Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av TommyP86
Förra veckan var det slip och lack av strålkastare på v60in, nyskick nu.

Den här veckan är den lämnad på kam och drivremsbyte, samt byte av min tämligen irriterande följeslagare ”ylande ac-kompressorn”.

Har även 4 nya däck på väg, och 4 nya sensorer.
Jag borde få en rejäl omgång med stryk... :-/
Att jag aldrig i h*lv*t* kan lära mig att skruva med bilar ska alla utom jag göra, det slutar bara med blod, svett, tårar och en inre panik.
Idag, efter att ha hämtat ut nya bromsskivor och belägg, gav jag mig på att försöka byta. Inte hemma, utan i GDS-hallen med bra lyft.
Det gick väl bra till en början, men i takt med att tiden gick och desto mer jag skruvade, desto värre blev allt. :-(
Höger fram: Drog av skruven som håller bromsskivan (syns på bild 1). Måste hela hjullagret bytas?
Vänster fram: Glömde montera bromsskölden
Höger bak: Gick inte att backa elmotorn hur jag än bar mig åt, det bara surrade i den. Måste till en ny?
Vänster bak: Sämst bromsar från början, gick inte att få bort skruven till bromsskivan.
Bild 1 är höger fram, med ny skiva, ny bromssköld och nya belägg. Det ser ju ganska bra ut i allt elände. :-)
Bild 2 är klossarna höger bak och bild 3 är klossarna höger fram.
Fråga inte vad hyran för GDS-hallen slutade på, det är en läropeng... :x
Imorgon får jag ringa till den lokala "no-name"-verkstan som har räddat mig innan. :-(

Jag kommer aldrig skruva på en bil igen, det är en sak som är säker.
20210816_191954_copy_1512x2016.jpg
20210816_191954_copy_1512x2016.jpg (278.23 KiB) Visad 653 gånger
20210816_192854_copy_1512x2016.jpg
20210816_192854_copy_1512x2016.jpg (170.31 KiB) Visad 653 gånger
20210816_182146_copy_1512x2016.jpg
20210816_182146_copy_1512x2016.jpg (187.53 KiB) Visad 653 gånger
skruven i skivan kan du strunta i, det är många bilar som inte ens har någon. Skivan sitter fast med hjulbultarna sen.
@fjohan82,
Skam den som ger sig. Lägg pengarna på en vettig domkraft och pallbockar om du har någon bra yta att jobba på.
OKQ8 gds om man inte är van mekare låter bara väldigt stressigt.
Finns extraktor borr om du vill ta ut skruven annars bara låta den sitta som Lövet skriver.
Känner ångesten genom skärmen här, man har ju stått där själv några gånger genom åren med något "enkelt jobb" som tog hela dagen och oräkneliga svordomar.

Själv har jag t.o.m lämnat bort oljebytet på R:en idag, till en kollega på jobbet men ändå.
Vad hade du för verktyg att backa motorn med ?
Det ska surra i den, men man måste trycka tillbaka kolven med en polygrip eller liknanade efter elmotorn har backat till service läget.

Prova med en så kallad "grispitt" att få ur skruven som gått av.

Lycka till.
Briander skrev:Känner ångesten genom skärmen här, man har ju stått där själv några gånger genom åren med något "enkelt jobb" som tog hela dagen och oräkneliga svordomar.

Själv har jag t.o.m lämnat bort oljebytet på R:en idag, till en kollega på jobbet men ändå.
Lite så, pulade med bussningar på en växellåda på en gds hall en gång. Var nära att sluta med bärgare :)

Ja ett par pallbockar och lite "lugn" där hemma samt ett annat fordon som man kan dra och handla eventuella saker som behövs är inte helt fel. Själv kom jag på sist att jag efter all förberedelse inte hade något alls att trycka in kolvarna med och att biltema snart stänger men hade en släkting som kunde trilla förbi rätt snabbt som tur var.

TS: Gick elmotorn inte ens att skruva tillbaka? Ja då kan det vara dags för en ny eller så finns de ju på bildelsbasen
Tack för all input!
Jag hade ett 9V batteri och satte mot motorn, det surrade i motorn så man hörde att den gick åt båda håll, men den drog inte i kolven åt något håll.
Helt stumt, konstigt men sant. Kanske hade den puttat ut kolven för långt med tanke på hur belägget såg ut, har ingen aning. Den har ju uppenbart funkat och tryckt på beläggen, de är jämnt slitna och så.
Skruvarna till motorn satt som berget, annars var min tanke också att lossa den för att komma runt problemet men vågade inte dra om jag hade sabbat dom. Då hade förmodligen bilen fortfarande hängt kvar där i hallen.

Nu har jag varit till den lokala verkstan som skruvar med allt och allas på hjul ( och nyare/finare bilar än min).
Han hade nog varit med om detta innan, han bad mig lägga alla delarna i bilen och ställa den utanför på fredag morgon så ska de "Börja om från början" som han uttryckte det.
Blir den bästa lösningen för mitt eget välmående :-)
Jag har också sett att det går att backa med ett 9v batteri men vågade inte 😅
Köpte en Icarsoft istället, bra att ha med sig till felsökning på bilsemester eller dylikt.

Ja, om motorn låter fast den är stum när du ska trycka tillbaka kolven förhand så måste kolven rostat fast, går ju att kika in under damasken och kolla hur den ser ut.
fjohan82 skrev:Tack för all input!
Jag hade ett 9V batteri och satte mot motorn, det surrade i motorn så man hörde att den gick åt båda håll, men den drog inte i kolven åt något håll.
Helt stumt, konstigt men sant. Kanske hade den puttat ut kolven för långt med tanke på hur belägget såg ut, har ingen aning. Den har ju uppenbart funkat och tryckt på beläggen, de är jämnt slitna och så.
Skruvarna till motorn satt som berget, annars var min tanke också att lossa den för att komma runt problemet men vågade inte dra om jag hade sabbat dom. Då hade förmodligen bilen fortfarande hängt kvar där i hallen.

Nu har jag varit till den lokala verkstan som skruvar med allt och allas på hjul ( och nyare/finare bilar än min).
Han hade nog varit med om detta innan, han bad mig lägga alla delarna i bilen och ställa den utanför på fredag morgon så ska de "Börja om från början" som han uttryckte det.
Blir den bästa lösningen för mitt eget välmående :-)
Bra kämpat ändå - jag ska göra samma resa snart så få vi se hur det går.
  • 1
  • 1527
  • 1528
  • 1529
  • 1530
  • 1531
  • 1912

Nej, den är i mässing och sitter cirka 5[…]

Mjaa det kan vara vanskligt att lyfta i det tr&ari[…]

https://x.com/lovecarindustry/status/192550084999[…]

Det blir sanslöst bra, väl värt pen[…]