SubMarine skrev:Snurrade hjulet lätt när du hade tagit bort bromsbeläggen?
Ja nu har jag låtit byta ut bromsoket VF mot ett nytt från Biltema och nya belägg. Det hade dock ingen effekt, hjulet snurrar fortfarande trögt när man lyfter bilen och när jag kör en längre sträcka blir det också ganska varmt, när jag mäter temp på bromsskiva VF så ligger tempen på ca 55 grader medan den på HF fram ligger på ca 35 grader. Nämnas bör att vid mätningen av bromsarna så var det inga problem dvs mindre än 30 % avvikelse på respektive axel. Värdena är enligt följande VF 2,8 HF 3,0 VB 1,8 och HB 2,2. Märkligt att det är större rullmotstånd på HF trots att denna blivit godkänd. I besiktningsprotokollet från Dekra står det "FÄRDBROMS HJULBROMS 1.1, FRAM VÄNSTER, ANLIGGNING". Jag tolkar denna text bokstavligt, att det är fel på bromsarna vilket det uppenbarligen inte är. Vad jag förstår så kan det finnas många orsaker till att ett hjul snurrar trögt exempelvis slitet hjullager men kanske även växellådan då det handlar om en automat som snart gått 23000 mil årsmodell -00. Min fundering är borde inte diagnosen vara" VF rullar trögt" om det vore formulerat på detta sätt hade man haft ett annat fokus vid reparationen men man litar ju på besiktningsmannen.