Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1463645
Jag har haft ett slirande remljud vid start under hela sommaren. Multiremmen är bytt två gånger på oberoende verkstad utan att de kunnat säga var missljudet kommit ifrån. Det skriker i 5-10 sekunder vid start och försvinner sedan. Kommer nästan aldrig vid kallstart utan oftast när bilen körts och sedan stått en kort stund och framförallt när det varit varmt väder. Nu under hösten har missljudet hållit sig borta. Jag har nu haft in bilen för felsökning hos Volvo-verkstad och de menar att AC-kompressorn kärvar och behöver bytas, kostnad 15000 kr.
När jag läser gamla trådar verkar havererat lager i AC-kompressorns remskiva ha varit ett vanligt och ibland extremt kostsamt problem (pga motorhaveri då remmen trasslat sig in i kamrem) på tidiga årsmodeller men efter 2010 ska det vara Sanden-kompressorer istället för Valeo på MY 08-09 och dessa ska hålla bättre kvalitet. Enligt verkstadsteknikern har min AC-kompressor en separat rem, dvs drivs endast indirekt via multiremmen och risken för haveri där remmen trasslar in sig i kamrem är väldigt liten och jag väljer därför att köra vidare nu men vill förstås inom kort åtgärda problemet. Helst utan att lägga ut 15000 kr. På MY 08-09 verkar vissa ha bytt endast lager alternativt hela remskivan. Är det någon som vet om detta är möjligt även på de senare årsmodellerna och i så fall var jag ska köpa reservdelar? Eller är det bara att krypa till korset och byta kompressor?

Bilen är en XC70 D4, MY 16, motorkod D5244T12,16000 mil
#1463651
Det hjälper inte med separat rem, den kan också trassla in sig om man har otur, dock inte så vanligt. Det går bra att byta lager på remskivan till ACn. Men det beror ju på vad det är som kärvar med ACn. Kan ju vara knas inne i kompressorn med. Och behöver du nu byta hela kompressorn så gör det på en billigare verkstad. 15k är lite väl mycket.
#1463653
Om du snart ska reparera den och vill vara på säkra sidan så klipper du av den. Du får då såklart köra utan ac så länge.
Lager är inte jättesvårt att byta, det krångliga är att få på ac remmen. Möjligen att knacka ur lagret kan vara en aning trixigt. Finns beskrivningar här på forumet om du söker.
Om kompressorn mär kass, byter du till en bra beggad på en mindre verkstad så gör de fyllning och läcktest samtidigt
#1463660
Tack för svar! Ska försöka reda ut om det är remskivans lager eller nåt annat som kärvar. Men om det lagret som kärvar, har någon tips på var det köps? Hittar inget när jag söker på de vanliga bildels-sajterna men det kan förstås också bero på att jag inte vet exakt vad jag letar efter.
Och kanske är det smartast att klippa remmen så länge som filippo säger. Är det bara AC:n jag blir utan då eller riskerar jag att få massa felmeddelanden och andra problem?
#1463675
Slirljudet har ju "tyvärr" i princip försvunnit nu när det blivit kallare så det blir väldigt svårt att fånga det på film. Jag fick tag på verkstadskillen på Volvo som kikat på min bil och han var tveksam till att enbart byta lager av flera anledningar. Dels då det inte gick att avgöra om kompressorn kärvar i lagret eller nån annanstans samt att den oftast tagit skada om lagret väl har börjat kärva. Han menade också att "hålet" för lagret har en tendens att växa om lagret har kärvat en tid och att ett nytt lager då kan vara svårt att hålla på plats.
Det tycks luta mot att jag får byta kompressorn trots allt.
#1463818
Är det inte lagret till frihjulet som kärvar? Då känner du väl om det går trögt när acn inte är aktiverad?

Kompressorer finns billiga på nätet https://www.trodo.se/kompressor-klimata ... r-ac373981
Skruvat kör dessutom en kampanj nu med 15% på nästan allt. Så kan finnas med bra pris där med. De har tydligen börjat med prisgaranti mot webshoppar i hela europa såg jag när jag beställde där sist.

Måste ju gå att komma långt under 15000kr särskilt nu när det är lågsessong för ac.
#1463838
Fick kostnadsförslag nu från Volvo och där stod det 13200 kr. Mekonomenverkstad vill ha 11200, kunde ev bli lite billigare beroende på om gas kunde återanvändas. Men med ett så dyrt jobb kanske 2000 extra hos Volvo kan vara värt det, åtminstone om problemet visar sig kvarstå. Volvo har ju gjort felsökningen och om problemet skulle kvarstå efter kompressorbyte torde väl Mekonomenverkstaden hävda att de bara gjorde vad jag bad dem om.
Kanske kan jag känna om lagret till frihjulet kärvar om jag vet hur jag ska göra. Är frihjulslagret nåt annat lager än remskivans lager eller är det remskivan jag ska snurra på? Och hur ska jag göra för att inaktivera AC:n? Trodde den var inaktiverad så fort tändningen är av. Jag bruka fixa de flesta mekprojekt jag ger mig in på men felsökning tycker jag är svårt och därför ger jag mig oftast inte in i projekt om jag inte riktigt vet vad jag ska göra...
#1463841
Nu är jag ju lite osäker på vad det är för lager. Men om det är det till frihjulet så ska det ju som du säger snurra fritt när tändningen och remmen är av. Men någon som bytt lagret kanske kan flika in?

Om du brukar meka själv så kan du ju höra med någon ac verkstad vad de tar för att suga ut gasen och fylla på igen om du sköter bytet själv. Det är ingen rocket science att byta kompressorn underifrån. Det är gasen och täthetskontrollen som är det svåra. Men säg att de tar 3000kr på ac firma för tömning/fyllning/kontroll. (Bara en gissning vad det kan kosta) och du får en kompressor och torkfilter för 3000kr. Så har du ju en totalkostnad på cirka 6000 om du skruvar själv. Man kommer åt allt bra underifrån.

Om du inte byter rem (vilket jag dock rekommenderar) så kan du lossa kompressorn när själva ac remmen sitter på (den har ingen spännare), då slipper du lossa multirem osv. Sen skruvar du dit den nya och spänner ac remmen med kompressorn när du skruvar dit den om du fattar vad jag menar.

Om du ska byta ac rem så får du ta bort multiremmen också, för den sitter framför ac remmen så att säga på remskivan.
#1463845
Det är lagret på magnetkopplingen på ac:n.
Testa genom att slå av den via panelen där du ställer in temp osv, med motorn på.

Du är säker på att det inte är frihjulet på generatorn som skorrar och lever rövare? Hade så på min förra Xc70, där det gav rörelser/fladdrande på multiremmen samt skorrande.
Men Volvo har väl antagligen fastställt problemet om de undersökt ordentligt.

När jag bytte lagret på kompressorn, efter att slutligen fått tag i rätt lager, innan det så ringde jag till Volvo och diskuterade problemet. De sa då att man inte byter bara lagret utan man byter hela kompressorn. Det var lite onödigt tyckte jag, och således bytte lagret själv. Blev knäpptyst efter det.

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]