Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pmlswede
#1463764
Jag har vattenslipat, polerat och lagt på vax en 4-5 ggr nu på mina strålkastare, efter en 2-3 veckor börjar dom bli sämre igen så nu idag gjorde jag det riktigt. Vattenslipade först med 400 sen med 1200 och klarlackade med 2k lack, tiden för utvisa om det håller bättre men chanserna är goda tror jag :)
Bilagor
v70light.jpg
v70light.jpg (204.02 KiB) Visad 962 gånger
av KalleJ
#1463774
Behövs beständigt UV-skydd om man bara slipar och polerar, wax är inte riktigt tillräckligt i längden. Finns special medel att köpa. Men de kostar lika mycket som 2k lack gör så...

Precis gjort samma sak med mina :-D

Bild
av vjohnj
#1463864
Ja jag har varit inne på samma, klarlacka ljusen men, hur blir det med stenskott som kommer komma har jag tänkt?
Men klart är väl bara att fixa det när det händer. Bara lacken biter bra på plasten så är väl allt ok gissar jag.
av vjohnj
#1463899
Jo men tänker så här. Om lacken inte fäster bra på linsplasten och börjar släppa vid ex stenskott.
Ja då kommer jag bli typ bra sne om det blir lacksläpp :)
Har sett bilder där folk har lackat lins men sedan släppt. Vet ej vad dessa har använt för typ av lack, eller hur noga de har varit på att göra ett bra för jobb.
av KalleJ
#1463906
1 komponent antagligen.

Slipa 240/400, 600 upp till 1000-1200. Sen rengör! Se till att de är runt 20grader så det fäster.

Testa clear epoxi annars :P om du inte tror 2k håller. För mig veterligen finns det inte några fler alternativ som håller.
Lägger du på flera lager 2k så är de enkelt att polera upp om några år. Eller slipa lätt och lägga på ett lager till.

Får du stenskott rakt på plasten så måste du slipa djupt för att bli av med dem. Finns nästan inga nackdelar med 2k. Borde ju sitta från fabrik på dessa plastglas som inte är utbytbara, om du frågar mig

Edit: Clear film går ju att lägga kanske. Men då ska ju strålkastaren vara fin från början också
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]