Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1464279
Priserna kommer "av en slump" halveras när installationsbidraget försvinner ;-) vilket det lär göra inom inte allt för lång framtid. Då får man väl slå till som förening. Just nu är priserna helt orimliga för laddboxinstallation om man inte får bidraget.
#1464284
Derank skrev:Njae, så enkelt är det inte, sitter själv med i styrelsen i en bostadsrättsförenig och jag har ingen elbil och lär aldrig skaffa en heller. Men vi pratade om att vi skulle försöka få till några laddplatser som man fick betala för då man laddar. Men då vi hade fått in lite priser bara på stationerna med montage och dra in kraftigare ledning och säkra upp var kostnaden helt uppåt väggarna. Finns 1000 saker som kommer gå före de nästa 5-10 åren här. Bla ska balkonerna byggas ut och glasas in, alla dörrar ska byta och stammbyte på lilla toan och det kommer ta många år innan det är klart. och allr det är mer värt för merparten än att kunna ladda en elbil, här finns 1 tesla och 3hybrider på alla lägenheter. Här finns inte ens motorvärmarplatser el parkeringar åt alla. Inet ens nyproduktionen inne i Sundsvalls hamn har laddplatser, det fins inte ens parkeringar, man står ut efter vägen på små fickor
Då kanske ni ska försöka få tag på bättre offerter. Köp laddare som kan kopplas i serie och fördela den ström de får. Skulle räcka och bli över med 16A trefas för 3st laddare. Sällan alla tre skulle bli upptagna samtidgt av 3 st som alla behöver ladda från tomt till fullt under natten.

Kanske inte ens behövs dras in mer ström för det?

Väljer ni stå utanför kan det påverka priset i huset negativt. Det börjar bli många som väljer bort föreningar som inte kan erbjuda laddning nu.
Med avgift för de som står på platserna sen kan ni ta tillbaka kostnaderna under säg 8-10 år eller vad som känns rimligt. Det blir i slutet en plus-affär även för de som inte har elbil.
#1464304
Det är nog olika runt om i landet, vi går med jämna mellanrum ut med frågeankäter och ber folk ge förslag på vad de önskar i området och laddplatser har jag bara sett några enstaka önskemål om, gym och inglasning av balkonger är prio 1 de kommande åren, det är bla några av önskemålen från de boende, om sedan någon inte vill flytta hit pga avsaknaden av laddplats, bryr sig nog ingen om.

Och som sagt så tyckte ingen att det var värt att lägga de pengarna på laddplatser, inte de närmaste åren iaf
#1464305
Frågar ni medlemmarna och de säger nej, så vore ni ju som styrelse i princip illojala om ni installerade dem. De bestämmer trots allt.
#1464319
Då har vi haft den här ett par dagar. Trevlig men tyvärr ett baksäte som gör att man sitter med knäna i armhålan.
Blir nog inte denna heller.
6AE2E155-C9D8-44B4-A1C2-DF79B4231BFC.jpeg
6AE2E155-C9D8-44B4-A1C2-DF79B4231BFC.jpeg (767.98 KiB) Visad 135 gånger
C4B4AA40-5455-4B62-803E-6945C91FADA7.jpeg
C4B4AA40-5455-4B62-803E-6945C91FADA7.jpeg (855.11 KiB) Visad 135 gånger
#1464336
En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
#1464351
EPSON skrev:En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Varifrån har du fått att ett batteri bara räcker i 7 år? Så är det inte.
Batteriet i en ny elbil är troligen det som klarar sig längst. När bilen ska skrotas kommer batteriet tas ut och användas vidare till annat. (Lokal lagring etc).

Man börjar få lite historik nu på tesla-bilar som är nära 10 år gamla, där har kapaciteten minskat med 8-10% där minskningen avtar i hastighet. (största del första halvan av tiden alltså.)
Många bilar har gått en bra bit över 30 000 mil och vissa har rullat bra mycket längre än så också.

Det finns inga indikatorer på nån modern elbil att batteriet bara skulle hålla i 7 år.
#1464352
joel80 skrev: fre 17 sep 2021, 21:50
Derank skrev:Njae, så enkelt är det inte, sitter själv med i styrelsen i en bostadsrättsförenig och jag har ingen elbil och lär aldrig skaffa en heller. Men vi pratade om att vi skulle försöka få till några laddplatser som man fick betala för då man laddar. Men då vi hade fått in lite priser bara på stationerna med montage och dra in kraftigare ledning och säkra upp var kostnaden helt uppåt väggarna. Finns 1000 saker som kommer gå före de nästa 5-10 åren här. Bla ska balkonerna byggas ut och glasas in, alla dörrar ska byta och stammbyte på lilla toan och det kommer ta många år innan det är klart. och allr det är mer värt för merparten än att kunna ladda en elbil, här finns 1 tesla och 3hybrider på alla lägenheter. Här finns inte ens motorvärmarplatser el parkeringar åt alla. Inet ens nyproduktionen inne i Sundsvalls hamn har laddplatser, det fins inte ens parkeringar, man står ut efter vägen på små fickor
Då kanske ni ska försöka få tag på bättre offerter. Köp laddare som kan kopplas i serie och fördela den ström de får. Skulle räcka och bli över med 16A trefas för 3st laddare. Sällan alla tre skulle bli upptagna samtidgt av 3 st som alla behöver ladda från tomt till fullt under natten.

Kanske inte ens behövs dras in mer ström för det?

Väljer ni stå utanför kan det påverka priset i huset negativt. Det börjar bli många som väljer bort föreningar som inte kan erbjuda laddning nu.
Med avgift för de som står på platserna sen kan ni ta tillbaka kostnaderna under säg 8-10 år eller vad som känns rimligt. Det blir i slutet en plus-affär även för de som inte har elbil.
Lyssnade på Per Bolund....

Problemet löser sig sljälv. Nyproduktion ska ju ske uan att man anlägger parkering. Existerande parkeringar bebyggs. Problem solved, finns inga parkeringar som behövr förses med laddstolpar.

I alla fall om man lyssnar på MP och naturskyddsföreningen tex
#1464362

VolvoB20 skrev:
Lyssnade på Per Bolund....

Problemet löser sig sljälv. Nyproduktion ska ju ske uan att man anlägger parkering. Existerande parkeringar bebyggs. Problem solved, finns inga parkeringar som behövr förses med laddstolpar.

I alla fall om man lyssnar på MP och naturskyddsföreningen tex
Sluta lyssna på Bolund då. ;)
Men alltså det där med 7 år? Det kommer inte från honom det har du nog hört från nått annat håll, och det stämmer inte.

När det gäller nya laddplatser byggs det ändå ut relativt snabbt, även om man nu behöver öka takten mer p.g.a att försäljningen av elbilar ökar så pass.

Stockholm stad planerar tusentals laddare (Destinationsladdare, så inte med så väldigt mycket effekt då man kommer kunna ladda under lång tid när man är parkerad.) runtom i staden på allmänna parkeringsytor. Alltså gatuparkeringar och liknande. Sånt behövs i alla städer framöver.

#1464378
EPSON skrev: lör 18 sep 2021, 08:49 En stilla undran.
.
- Om det nu är så att batterikapaciteten håller i ca 7 år- Och sedan?
Vem vill köpa en elbil som snart har tjänat ut sin livslängd?
Skall vi konstant köpa helt nya elbilar?
Skall alla som bor i hyreslägenhet ha laddstolpe?
Var skall vi förvara och göra med alla gamla uttjänta batterier?
Och var skall denna enorma bilpark av diesel och bensinbilar ta vägen?
.
Detta är bara några simpla frågor som kräver svar.
.
Jag anser inte att t.ex Per Bolund (MP) tar sitt ansvar gällande ovan- det är ju naturligtvis enklare att prata om miljön och dess negativa effekter- men då måste de också vara realistiskt och fungera i praktiken.
.
Det kommer uppstå så många frågor och hinder på vägen så ingen vet svaret idag, det är nog bara att följa utvecklingen de kommande decennierna och se vad som sker. Du kommer att kunna köra din bensin och dieselbil om 10år ochså.

Jag väntar bara på att den första riktiga bilbranden i en elbil ska ställa till med något fruktansvärt, sedan är det godnatt.
  • 1
  • 204
  • 205
  • 206
  • 207
  • 208
  • 230

EbbevonVolvo, Är nog Google Android Automotiv[…]

!2v uttag/cigguttag

Men problemet är ju att jag har ström i […]

Min är 8 år och har börjat flä[…]

Är ju inga problem om man inte har DPF. S&a[…]