Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1457397
Justera gasspjället noga! Ytterst noga att inte öppna spjället för mycket. Finns original servicemedelande (googla på 240) på nätet så hittar du. Spjället ska ställas med multimeter som kan mäta varvtal. Kolla även kabeln från bränslestyrenhet som tar hastighetssignal från kombiinstrument att den är ansluten. Tomgångsmotor kan ibland spöka. Absolut vanligaste felet är feljusterat gasspjäll.
#1457513
Hej igen, jag kollade sen kabeln idag och det sitter där den ska, jag har bytt hela vakuum slangen från orginal turbo mätaren idag också, plus att jag håller på att pilla dit en ny universal ic, och pluggat dumpventilen, så bara att hålla tummarna, blir nog provstart på lördag !
På tal om dumpventiler, är det någon som har koll på en sån där dump med dubbel kolv ? Ska tydligen vara gjorda för bilar med lmm, sett att forge har sådana bland annat, kanske vore värt att prova, för dumpventil måste jag väl ha ? Eftersom jag kör med en T3T4 turbo

/Johan
#1457992
Provstart och provkörningen blev lyckad ! Tror jag iallafall , körde den dock aldrig riktigt varm, men den dog inte under dom 15minuter den kördes :)! Så antingen va det ic det va fel på eller dumpen eller pysventilen:) kör nu utan dump, så skulle gärna vilja ha tips på en bra och beprövad till b230ft !:)
#1460099
Bilen gick iallafall bra test turen.. men precis lika fel igen .. är enbart vinter bil och lekbil så jag hinner greja några månader till innan det är dags, men helt slut på idéer.. är så fruktansvärt störande fel.. bilen går bättre kall har jag märkt..

Nästa att byta är :
bränslefilter
tempgivare
Spridartätningar
Och eventuellt bränslechip..
Detta är de enda jag kommer på för tillfället..

Sen tycker jag även att motorn blir fruktansvärt varm.. temp mätaren i bilen ligger på halva, men motorn och allt runt om blir fruktansvärt varmt..

Om nån har någon mera tips eller idé så mottages det jätte gärna :-)

/Johan

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]