- tis 14 sep 2021, 12:11
#1463645
Jag har haft ett slirande remljud vid start under hela sommaren. Multiremmen är bytt två gånger på oberoende verkstad utan att de kunnat säga var missljudet kommit ifrån. Det skriker i 5-10 sekunder vid start och försvinner sedan. Kommer nästan aldrig vid kallstart utan oftast när bilen körts och sedan stått en kort stund och framförallt när det varit varmt väder. Nu under hösten har missljudet hållit sig borta. Jag har nu haft in bilen för felsökning hos Volvo-verkstad och de menar att AC-kompressorn kärvar och behöver bytas, kostnad 15000 kr.
När jag läser gamla trådar verkar havererat lager i AC-kompressorns remskiva ha varit ett vanligt och ibland extremt kostsamt problem (pga motorhaveri då remmen trasslat sig in i kamrem) på tidiga årsmodeller men efter 2010 ska det vara Sanden-kompressorer istället för Valeo på MY 08-09 och dessa ska hålla bättre kvalitet. Enligt verkstadsteknikern har min AC-kompressor en separat rem, dvs drivs endast indirekt via multiremmen och risken för haveri där remmen trasslar in sig i kamrem är väldigt liten och jag väljer därför att köra vidare nu men vill förstås inom kort åtgärda problemet. Helst utan att lägga ut 15000 kr. På MY 08-09 verkar vissa ha bytt endast lager alternativt hela remskivan. Är det någon som vet om detta är möjligt även på de senare årsmodellerna och i så fall var jag ska köpa reservdelar? Eller är det bara att krypa till korset och byta kompressor?
Bilen är en XC70 D4, MY 16, motorkod D5244T12,16000 mil
När jag läser gamla trådar verkar havererat lager i AC-kompressorns remskiva ha varit ett vanligt och ibland extremt kostsamt problem (pga motorhaveri då remmen trasslat sig in i kamrem) på tidiga årsmodeller men efter 2010 ska det vara Sanden-kompressorer istället för Valeo på MY 08-09 och dessa ska hålla bättre kvalitet. Enligt verkstadsteknikern har min AC-kompressor en separat rem, dvs drivs endast indirekt via multiremmen och risken för haveri där remmen trasslar in sig i kamrem är väldigt liten och jag väljer därför att köra vidare nu men vill förstås inom kort åtgärda problemet. Helst utan att lägga ut 15000 kr. På MY 08-09 verkar vissa ha bytt endast lager alternativt hela remskivan. Är det någon som vet om detta är möjligt även på de senare årsmodellerna och i så fall var jag ska köpa reservdelar? Eller är det bara att krypa till korset och byta kompressor?
Bilen är en XC70 D4, MY 16, motorkod D5244T12,16000 mil
XC70 D4 MY -16, 16000 mil D5244T12
V70 D4 -13, 15000 mil SÅLD
745 -92, B230F, M47, Regina/Rex. Ca 28000 mil SÅLD
V70 D4 -13, 15000 mil SÅLD
745 -92, B230F, M47, Regina/Rex. Ca 28000 mil SÅLD