NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1464356
Uppdatering: Jag körde bilen typ någon kilometer till bensinmacken och fyllde på olja. Först 1 liter, sedan 1 liter till, så jag fyllt på 2 liter. Fortfarande inget på oljestickan.

Det går in lite drygt 4 liter olja i bilen så det betyder att det saknas minst 2 liter. Jag valde därför att avbryta påfyllningen av mer olja eftersom det känns att något är onormalt.

Senaste fyllningen av olja var den i mars, så 6 månader sedan eller ~5000 km sedan. Bilen har sedan dess förbrukat mer än 2 liter. Det känns inte ens i närheten av normalt med en så hög oljeförbrukning. I det här läget vet jag inte om det här är ett akut uppkommet problem eller kronisk hög oljeförbrukning. Oavsett kände jag att det är läge att en verkstad kollar på det här.

Jag tog därför beslutet att ta det säkra före det osäkra och ringa vägassistans (gratis för mig genom försäkringen, däremot så får jag så klart betala för själva verkstaden) och bärga bilen en verkstad. Är det något akut problem på bilen så vill jag ju inte riskera att skada motorn mer än nödvändigt genom att köra den, och det kändes inte vettigt att fortsätta betala 219 kr/liter för olja som kanske ändå måste bytas. Och är det bara något kroniskt problem med hög oljeförbrukning så måste de ju ändå kolla det tänker jag, för det blir ju väldigt dyrt i längden att fylla på motorolja.

Bärgaren sade att det i princip tre sätt olja kan försvinna på:

- In i kylarvattnet (men han kunde inte konstatera någon olja i kylarvattnet)
- Ut på backen (ingen oljefläck vad jag märkt)
- Förbränning (men vi kunde inte se någon svart rök i avgaserna när vi körde motorn)

Därav kunde vi inte dra någon direkt slutsats på plats.

Oavsett så är min lärdom att jag i framtiden så får jag ha bättre koll på oljenivån helt enkelt. Inget att skylla på än egen lathet att jag inte haft bättre koll. Jag kommer hålla tråden uppdaterad med vad som uppkommer hos verkstaden. Det kan ju vara nästan vad som helst just nu känner jag.

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]

Fattar inte riktigt detta. Alla av nya generatione[…]