellen de skriver om som exempel skulle jag hamna på 124 kr per månad (3,7 kW x 33,5 kr) vilket är överkomligt.
Nån som trott nåt annat än att det kommer så sakteliga bli dyrare åka elbil?
Ladda länge med låg strömstyrka verkar bli melodin för framtiden då för de som laddar elbil hemma, om man vill hålla nere elkostnaden.
/Bo
För 99% av elbilisterna är det där inget större problem. Man styr laddningen till nqtten då man ändå inte lagar mat, dammsuger, kokar kaffe eller andra energikrävande saker, sen laddar man inte med onödigt hög effekt. Alltså att ladda med 11kW när man klarar att få fullt med ca 4kW är dumt. 4kW ger ca 2 mil i timmen. Kör man i snitt inte mer än typ 15 mil per dag klarar man ju sig gott på 4kW istället för högre.

Jag har kört 1550 mil senaste 3,5 månaderna ä, så i år blir det nog över 4000 mil, och har ställt ner laddningen på 8A (ca 5.5kW) Jag laddar ett par nätter i veckan, det räcker gott för mitt behov.
Våran peak för elanvändning är kring 18-19 då man lagar man, ibland kört igång en tvättmaskin eller har ugnen igång och en massa saker är igång i huset. Den peaken brukar vara högre än nattetid med billaddningen.

För de flesta påverkar det inte kostnaden bara man kan ställa in laddningen, och skulle det gå över lite så är det inga 11kW över den tidigare peaken utan handlar nog om några tior högre pris.

Så det går att sitta still i båten (även om jag kan tycka att Göteborgs energi borde ha en differentierad taxa på natten då deras nät är mycket mindre belastat. Att styra folk till att använda el då är ju vettigt.).
  • 1
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 380

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]

Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]