Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Bannad
#1463940
Sedan jag fick körkort har jag haft Volvo.
Jag förknippar sedan år tillbaka med att Volvo innebär trygghet, säkerhet och komfort.
Mina bilar genom åren- 144, Amazon, 244, 745, xc70, v70, xc60 och S90.
.
Alltid trevligt med kort på Era gamla/nya vrålåk bifoga dom gärna :-)
Bilagor
Resized_20210907_205708_20210907_210816.jpg
Resized_20210907_205708_20210907_210816.jpg (68.59 KiB) Visad 5250 gånger
Senast redigerad av 5 Bannad, redigerad totalt 0 gång.
av TobiasDa
#1463947
Kör min V70N pga komforten och att 5:an är en härlig motor. Praktisk, säker, kvalitetskänsla. Viktiga komponenter är tillförlitliga. När något går fel är det sällan något stort, utan mindre saker (saker som dock kan göra en galen om man inte hittar källan, men det gäller väl alla moderna bilar). Billiga reservdelar. Relativt enkel att jobba med om man vill göra det själv.

I stort gillar jag den för att den är komplicerad nog för att kunna erbjuda moderniteter och så, men inte så pass komplicerad att den inte går att äga länge.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1463949
Åtminstone till för några år sedan har Volvo haft bilmodeller som svarat mot vad jag behövt för stunden. Att det då är det märke som sysselsätter flest svenska industriarbetare är ett plus.
Men nästa gång vet jag inte. Idag finns knappt någon Volvo som svara mot den kravspecifikation jag ställde upp senast jag köpte bil.
Jag kör med den jag har ett tag till, så får jag se vad som finns när det blir aktuellt.
av Volvoold
#1463964
Jag köpte en av de sista extremlågmilade 940, pga att de gamla modellerna stod för komfort (avsaknad av väg/däckbuller, inte alls lika känslig för grov/svensk asfalt, dessutom stora bekväma och mjuka stolar, bra takhöjd på alla platser, pålitlig, lättmekad, samt avsaknad av en del elektronik som kan ställa till med problem på olika sätt, även under körning, (tex en ofrivilligt inbromsande/felkalibrerad adaptiv farthållare, som bromsar åt fordon som ligger i filen till höger), samt rejäl och tålig lack, som varken får lack/galvsläpp, eller rost, så fort nåt stenskott kommit på bilen.

Jag har provkört flera nyare Volvo, och 50% av de S/V60 (gamla plattformen) jag provkört, hade antingen trasig AC vid start, eller så gick den sönder under provkörning (!) Den enda av dessa som hade VEA-motor med balansaxlar, ven/tjöt också märkbart. Dessutom verkade kopplingen på väg att ge upp, samt AC var trasig, detta på en bil som är ca 4 år gammal, och gått under 10000 mil. Ska tilläggas att ingen av dessa var äldre än 2015, hade gått klart under 20000 mil, och var inte sönderkörda på nåt sätt, och var till salu hos en nordisk större bilfirma. Dessutom fanns andra frågetecken när jag kollade i varudeklarationen på bilen. Trasigt centrallås har också förekommit under mina provkörningar. Dessa är ju fel som på intet sätt är ovanliga, enligt andra ägare. Kopplingsbyte innan 10000 mil, verkar inte heller vara ovanligt. Vilket inte heller är gratis, 10-30000:-

På min 98 så fungerar AC, och övrig el fortfarande mycket bra, och inga problem att få i växlar eller liknande.

Jag har även kört V90, (nya) och sätena har en obekväm skålning, samt är hårda, bilen är också stötig, samt alltför känslig för grov/svensk asfalt, vilket många andra i detta forum också vittnar om. Där vissa hellre kör sin andra bil, än en nyare V90.

Dessutom har jag kontaktat många servicetekniker, och verkstadschefer på Volvo, angående köpråd av ev nyare modeller, och de vittnar om både problem med koppling, samt med automatlådor, främst Powershift, men också Geartronic.

Frågan är då, vilken typ av växellåda ska man då välja? Det blir ju ingen kvar.

Jag frågade en lokal verkstadskedja med verkstäder över hela Sverige angående Volvo V70 (07-16), och han sade att det brukar vara en hel del fel på dem, och att han hellre skulle köpa nyare Fordbilar. Han trodde också att Volvo snart kommer få sämre andrahandsvärde än Ford. Toyota Avensis var ju i särklass när det gällde driftsäkerhet. Han sade också: ”Du ska väl inte byta bort 940:n?” :-)

Jag upplever att i ronden kvalitetskänsla, dörrklang mm, och avsaknaden av däckbuller, så vinner nyare Peugeot 308 SW, över Volvo, och känns också mer rejäl i dörrar mm. Dessutom uppger verkstäderna inga problem på de motorer och växellådor som jag efterfrågat. Också i fråga om isolering av motorn, så upplever jag att Volvo ligger lite efter. Chassits förmåga att hantera ojämnheter/svenskt vägnät, upplever jag som mer rejäl och avstämt i Peugeoten. Det finns också andra modeller som jag tycker gått förbi Volvo på flera punkter. Känslan i nyare VW och Ford tex, inte minst nya Focus.

Jag kommer förmodligen tyvärr att överge Volvo vid nästa eventuella bilbyte. Det känns konstigt att betala högt begpris för en bil, som många gånger håller sämre än många konkurrenter. Vilket också tex Auto & Motorsports begguider visar. Tex har ju Citroen C5, betydligt lägre andel rapporterade elfel, än V70. (vilka kan bli dyra och tidsödande att diagnosticera/åtgärda) Dessutom så fick ju V90 betyget 0,5 av 5 i problemfrihet, (med en skyhög andel elfel och garaniärenden) S80 var sämre än XF, V60 (gamla) sämre än BMW 3, V70 sämre än BMW F10, så nåt har ju uppenbart hänt till det sämre med Volvo, kontra många konkurrenter. XC90, både gamla och nya, ska vi inte ens nämna. Detta enligt Auto Motor & Sports begguider.

Volvo är ju en populär bil i Sverige, men i tex Polen, har jag bara sett nån enstaka bil, trots många besök runt om i Polen, och den var svenskregistrerad, så det är uppenbart att många i andra länder köper andra märken.

Dessutom så är ju Volvo V70 (nya) de enda nyare bilar jag sett rost på, om man frånser takkanten vid vindrutan. Inte ens Ford, som brukar få kritik för sitt rostskydd, har jag sett rost på moderna modeller. En titt på KVD visar också att Volvo har tydliga rostproblem på V70 och V60 sista modellerna. Nya SPA-plattformen, får vi återkomma till, men enligt Vi Bilägares långtidstest av V90, så verkar det inte alls lovande.

Samtidigt så kan jag förstå att en del köper Volvo, eftersom sätenas ergonomi oftast är bättre än många andra nyare bilar. Dessutom köps ju många som tjänstebilar.

Skulle Volvo leverera riktig premium, framöver, och snappar upp däckbuller, säten mm, och betydligt bättre driftsäkerhet, lack mm, så skulle jag kunna tänka mig Volvo igen.
av volvofantast
#1463977
Har kört volvo väldigt länge och tyckt att dom passar mina behov och att dom haft bra kvalitet, men tycker att nyare modellerna inte passar oss lika bra och fått sämre kvalitet, så vid nästan byte så kanske ser blir något annat :-(
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1463984
Volvo har legat i familjen, och sen har jag blivit "fast" där. Kör (gamla)volvo då dom är driftsäkra och billiga att laga :-) Och har sköna säten.
Första gen. V70 tycker jag är den bästa bil volvo gjort. Precis lagom med lull-lull, fin inredning, fin utsida, och sjuhelsikes bättre komfort än t ex 940 som är rena traktorn i jämnförelse, men samtidigt inte lika "dövande" som nya bilar.

Nya(re) volvo är en annan 5a dock... Skräp i mina ögon.
av monza
#1463988
Då Saab förstörde sin underbara b234-motor när man introducerade 9-5 (tog visserligen ett par år innan felen blev uppenbara) så valde jag att lämna Saab till förmån för Volvo. Så nu har jag en VEA under huven istället... Ur askan i elden, kan man väl säga :-D
Användarvisningsbild
av bem
#1464034
Jag har kört Volvo sen 1979 när jag tog körkort så fort jag hade åldern inne.
Första Volvon var en televerket-orange 142:a av årsmodell 1973. Den tyckte jag att jag åkte som en kung i, så bekväma säten (tyckte jag då) och vilket drag i motorn (tyckte jag då). Undrar vad omdömet skulle bli om man satt sig i en sån idag och körde iväg en sväng?
Sen rulla det på med Volvo, en till "sedan" (144) men sen bara kombi. Blev nåt snesteg med Ford (bl. a en ny Mondeo 2,0I RS 1996:a) men jag var snabbt tillbaka till Volvo. De bästa Volvo kombi jag haft är en V70 2,5 SE 1998 och en V70N 2,4 170 Business 2001, bägge manuell växellåda och blåmetallic. I den senare hade jag Volvos värstingstereo med dolby surround sound med många högtalare och kraftig förstärkare med subwoofer under lastrumsgolvet osv.
V70 2,5 SE 1998 kosta med några paket som SE-paketet, Affärspaketet, drag (fast) och med vinterhul på plåtfälg 270 tkr.
V70N 2,4 170 Business 2001 med lite paket som Herrgårdsvagnspaket, Trygghetspaket, Värstingstereon m.m. 320 tkr.
Sen blev det en V70 II D3 Momentum Business modellår 2014, manuell växellåda och min första diesel, metallic, med klimatpaket och delbart drag samt Volvo aluhjul med vinterdäck på köpet (kampanj) för 311 tkr.
Nu har jag sen några veckor en V90 T6 Recharge Inscription 2022 (early) med en del paket och vad den kostar vågar jag inte säga men ni kan bygga en på Volvos hemsida så ser ni, lägg till förutom Inscription: metalliclack, Lounge, Klimatpaket, Ljuspaket, dragkrok halvutomatisk, mörka rutor, bränslevärmare (går inte beställa längre), HUD (Head Up Display), Skyddsgaller, stänklappar fram+bak, bagagerumsmatta i gummi. Vinterhjul med dubbdäck (samma fälgar som sommarhjulen). Den dyraste bilen jag haft nånsin. Man betalar förstås inte listpris.
Tycker jag åker rätt bekvämt i V90 men som nämndes tidigare vägljudet kan vara aningens högt från däcken på grov asfalt.
Sätena är väl hyfsat bekväma, är dynförlängare på mina framsäten. Lite kallt med läderklädsel men Comfort sätena är rätt OK i sig. Kör mest på el och har så gjort sen jag hämta bilen för några veckor sen men jag kommer inte i närheten av WLTP räckvidden på el 61 km, jag har som längst kommit 49 km i 80 km/h (på farthållare) på plattmark på asfalt. Lite synd det skiljer så pass mycket mellan WLTP och verkligheten för mig. Annars är det inte mycket att klaga på, nya Google Android Automotive infotainmentsystemet fungerar bra, men Volvo Cars appen har inte många funktioner när man har Google systemet, men det kommer mer funktioner i höst. V90 är en stor och tung bil nästan lite klumpig i stan och så, speciellt vid fickparkering. Man jag lär mig så sakteliga var jag har hörnen.
Om det blir nån mer Volvo i framtiden. Knappast. Inte säkert Volvo kommer med nån ren elbil kombi. Ryktas lite att det kanske kommer men när? De rena elbilar Volvo har idag har ingen attraktionskraft alls på mig.
Varför kör jag Volvo? För att de är mycket säkra bilar, hyfsad komfort (speciellt sätena) och ganska bra andrahandsvärde. Tidigare för att de inte rostade så mycket men det är inget argument för en Volvo längre tyvärr. Priset numera har ju gjort att Volvo knappt har nån modell man kan kalla folkbil/Svenssonbil men jag såg reklam på dörren på en XC40 hos min Volvohandlare häromdagen "Privatleasing från 2995 kr/mån" (tror jag det stod). Det kanske kan vara inom mångas ekonomiska ramar. Volvo påstår deras bilar är premiumbilar numera och kanske deras bilar på många punkter är det, men jag vet inte om man kan säga en V90 som jag har är en premiumbil rakt igenom. Tveksamt. Ta bara en sån sak att den har rätt mediokert rostskydd, en premiumbil skall väl vara på topp eller näst intill på nästan allt, skall den inte det? Säkerhet visst det är ju Volvos adelsmärke, komfort ja det skriver jag under på, inredning och design invändigt ja, app som har fullfjädrad funktionalitet nej (om man har Goggle infotainment) osv. Men på det hela taget överväger alla plus vida de negativa saker som finns med min V90. På det stora hela är jag mycket nöjd än så länge. Men de som nu beställer en V90 Recharge får ju en ännu bättre bil med 18,8 kWh batteri, 145 hk elmotor och eluppvärmd kupé.
Volvo kunde nog varit en drömbil och de lagt ribban högt på alla tänkbara områden inkl. rostskyddet så det verkligen var premium rakt igenom överallt inkl. mjukvara och app, och inte hade prislapp uppe i det blå som inte riktigt harmoniserar med ordet "premium" anser jag. Premium är i mina öron en snudd på perfekt bil med mycket få negativa punkter.
Min V90 är tillräckligt bra för mig men premium rakt igenom, näe inte riktigt, i alla fall inte det JAG tänker på med ordet premium. Volvo menar säkert att deras bilar är premium med sina måttstockar mätt.
/Bo
Senast redigerad av 2 bem, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1464053
Ja varför gör jag det :nerd: . Kanske handlar det om socialt arv eller nått praxis som att jag alltid kört mc.
Hur som helst har jag nog kört de flesta bilmärken från europeiska bilar samt nåra jänke och tom ett par ryska bilar.

Edit utom Saab då för nån jävla ordning får det vara :nerd: .
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Missljud höger bak v60cc II

Förmodligen har den en hållare bakom in[…]