Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464340
Tjena!

Har en XC70 2008 D5 185HK 15.000 mil som för närvarande har lite problem, varit inne på Volvo för diagnos, fick tillbaka ett nätt kostnadsförslag på 49.800 kr ( :sick: )(byte turbo, byte egr+ kylare samt lite andra saker)
Just nu står bilen parkerad i garaget som ett vinterprojekt.
Behöver lite hjälp för att se om det finns något jag kan göra. har nollat felkoder och lästa av igen med hjälp av VIDA.

Felkoder
P040300 Exhaust gas recirculation control unit
P004700 Turbo charger boost control solenoid circuit low
P040938 Exhaust gas recirculation sensor A Signal frequency incorrect
P201561 Intake manifold runner position Bank1 singal calculation failure
P004500 Turbo Charger boost solenoid open
20210916_194647.jpg
Felkoder
20210916_194647.jpg (1.1 MiB) Visad 1455 gånger
Felbeskrivning:
Låg på motorvägen med farthållare, känner att bilen börjar tappa kraft, farthållaren kan inte hålla hastigheten. ingen motorlampa. Kör av motorvägen och stänger av bilen för att invänta bärgare. När bilen ska upp på bärgaren så startar den och går hur fint som helst på tomgång med fortfarande ingen kraft och motorlampan tänds. Bilen går att köra utan problem dock fruktansvärd slö, inga missljud och ingen rök bakom bilen.

Felsökning:
Kollat efter läckage i slangar osv ,inget resultat
Gjort rent EGR ventil utan att montera av den ifrån bilen, sotigt med inte farligt. Försökt köra EGR ventilen manuellt med VIDA, sensor går ifrån 0 procent till 5.1 för att sedan låsa sig där (ändras inte när bilen är igång)
Kollat lite efter kabelbrott med hittar inget där heller.
Det som jag tycker är väldigt konstigt är att jag helt plötsligt får felkod ifrån EGR samt turbo samtidigt, skulle bägge gå sönder precis samtidigt? varje problem för sig själv hade väl tänt motorlampan?
I värsta fall så är EGR kass och det elektroniska manöverdonet på turbon. Då är det byte som gäller men innan jag börjar kasta dyra delar på den så skulle jag vilja se som det finns mer jag kan göra?
#1465029
Har idag tagit av kontakten till ställdonet som sitter på turbon, sitter 5 stift i själva ställdonet med bara tre kablar i kontakten, pin1, pin2 och pin 4 används i kontakten, enligt mig så borde pin1 vara "+" pin2 "-" och pin4 varierande "-" signal som bestämmer hur mycket donet ska öppna sig, vad jag har kunnat läsa mig till använder ställdonet 12v på pin1. men enligt min testlampa får jag ingen spänning på någon av stiften. Är det någon som vet om det 12v konstantström till kontakten när tändning är på?
#1470687
Monterade bort PWN ifrån turbon och skickade till en firma i Polen som renoverade allt i den, dom hittade fel i elektroniken så jag hoppades på att det var det som var felet men har monterat tillbaka allt idag och samma fel som innan. körde bilen med vida inkopplad och varken manöverdonet på turbon eller EGR reagerar på något, står bara 100% på bägge nu. Kan även tillägga att jag monterade av EGR ifrån bilen och skruvade isär för att rengöra allt, såg okej ut. Kunde även tvångs köra EGR motor med ett 9v batteri så den verkar iaf fungera. börja misstänka elfel någonstans i motorutrymmet ska se om jag kan hitta något.
Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]