Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1457465
CO2 utsläpp per kwh är ett flummigt begrepp. Här är en länk https://www.ivl.se/download/18.343dc99d ... /B2118.pdf öppnar man den finner man "Emissionsfaktorer för nordisk elproduktionsmix" (energimyndigheten har betalat skriveriet. Där finns en tabell:
el co2.JPG
el co2.JPG (96.08 KiB) Visad 510 gånger
Där ser man att runt 125 g CO2 per kwh är deras uppskattning. För att få en motsvarande siffra för europeisk elmix blir det nog att multiplicera med 4 eller 5.
#1457508
Rätt gammal rapport. Skulle tro att det är rätt mycket som förändrats sen 2009.
Vi exporterar mer t.ex... harycketer vindkraft, vilket även grannländerna har. Samt mindre kärnkraft.
Vore intressant med en färskare rapport...
#1457509
Lövet skrev:Sannolikt inte alls. Beror på övrig belåning, annars på 20-30 år.
Enkel matematik ger att 700 * 12 * 30 = 252000. Hade jag varit långivare hade jag bara lånat ut en miljon på de villkoren om jag vore Metusalem. Det krävs alltså en amortering om minst 3000 kronor i månaden för att få en återbetalningstid som ändå inte är rimlig, eftersom laddaren förmodligen inte överlever i 30 år.
#1457512
apersson850 skrev:
Lövet skrev:Sannolikt inte alls. Beror på övrig belåning, annars på 20-30 år.
Enkel matematik ger att 700 * 12 * 30 = 252000. Hade jag varit långivare hade jag bara lånat ut en miljon på de villkoren om jag vore Metusalem. Det krävs alltså en amortering om minst 3000 kronor i månaden för att få en återbetalningstid som ändå inte är rimlig, eftersom laddaren förmodligen inte överlever i 30 år.
Laddaren??? Alltså värdet på garageplatser i Stockholm ökar. Precis som med bostäder är det sällan nån som planerar att betala av lånet. Man har kvar bostaden eller i det här fallet platsen som säkerhet. Säljer man kan man betala tillbaka lånet plus får ut en vinst.

Sen får man ju hoppas att allt inte rasar ihop... alltså prisfall utan dess like skulle ställa till det för hundratusentals i Stockholm och på många andra ställen.
#1457517
apersson850 skrev: tor 05 aug 2021, 23:06
Lövet skrev:Sannolikt inte alls. Beror på övrig belåning, annars på 20-30 år.
Enkel matematik ger att 700 * 12 * 30 = 252000. Hade jag varit långivare hade jag bara lånat ut en miljon på de villkoren om jag vore Metusalem. Det krävs alltså en amortering om minst 3000 kronor i månaden för att få en återbetalningstid som ändå inte är rimlig, eftersom laddaren förmodligen inte överlever i 30 år.
Min kollega blev erbjuden att köpa sin parkering i Stockholm för 1.3 mille. Förmodligen kommer den rusa upp i värde kommande år då vi går över till elbilar och folk kommer betala ohemula belopp för att ha en egen plats och kunna ladda hemma. Utan egen plats kommer livet att bli ett veritabelt helvete där kvällar och nätter kommer gå åt att leta parkering OCH laddplats. Det är ju redan extremt plågsam för honom att bara hitta en vanlig boendeparkeringsplats varje kväll som kan ta evigheter och sträcka sig över många kvarter.

Det är nog en av de bästa investeringarna man kan göra, till skillnad mot själva bilen som bara rasar i värde.
#1457560
joel80 skrev:Sen får man ju hoppas att allt inte rasar ihop... alltså prisfall utan dess like skulle ställa till det för hundratusentals i Stockholm och på många andra ställen.
Mmmm, jag är väl gammalmodig som gillar att äga det jag har.
#1457563
apersson850 skrev: fre 06 aug 2021, 09:47
joel80 skrev:Sen får man ju hoppas att allt inte rasar ihop... alltså prisfall utan dess like skulle ställa till det för hundratusentals i Stockholm och på många andra ställen.
Mmmm, jag är väl gammalmodig som gillar att äga det jag har.
Ni är få som kan kontantbetala er bostad genom sparande av nettolön, merparten av folket måste någon gång i livet (eller genom hela livet) belåna för att kunna bo.
Detta oavsett inställning till lån, ägande etc.
Priserna på bostadsrätter i lilla Kalmar är snart på nivåerna i Stockholm, utan att lönerna är på riktigt samma nivå.
#1458191
EbbevonVolvo skrev: ons 28 jul 2021, 00:23
bem skrev:
EbbevonVolvo skrev: tis 27 jul 2021, 20:54
... och i så fall blir det nog inte på redan registrerade bilar. (Tror JAG)
Varför tror du inte det skulle kunna bli på redan registrerade bilar? Bara nyfiken.
/Bo
För att det inte är så enkelt på äldre bilar som inte är "uppkopplade" som dom nya är. Att gå på besiktningens avlästa mil kommer att innebära att en hel del kommer att fuska med mätaren. Det är det jag TROR. Men jag vet inte...
Hallå, vakna upp nu.... Systemet finns sedan flera år i drift i Tyskland, utvecklat av Siemens. Det funkar på alla fordon, nya som gamla och är sjukt svårt att lura.

Du får en puck som du har med i fordonet som positionerar det via sattelit och rapporterar in via mobilnätet så får du räkning en gång per månad beroende på när/var/hur du kört.
#1458200
Lucif3r skrev:
VolvoB20 skrev:Du får en puck som du har med i fordonet

... Och vad stoppar en från att lämna denna puck hemma och bara ta med den nångång ibland för att "hålla milen nere"?
Riskerar man bli av med körkortet, få höga böter, eller kanske få bilen konfiskerad om man kör utan att ha med den kommer de flesta ha med den.

Kommer alltid finnas de som tar riskerna, men beroende på "straff" så får man nog ändå en klar majoritet att följa lagen.
  • 1
  • 189
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 390
Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]

Lämnat in den på reparation :party: […]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

En fundering kring XC70. Jag har idag en XC90 3.2[…]

Ojämn Tomgång.

Min B230FB motor har ojämn tomgång,vand[…]