Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1457518
Ibland väsnas bromsen med ett lite dunkande smällande och skrapande ljud och det pulserar i bromspedalen. Jag bromsar inte hårt och tror inte det är en sten. ??

Bilen är min S80 T6 och är nybesiktigad.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av mattiasv60
#1457571
Så hade jag det på en Saab där en ABS-krans började bli dålig. Inget bromsmeddelande, men i vissa lägen kändes (och lät) det ungefär som när ABSen aktiveras.
av Libbe
#1457780
"Glizze" ...
Ända sättet åh ta reda på det! Är väl att plocka bort OK:en och se om kolv o glidpinnar är tillfredsställande?
Rengöra allt! En gång för alla....Ok montera ihop............
av TobiasDa
#1457829
Fick en pulserande känsla och lite ljud från mina bromsar bak. Visade sig att skivan var extremt rostig, på insidan, så det syntes inte, och skivan var snedsliten och lika så beläggen på insidan.
Syntes inte på utsidan, ta av hjulen och ta en titt på dina bromsar runt bilen och se om du hittar något knasigt. Gör rent, smörj osv. Det hade jag börjat med iallafall, så har man uteslutit sådant.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1468538
Bromsen blev tystare när jag bytt ett bromsok. Händer fortfarande ibland. På oket jag bytte va damasken söndrig. Bara slamsor. Har inte kollat skivan. Glömde det när jag bytte oket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av GLIZ
#1468541
GLIZ skrev:Bromsen blev tystare när jag bytt ett bromsok. Händer fortfarande ibland. På oket jag bytte va damasken söndrig. Bara slamsor. Har inte kollat skivan. Glömde det när jag bytte oket.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bromsen tar jämnt även när den låter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1468580
Erik Å skrev:Och hjulbultarna sitter inte löst? :-o :-D
Nä dom sitter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]