Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1458319
MickeM skrev: tis 10 aug 2021, 17:08 Snedslitna däck ovj dåliga bussningar ska ju fixas givetvis.

Men mystiska vibrationer runt 80km är ofta anliggande broms på denna plattform.
Bak främst.
Löjligt lite ger vibrationer.

Känn om någon bromsskiva är varmare än annan efter färd.
Jajamen,
Däcken byts imorgon och så får den en hjulinställning också.
Hoppas på att det fixar problemet. Oavsett vad så ska det ju göras. Men om inte så får jag felsöka vidare helt enkelt.
Grejen är dock att ingen skiva är varmare än någon annan efter färd, det har jag redan kollat. Så jag hoppas på att det är den dåliga hjulinställningen och dåliga däcken som ställer till det. För han hittade inget fel med fram/bakvagn - vilket iofs är positivt.

Besiktningsmannen verkade faktiskt intresserad av att felsöka mina problem, det var inte en snabb koll på 5 min utan han försökte verkligen hitta något fel. Men allt han hittade var däcken, och så har jag en liten "läpp" på bromsskivorna fram. Inget akut men jag planerade ändå att byta skivor/belägg fram snart. Bak är allt bytt hos Volvo, inklusive parkeringsbromsen.
#1458320
Volvosson skrev:Tyvärr verkar det som att många V70 N har eller haft
problem med oljud eller vibrationer från framvagnen.

Besiktningen bryr sej inte om detta = Ej trafikfarligt.

Men det är grymt störande och irriterande att alltid
höra dessa ljud som egentligen inte ska finnas där.

Hade själv några störande ljud i framvagnen på V70 N.
Det klapprade och gnetade vid låga hastigheter och
blev tydligare vid lite lätt svängda hjul. Inget fel hittas.

Fjädersäte och krängningshämmarstag var misstänkta.
Som första steg byttes stagen. Där var felet - Bilen Tyst !

Byttes på verkstad. Stagen är inte alltid lätta att byta själv.
Vanligt att muttrar är fastrostade och ger en hel del strul.
Bytte du stagen trots inget noterat glapp/slitage på dem? Och det ordnade problemen?
Ordnar det inte sig nu med nya däck/hjulinställning så får jag väl ta en titt på stagen då.
#1458418
Ja, inget fel eller glapp kunde ses i stagen när de satt på plats.
Men de såg ut att aldrig varit bytta, och då suttit där 18000 mil.

Om man stör sej på nåt irriterande ljud eller småfel på en bil,
och ingen tydlig orsak kan hittas, så kan i vissa fall enda lösningen
vara att byta ut nån av de eventuellt misstänkta delarna på chans.

Stagen är inte så dyra, så där tycker jag det var ok att chansa lite.

(OBS, påstår inte att du har samma fel på din bil. Gav ett exempel)
#1458454
Då har bilen varit på hjulinställning och däckbyte. Skadan i ena däcket gjorde att jag ville ha något de hade i lager. Som tur var hade de Nokian Hakka Green 3 i rätt dimensioner hemma så att jag slapp köra med dåliga däck, varav ett kanske smäller närsomhelst.

Blev skitbra! Bilen går nu rakt och fint och mycket jämnare/tystare än jag hade förväntat mig. Wow vilken skillnad några fräscha däck och en hjulinställning gör!

Fågelkvittret har jag inte hört sedan jag tog till med hårdhandskarna och körde högtryckstvätt i underredet och upphängningen, får se om det återkommer.
6F36A592-1619-415B-8D5A-9ECF1DE4213D.jpeg
6F36A592-1619-415B-8D5A-9ECF1DE4213D.jpeg (478.02 KiB) Visad 270 gånger
#1458496
Kvittret försvann men kom nu tillbaka. Spelar ingen roll vilket rattutslag jag har nu. Kommer lite då och då oavsett om jag svänger lätt höger eller lätt vänster. Det låter inte högre än tidigare, men efter hjulinställningen låter det alltså oavsett rattutslag. Det kommer och går, men alltid i låga hastigheter. Det är hjulhastighetsbetingat, man hör att något gnisslar på samma ställe om och om igen när hjulen går runt.

Besiktningsmannen hittade ingenting, inte heller däckfirman. Vad kan det vara? Saknas det fett i där drivaxel kopplas till navet exempelvis? Skulle det orsaka sådant gnissel? Ibland hör jag även det när jag startar i ettan. Men det verkar inte belastningsberoende då ljudet kan komma oavsett om jag gasar eller cruisar med 0 gas.

Något med bromssystemen fram? Besiktningsmannen kollade inte speciellt noga där. Jag har lite ”läpp” på bromsskivorna fram, kan detta orsaka att läppen där den är som högst möjligtvis tar i bromsbelägget och därmed gnisslar på samma ställa när hjulet går runt? Skeva skivor fram? Kräver ju ytterst lite för att de ska räknas som skeva/snedslitna. Bak är allt bytt så det måste vara fram.

Hmmm - vad säger ni?

Några idéer? :-)
#1458568
Jag har faktiskt sprayat universalolja på tätningarna på hjullagren fram emellanåt, folk tycker att jag är konstig. Antagligen har de helt rätt :-D
Iallafall, lägger man på fullt hjulutslag och tittar in framifrån innanför hjulet så kommer man precis åt att spraya i springan mellan ytterknut och styrspindel om man har ett någorlunda långt sprayrör. Det är en fördel om bilen lutar åt den sidan, då ligger oljan kvar mot springan vid tätningen och får mer tid på sig att krypa in..
Om det verkligen är hjullagret eller tätningen som gnisslar så borde ljudet rimligen ändras med lite olja! :-)

Och som sagt, stödlagret på höger drivaxel vill gärna ha lite fett emellanåt. Det kan man trycka in med tummen från insidan/underifrån. (på min V70 mk 1 iallafall) Kör man upp höger framhjul på en träkloss så blir det lättare att komma åt underifrån..

Anliggande broms kan också orsaka gnissel, kolla om skivan håller sig sval om du åker en bit och stannar utan att använda färdbroms.
#1458600
@Erik Å,
Intressant! Kanske får testa det lite.
Ljudet försvinner dock så fort jag anlägger bromsen. Så om jag ligger och cruisar i tätortshastighet på typ 40-50km/h och det låter - för att sedan trycka lite lätt på bromsen så slutar ljudet, och sen kommer det igen när jag släpper. Så det borde ju antyda på något med frambromsarna egentligen?
#1458616
sicnarf skrev:Kan vara handbromsen som strular i bakhjulen.
Handbroms, belägg och skivor bak är bytta hos Volvo för någon månad sedan. Och det låter som att ljudet kommer framifrån, inte bak. Men jag ska ha det i åtanke.
Här har vi en bild på min vänstra bromsskiva fram.
9078ee56203812b574e3f8212ab9777b.png
9078ee56203812b574e3f8212ab9777b.png (169.05 KiB) Visad 210 gånger
#1459203
Vad säger ni? Ska jag byta skivor och belägg fram och se om ljudet försvinner? Börjar bli riktigt irriterad på min gnisslande bil! Speciellt när Bilprovningen inte kunde hitta någon orsak, allt i fram och bakvagn såg fint ut.

Jag tror att det är bromsrelaterat med tanke på att ljudet försvinner så fort jag trycker lite på bromspedalen, och fortsätter sen när jag släpper. Men det konstiga är att ibland kör jag, och så låter det ingenting. Sen kör jag över ett fartgupp och så börjar det låta igen, men som sagt - förvinner om jag trycker lite på bromsen, och kommer sen tillbaka. Ibland kommer ljudet oavsett rattutslag, ibland endast vid lätt rattutslag vänster eller höger. Det låter inte varje gång jag kör, men kommer lite då och då.
Vad skulle ni göra i min sits?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]

Tja, Är väll en enkel fråga egent[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Sitter ju backkamera i vilken V70/XC70 som hels[…]

Tack för ett utförligt svar Lennart! S&a[…]