Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464383

Derank skrev:
Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
Elbilar har betydligt mindre risk att brinna än bensin/dieselbilar, och även när de brinner så krävs det mer än bara eld för att få termisk rusning i batteriet.

Vid den stora garagebranden i Norge så spreds branden mindre tack vare elbilarna, de hade inget bränsle som läckte ut när de brann. Inget batteri i nån av alla elbilar som fanns i garaget tog eld.
Branden började i en dieselbil.

Vid kraftigt krockvåld har det hänt att batteriet tagit sån skada att det börjat brinna, så det är såklart möjligt. Men det är ju på samma sätt möjligt med rejäla bränder p.g.a bensin och diesel också.

Och de miljökatastrofer som sker när det då och då händer att ett av alla oljefartyg går på grund eller förliser är betydligt värre än vad en batteribrand kan ställa till med. Men trots det fortsätter man med sånt.. det är inte godnatt, vare sig för oljan riktigt än eller för batteribilar.
#1464391
Det spelar ingen roll om brandrisken är otroligt mycket mindre. Det är lite som med flyg, folk är ju fortfarande rädda att de ska störta och det krävs inte mycket för att hålla den lågan brinnande. ;-) Samma i min förening, trots att de pratat med brandsäkerhetsverket eller vad det nu var rekommenderade styrelsen ett nej för laddplatser tills vidare att det frågan är mer offentligt utredd eller vad de nu skrev. Ja vad ska man säga. Annars angående om det behövs så pass att att en förening eller hyresvärd ej får parkeringsplatser uthyrda kommer de samma månad lägga en beställning, men där är vi ej tyvärr ännu. Det i mina ögon är avsaknaden för laddningsstrukturen för de vanliga människorna som kommer styra om detta håller i sig eller om det får bli vätgas, syntetiska bränslen eller vad vet jag man kan få till.
#1464397
Micce1980 skrev:Det spelar ingen roll om brandrisken är otroligt mycket mindre. Det är lite som med flyg, folk är ju fortfarande rädda att de ska störta och det krävs inte mycket för att hålla den lågan brinnande. ;-) Samma i min förening, trots att de pratat med brandsäkerhetsverket eller vad det nu var rekommenderade styrelsen ett nej för laddplatser tills vidare att det frågan är mer offentligt utredd eller vad de nu skrev. Ja vad ska man säga. Annars angående om det behövs så pass att att en förening eller hyresvärd ej får parkeringsplatser uthyrda kommer de samma månad lägga en beställning, men där är vi ej tyvärr ännu. Det i mina ögon är avsaknaden för laddningsstrukturen för de vanliga människorna som kommer styra om detta håller i sig eller om det får bli vätgas, syntetiska bränslen eller vad vet jag man kan få till.
Mm.... vi får se. Om vi inom några år som Norge har nästan 90% laddbara bilar i nybilsförsäljningen så kommer det ju påverka hela bilparken ganska snabbt. Och då också andrahandsmarknaden. Det är en spännande tid. Bild
#1464514
Derank skrev:
EPSON skrev: lör 18 sep 2021, 08:49 En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Det kommer uppstå så många frågor och hinder på vägen så ingen vet svaret idag, det är nog bara att följa utvecklingen de kommande decennierna och se vad som sker. Du kommer att kunna köra din bensin och dieselbil om 10år ochså.

Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
Utan att vara pro det ena eller det andra, så tog kompisens bil eld mitt i natten, typ 4 timmar efter att ha blivit körd senast.
Det var en mb e280 cdi -07.
Carport och hus nedbrunnet.
Så fordonsbränder kommer vi nog fortsätta se, även de mer mystiska. Däremot är inte media alls hungriga på brinnande förbränningsbilar.
Typ som parkeringshuset vid flygplatsen i stavanger, där var patient zero en opel zafira, första klassens brandbomb med goda referenser.

Själv är jag avsevärt mer orolig för gamla rostiga gasbilar, även om de besiktas så har bilprovningarna gått från att vara tämligen noga till att leta återkommande kunder.
#1464569
Ska man våga ladda inne i ett garage även om man har laddbox? Jag kan istället ha bilen utanför om jag vill. Om olyckan skulle vara framme med en brand vid laddning så är ju chansen större man klarar huset om det händer utanför garaget.
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
/Bo
av Bannad
#1464570
joel80 skrev: lör 18 sep 2021, 10:49
EPSON skrev:En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Varifrån har du fått att ett batteri bara räcker i 7 år? Så är det inte.
Batteriet i en ny elbil är troligen det som klarar sig längst. När bilen ska skrotas kommer batteriet tas ut och användas vidare till annat. (Lokal lagring etc).

Man börjar få lite historik nu på tesla-bilar som är nära 10 år gamla, där har kapaciteten minskat med 8-10% där minskningen avtar i hastighet. (största del första halvan av tiden alltså.)
Många bilar har gått en bra bit över 30 000 mil och vissa har rullat bra mycket längre än så också.

Det finns inga indikatorer på nån modern elbil att batteriet bara skulle hålla i 7 år.
.
Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
.
Jag kör ca 4 000 mil om året- det innebär att efter 4 år är många tillverkares gräns nådd.
Undersökningar visar på BK årliga förlustprocent där det inte framgår antal mil per år som körs. (om ngn vet vore det bra)
Logiskt mao ju mer du kör desto mer minskar B-kapaciteten.
.
Naturligtvis är det också skillnad på tillverkare där Tesla verkar ha den bästa B-kapaciteten medans Nissan skrämmer.
.
Att köpa en renodlad elbil skulle jag därför aldrig rekommendera någon om den rullat 7-8 000 mil med tanke på vilka kostnader som skulle kunna uppstå något senare.
.
- Lokal lagring, vad skulle det innebära menar du?
F.Ö består ju inte bara elbilar av ett batteri utan av allt annat material.
.
.
#1464571
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
EPSON skrev:Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.
av Bannad
#1464573
bem skrev: sön 19 sep 2021, 13:36 Ska man våga ladda inne i ett garage även om man har laddbox? Jag kan istället ha bilen utanför om jag vill. Om olyckan skulle vara framme med en brand vid laddning så är ju chansen större man klarar huset om det händer utanför garaget.
Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
/Bo
.
.
Enligt min uppfattning borde du inte vara orolig om installation och allt annat eltekniskt är fackmannamässigt gjort för laddning i garaget. Ett tips är också att kolla upp vad försäkringsbolaget gör gällande i samband med bilbrand i garage.
.
#1464580
Lövet skrev: sön 19 sep 2021, 13:51
bem skrev:Är jag för nojig? Dock better safe then sorry som det brukar heta. Hur resonerar ni andra?
Ja du är för nojig. Du har väl varmvattenberederare/värmepump inomhus? Det är typ samma effekt och den installation brukar ju vara av betydligt äldre typ utan att någon är orolig.
EPSON skrev:Många biltillverkare garanterar 8 år eller 16 000 mil.
Det börjar finnas mycket statistik nu som visar att runt 30.000 mil har kapaciteten på Tesla sjunkit ungefär 15%. Att garantera en viss körsträcka innebär inte att man tror att batteriet går sönder efteråt. Det är ett jättekonstigt sätt att tänka, brukar du kalkylera med motorbyte också efter 24 månader när nybilsgarantin går ut?

Bild

Att man väljer att titta på Tesla är helt enkelt för att de funnits länge vid det här laget och många används för långkörning, övriga märken "bör" hamna på samma siffror eftersom tekniken är samma. Det som sliter på ett batteri är full urladdning och uppladdning. Ladda ofta och lite så håller de.
Jag är mer orolig för ålder än mil. Jag har ju bilar som är både 20 och 30 år gamla. Kommer batteriet vara piggt och fräscht efter 30 år tex som motorn i min Supra som gör 300 km/h och klarar 100 mil på en full tank fortfarande.
#1464583
I teorin ska det inte vara några problem så länge du laddar regelbundet. Batteriet går definitivt sönder om det inte laddas under lång period. Sånt har hänt. Vinterförvaring osv måste ske med lite eftertanke.
Av förklarliga skäl har vi inget att titta på än vad gäller 30 år gamla elbilsbatterier så det går inte säga något definitivt.
  • 1
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 209
  • 390

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]

Fjädermellsnlägg

Den sitter inte som standard på alla å[…]

Det blir kanske inte så lätt när d[…]