Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457983
Tjena,
Har en V70N Classic 08 med 2.4 motorn.

Just nu har jag tre saker som jag stör mig lite på, och det känns lite som att iallafall 2 eller alla 3 saker kan vara länkade till samma problem. Alla tre saker har uppkommit efter längre resa till fjällen med fullastad bil och körning på dåliga vägar, tiotals mil på dåliga grusvägar i norr osv.

1. Bilen drar lite åt höger, måste ha ratten några grader vänster för att köra rakt (däcktryck kontrollerat, bromsar höger verkar inte ligga an mot skiva pga att skivor höger och vänster blir lika varma efter körning) Däck från 2018 och verkar inte vara snedslitna.

- Hjulinställning?

2. Milda vibrationer i ratt och bil överlag i specifika hastigheter, oftast runt 80-100kmh, under och över känner jag ingenting. (däcken bak är gamla, från 2013, och har cirka 2,5-3mm mönsterdjup kvar, verkar inte vara snedslitna)

- Kan möjligtvis vara dags att köpa nya däck? Hade ändå planerat att göra det till nästa sommarsäsong. Nya vinterdäck blir det till vintern också.
- Eller kan det vara en fälg som blivit skadad? Körde över en kant med vänster bakdäck när bilen var fullastad, på parkering så i lägre hastigheter, däcket är inte skadat.

3. Fågelkvitter i lägre hastigheter, speciellt vid ca 45 graders högersväng på ratten, låter som att något tar an vid en specifik punkt varje varv, därav fågelkvittret. Men ingenting så pass stort att jag känner något, jag hör bara fågelkvittret.

- Hjullager fram-vänster? Men det ska väl ha ett lite mer surrande ljud och inte som fågelkvitter?
- Böjd bromssköld? Mycket skit i bromsar fram? Jag ser ingenting som är konstigt dock på framsidan.

Övrig information: Fågelkvittret kom under en lång resa på cirka 1000km med 3 personer och fullastat bagageutrymme, kom ungefär 3/4 in i resan, något som viktbelastningen skapat? Fjädringen kändes dock bra även med fullasten så jag tvivlar på att det skulle vara dämpare/fjädrar.

Värt att notera: Inga av dessa problem är stora, det är inte så värst höga ljud, och vibrationerna är inte så våldsamma heller. Men det märks och jag vill åtgärda det. Ibland hör jag ingenting, ibland känner jag inte några vibrationer, och ibland kommer det igen. Däremot behöver jag alltid ha ratten lite åt vänster för att köra rakt. Detta också efter den långa resan.

Bromssystem bak har volvoverkstad bytt ut bromsskivor, p-broms samt belägg. Och de nämnde ingenting där bak, så det känns som att problemen är i framvagnen.

Har även gjort kamremsbyte och service hos mekonomen, samtidigt gjorde de en kontroll av bilen, och de nämnde ingenting, och det står ingenting i protokollet heller. De har alltså inte märkt något konstigt. Varken mekonomen eller volvo. Nu har jag ju inte specifikt bett någon att kolla på det, men de brukar ju ta en titt på bilen när de ändå är där så att säga.

Vad tror ni? Lämna in hos felsökning eller försöka felsöka själv? Har ni några tips på saker som det kan tänkas vara?
Mer information kan jag också ge om ni kommer på någon fråga.

Uppskattar hjälpen! :)
#1458001
Marlboroman skrev: sön 08 aug 2021, 17:59 1/2 skulle jag ha styrleder och länkarmsbussningar som misstänkta fel. På 3 så hade jag gissat på fjäderbenslagringarna förutsatt att det låter som om det kommer från framänden på bilen?
Finns det något enkelt sätt att kontrollera dessa komponenter hemma?
Och ja, det låter som om det kommer från vänster framsida.
#1458037
Hissa upp bilen och plocka av framhjulen är att föredra om möjligheten finns. Enklare att kunna se och känna på saker då. Länkarmsbussningarna kan nog kanske se utan att göra det om man svänger fullt och lägger sig på marken. Tittar man in i främre länkarmsbussningen framifrån så ska man helst inte kunna se igenom den. Har man bilen på pallbockar kan man prova att styra och se om kvittret försvinner / passa på att lyssna kring fjäderbenet.
#1458038
Marlboroman skrev: sön 08 aug 2021, 22:44 Hissa upp bilen och plocka av framhjulen är att föredra om möjligheten finns. Enklare att kunna se och känna på saker då. Länkarmsbussningarna kan nog kanske se utan att göra det om man svänger fullt och lägger sig på marken. Tittar man in i främre länkarmsbussningen framifrån så ska man helst inte kunna se igenom den. Har man bilen på pallbockar kan man prova att styra och se om kvittret försvinner / passa på att lyssna kring fjäderbenet.
Ska ta en titt på dessa komponenter. Dock känns det som det är hastighetsberoende. Hör absolut ingenting om jag står still och vrider ratten, det är just i låga hastigheter på kanske 20-40km/h som jag hör kvittret.
Aja, blir väl ett ypperligt tillfälle att inviga min nya domkraft då :)

Har tagit en titt runt bilen tidigare och inte sett/känt något knasigt men jag tar en titt igen, på just dessa komponenter.
#1458041
80 km/h verkar vara en resonansfrekvens i framvagnen där obalans, morgonsula och orunda däck slår igenom som mest :P
Det är inte så att fågelkvittret ändrar karaktär när du trampar ner kopplingen? Slutkört urtrampningslager kan låta väldigt likt en flock med gråsparvar. Tro mig, jag har varit där :-D
#1458044
Erik Å skrev: sön 08 aug 2021, 23:11 80 km/h verkar vara en resonansfrekvens i framvagnen där obalans, morgonsula och orunda däck slår igenom som mest :P
Det är inte så att fågelkvittret ändrar karaktär när du trampar ner kopplingen? Slutkört urtrampningslager kan låta väldigt likt en flock med gråsparvar. Tro mig, jag har varit där :-D
Haha ja verkligen! 80km/h!
Vad gäller morgonsula så ser det ut som att framdäcken av någon anledning blir lite "platta", ser ut som att däcktrycket är liiite lågt, även om det inte är det. Kör 2.6 bar på alla däcken. Däcken bak ser rundare ut än däcken fram, trots samma däcktryck...

Nej fågelkvittret är detsamma oavsett om kopplingen är nere eller uppe.
#1458059
Fick med två av felen på film.
I videon ser vi hur jag måste hålla ratten snett åt vänster för att köra rakt. Samt att om jag rattar lite höger, en bit efter mitten så att säga så kommer fågelkvittret.
I videon trycker jag ner kopplingen också för att se om det är kopplingsrelaterat. Ljudet försvinner men det är för att jag rattar tillbaka lite, efter det rattar jag höger och då kommer ljudet tillbaka, oberoende av kopplingen.

#1458094
Lite vidare felsökning har jag gjort.
1. Lite klunkande ljud vid fullt rattutslag höger, bilen står stilla och i nedförsbacke.


Sen tog jag lite bilder underifrån, ser ni något knasigt? Känt lite på styrleder. Men bilen står ju på marken så det går ju inte att känna om där är glapp. Kanske måste lyfta bilen.
Planen är att byta bromsskivor och belägg fram om några veckor, kanske ska ta en närmare titt på detta samtidigt. Ev. beställa yttre styrleder vänster och höger samtidigt och byta, det verkar ju enkelt och de är billiga.
6cb87e38e22a3b73817ff7e90f3d3ceb.jpg
6cb87e38e22a3b73817ff7e90f3d3ceb.jpg (95.43 KiB) Visad 1202 gånger
636f0b9346632c2a2a948c4f6fcc409e.png
636f0b9346632c2a2a948c4f6fcc409e.png (269.01 KiB) Visad 1202 gånger
Något jag noterat är väldigt mycket skit vid bromssköld och närliggande komponenter. Har ju förvisso kört kanske 100-200km på grusvägar i norr nyligen.
IMG_1391.PNG
IMG_1391.PNG (347.95 KiB) Visad 1202 gånger
IMG_1392.PNG
IMG_1392.PNG (328.71 KiB) Visad 1202 gånger
IMG_1390.PNG
IMG_1390.PNG (458.22 KiB) Visad 1202 gånger
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]