Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Erik Å
#1464487
Borde eller inte, jag vill inte riskera att tappa hjulen ;-) .. Använder för övrigt loctite på allt i framvagnen
Hjulbultarna har kvar ganska mycket av kromskiktet i gängorna och på konan (trots 22 år!), det är alldeles för "halkigt"
av Erik Å
#1464497
Rejser99 skrev: lör 18 sep 2021, 23:06 .. Är allt draget som det ska så ska loctite inte behövas...
Jag är rätt säker på att specificerat moment inte stämmer på blankförkromade ytor!

Rätt intressant förresten, SAAB hade problem med att folk tappade hjulen på nya bilar under en period. Detta var på den tiden det blev mode att lacka fälgarna i samma färg som karossen. På så sätt hamnade lack under bultarna, det gick bra till en början men lacken nöttes bort efter några veckor och bultarna satt löst :-/
Användarvisningsbild
av frasse4
#1464653
Mycket högre moment på nyare bilar också, vill minnas att det var stansat 85 Nm på dammkåpan på min gamla 960
av Lövet
#1464713
Kanske för stålfälgar? Låter lågt annars.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1464735
Med risk att öppna Pandoras ask så är det olika moment som gäller generellt beroende om man drar med torra gängor eller om man använder någon form av lubrikator.
av mikaelm
#1465962
Hej, Greffel och alla andra som svarat i denna tråd - tack allihop!

Intressant att du nämner att momenten skiljer mellan torr och smörjda gängor! Har du någon aning om ungegär hur mycket lösare man behöver dra smörjt (i mitt fall keramikpasta)?

Kan 140 Nm torrt vara rimligt 120 Nm smörjt? Eller skulle 120 Nm räcka torrt, så man ska gå ännu lägre smörjt?

Samt vilket moment brukar du dra med (torra eller smörjda gängor?)? Ser att du har motsvarande bil som jag, S60 AWD 2,5!
av mikaelm
#1465963
Förresten, har ni något tips på lyftpunkter för min S60 årsm. 2006?

Känner att det borde finnas lämpligare ställen att lyfta än de fyra standardfästena under dörrarna, för originalet med vev.

Bör man lyfta bakändan respektive framändan eller vänstersidan/högersidan? Har löstagbar dragkrok, ifall där är mest lämpligt.

Har en 2 tons hydraulisk domkraft, enklaste modell utan hjul.
Användarvisningsbild
av Greffel
#1466574
Jag drar 110-120 Nm när jag drar mina bultar. Tunt lager med montagepasta.
140 tror jag det är om du kör torra och rengjorda bult.

...finns många som köper momentnycklar för att det skall bli perfekt men missar den väsentliga detaljen smord eller torr bult/skruv hehe
av SubMarine
#1466607
Så som jag fått lära mig så gäller alltid angivna moment med förutsättningen att gängan är smord om inget annat anges. Rätt eller fel?

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]