Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PeterXC9005
#1463488
Var skulle ni plassera en Kina-Dieselvärmare?
Jag skulle helst ha den i motorrummet och koppla in den varma luften sent i bilens egen klimatanläggning. Det skulle nog kräva att bilfläkten startar samtidigt och kanske ett extra spjäll.

Som alternativ 2 skulle jag vilja ha den i motorrummet och leda in värmen i kupen, men var/hur?

Alternativ 3. Plassera värmaren i kupen och leda ut avgaserna, man var hur?

i XC90 -05 !!!

MVH Peter
av PeterXC9005
#1463821
Amazon.se Dieselvärmare eller bilvärmare
Mellan 1300 och 2200

Förutsätter att det Amazon.se skriver är riktigt, se nedan. https://www.amazon.se/gp/help/customer/ ... =201911100

Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet
Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter.

MVH Peter
Användarvisningsbild
av Irokee
#1463827
Inget förslag här heller, men ett mycket intressant projekt då jag har en lite äldre BMW 520d utan värmare.
Uppdatera gärna hur du monterar osv...

Micke Ekerö
av Rådlös
#1463831
Är det en sådan här?
https://www.wish.com/product/5c2c8facf1 ... paignId%7D

Jag vet inte mycket om denna men har stött på annonsen flera gånger. Det är olika pris varje gång (troligen samma firma?) Dom påstår att den har kostat 19 000 kr, men dom kan ju skriva vad som helst bara för att försöka ge sken av någon sorts High Quality.
Men om man är händig med lite gassvets kan man säkert göra en vattenslinga på avgasutloppet som man sedan ansluter till valfritt ställe.
Jag vet om en sådan lyckad modifiering, men då handlade det om en "Äkta" Ebersprächer från en luftkyld VW, 411. Den fungerade som det var tänkt och den gav generöst både varmvatten och varmluft. Den fick jobba i en 70-tals Volvo 242. T.o.m. tiduret från VW fungerade.

Ett tillägg: Det står UTSÅLT, men det gör det alltid och dom ändrar priset ungefär varje månad.
av glock40sw
#1463880
Trodde faktiskt att den här typen av värmarna hade gott i graven samtidigt , när WW slutade tillverka luftkylda motorer. Fast Volvobilar hade faktiskt på 70 talet den här typen av av värmare fabriksmonterade , de hade två stora hål på torpedplåten under handsfacket genom den ena sugs kall luft från kupen och genom den andra blåste värmaren varm luft tillbaka, men det var 50år sedan ,i dag finns ju bättre lösningar.
av Storfot
#1463922
glock40sw skrev:Trodde faktiskt att den här typen av värmarna hade gott i graven samtidigt , när WW slutade tillverka luftkylda motorer. Fast Volvobilar hade faktiskt på 70 talet den här typen av av värmare fabriksmonterade , de hade två stora hål på torpedplåten under handsfacket genom den ena sugs kall luft från kupen och genom den andra blåste värmaren varm luft tillbaka, men det var 50år sedan ,i dag finns ju bättre lösningar.
Jag har haft en sådan. Riktigt bra grejor både när det gäller att värma motor och kupe.
Dom hade ju ett rykte om sig att dra ur batteriet, men jag tror inte det var så illa utan att det mest berodde på ärgade kontakter som gjorde att dom slog till och från så att glödstiftet fick hålla på och förvärma mycket mer än det var tänkt. Det hände mig några gånger i början, sedan drog jag om all el till den och hade aldrig mer något strul med den.
av Rådlös
#1463928
Lite mer komplettering till mitt tidigare inlägg.
TS frågar om man kan ha den i kupén och leda ut avgaserna. Det är säkert direkt "förbjudet". Antag att värmaren skulle börja läcka bränsle. Inne i kupén!!!!!????? Eller att det uppstår någon sorts baktändning eller annat fanstyg.
En värmare skall sitta i motorrummet eller någon annan stans avskild från kupén där människor sitter. Läckande gaser eller bränsle skall rinna ner på gatan. Samma sak gäller ju gasol i husvagnar och husbilar. Någon Volvomodell, just nu har jag glömt vilken, har värmaren monterad framför höger bakhjul!

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]