Jag köpte en av de sista extremlågmilade 940, pga att de gamla modellerna stod för komfort (avsaknad av väg/däckbuller, inte alls lika känslig för grov/svensk asfalt, dessutom stora bekväma och mjuka stolar, bra takhöjd på alla platser, pålitlig, lättmekad, samt avsaknad av en del elektronik som kan ställa till med problem på olika sätt, även under körning, (tex en ofrivilligt inbromsande/felkalibrerad adaptiv farthållare, som bromsar åt fordon som ligger i filen till höger), samt rejäl och tålig lack, som varken får lack/galvsläpp, eller rost, så fort nåt stenskott kommit på bilen.
Jag har provkört flera nyare Volvo, och 50% av de S/V60 (gamla plattformen) jag provkört, hade antingen trasig AC vid start, eller så gick den sönder under provkörning (!) Den enda av dessa som hade VEA-motor med balansaxlar, ven/tjöt också märkbart. Dessutom verkade kopplingen på väg att ge upp, samt AC var trasig, detta på en bil som är ca 4 år gammal, och gått under 10000 mil. Ska tilläggas att ingen av dessa var äldre än 2015, hade gått klart under 20000 mil, och var inte sönderkörda på nåt sätt, och var till salu hos en nordisk större bilfirma. Dessutom fanns andra frågetecken när jag kollade i varudeklarationen på bilen. Trasigt centrallås har också förekommit under mina provkörningar. Dessa är ju fel som på intet sätt är ovanliga, enligt andra ägare. Kopplingsbyte innan 10000 mil, verkar inte heller vara ovanligt. Vilket inte heller är gratis, 10-30000:-
På min 98 så fungerar AC, och övrig el fortfarande mycket bra, och inga problem att få i växlar eller liknande.
Jag har även kört V90, (nya) och sätena har en obekväm skålning, samt är hårda, bilen är också stötig, samt alltför känslig för grov/svensk asfalt, vilket många andra i detta forum också vittnar om. Där vissa hellre kör sin andra bil, än en nyare V90.
Dessutom har jag kontaktat många servicetekniker, och verkstadschefer på Volvo, angående köpråd av ev nyare modeller, och de vittnar om både problem med koppling, samt med automatlådor, främst Powershift, men också Geartronic.
Frågan är då, vilken typ av växellåda ska man då välja? Det blir ju ingen kvar.
Jag frågade en lokal verkstadskedja med verkstäder över hela Sverige angående Volvo V70 (07-16), och han sade att det brukar vara en hel del fel på dem, och att han hellre skulle köpa nyare Fordbilar. Han trodde också att Volvo snart kommer få sämre andrahandsvärde än Ford. Toyota Avensis var ju i särklass när det gällde driftsäkerhet. Han sade också: ”Du ska väl inte byta bort 940:n?”
Jag upplever att i ronden kvalitetskänsla, dörrklang mm, och avsaknaden av däckbuller, så vinner nyare Peugeot 308 SW, över Volvo, och känns också mer rejäl i dörrar mm. Dessutom uppger verkstäderna inga problem på de motorer och växellådor som jag efterfrågat. Också i fråga om isolering av motorn, så upplever jag att Volvo ligger lite efter. Chassits förmåga att hantera ojämnheter/svenskt vägnät, upplever jag som mer rejäl och avstämt i Peugeoten. Det finns också andra modeller som jag tycker gått förbi Volvo på flera punkter. Känslan i nyare VW och Ford tex, inte minst nya Focus.
Jag kommer förmodligen tyvärr att överge Volvo vid nästa eventuella bilbyte. Det känns konstigt att betala högt begpris för en bil, som många gånger håller sämre än många konkurrenter. Vilket också tex Auto & Motorsports begguider visar. Tex har ju Citroen C5, betydligt lägre andel rapporterade elfel, än V70. (vilka kan bli dyra och tidsödande att diagnosticera/åtgärda) Dessutom så fick ju V90 betyget 0,5 av 5 i problemfrihet, (med en skyhög andel elfel och garaniärenden) S80 var sämre än XF, V60 (gamla) sämre än BMW 3, V70 sämre än BMW F10, så nåt har ju uppenbart hänt till det sämre med Volvo, kontra många konkurrenter. XC90, både gamla och nya, ska vi inte ens nämna. Detta enligt Auto Motor & Sports begguider.
Volvo är ju en populär bil i Sverige, men i tex Polen, har jag bara sett nån enstaka bil, trots många besök runt om i Polen, och den var svenskregistrerad, så det är uppenbart att många i andra länder köper andra märken.
Dessutom så är ju Volvo V70 (nya) de enda nyare bilar jag sett rost på, om man frånser takkanten vid vindrutan. Inte ens Ford, som brukar få kritik för sitt rostskydd, har jag sett rost på moderna modeller. En titt på KVD visar också att Volvo har tydliga rostproblem på V70 och V60 sista modellerna. Nya SPA-plattformen, får vi återkomma till, men enligt Vi Bilägares långtidstest av V90, så verkar det inte alls lovande.
Samtidigt så kan jag förstå att en del köper Volvo, eftersom sätenas ergonomi oftast är bättre än många andra nyare bilar. Dessutom köps ju många som tjänstebilar.
Skulle Volvo leverera riktig premium, framöver, och snappar upp däckbuller, säten mm, och betydligt bättre driftsäkerhet, lack mm, så skulle jag kunna tänka mig Volvo igen.