- fre 17 sep 2021, 01:10
#1464117
Slutar möjligen värmesitsarna fram att fungera samtidigt med att lyktorna slocknar? Kolla lysdioden i knapparna när värmen är påslagen.
Även dessa hänger på huvudrelä "55" '15'-matning som det kallas i Haynes handboken. Och detta relä matas i sin tur av huvudsäkring F2, sitter i en separat låda i motorrummet märkt "main fuses". Reläerna sitter under det fastskruvade plastlocket intill vanliga säkringsdosan, kan vara klurigt att lista ut vilket som är vilket
Men hursomhelst, belysning och relä 55 ska vara på då nyckeln är i läge II oavsett om motorn snurrar eller inte. Finns ingen återkoppling från motorn så att säga.. Reläet styrs direkt av tändningslåset, läge II = relä på.
Det enda jag kan tänka mig att tändningslåset är trasigt så det gör skillnad på om man kommer till läge II från läge I (fungerar) eller till läge II från läge III (fungerar inte)
Eller möjligen att relä 55 fungerar på första försöket men inte på andra.
Relä 55 släpper avsiktligt medan man kör startmotorn i läge III, tanken är att koppla bort alla onödiga förbrukare så att all batterikapacitet går till startmotor och motorstyrning..
Det kan ju vara läge att kolla upp jordflätorna mellan motor och kaross, är de dåliga kanske laddströmmen från generatorn tar fel väg på något sätt..