Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1457494
Hej!

Har ett specifikt problem med min V70 (-05 med 103 kW) som jag hoppas några av experterna här på forumet kan uttala sig om. Tack på förhand!

Till att börja med själva problemet: Bilen fungerar helt normalt 4 av 5 körningar, men vid den frekventa oturskörningen försvinner prestandan och accelerationsförmågan om man uppnår cirka 80 kmh. Vid dessa körningar startar bilen normalt och körning i stadsmiljö fungerar utan problem. Men kommer man ut på landsväg/motorväg och når cirka 80 så är det som prestandan bara försvinner. Gasen i botten ger därefter en mycket svag och nästintill obefintlig acceleration. Det tar nästan en hel minut att accelera från 80 till 110, och är stört omöjligt i uppförsbackar. Efter detta är bilen trög även i lägre fartspann, exempelvis efter rondellpassage och man ska accelerera igen.

Kör man då åt sidan, stänger av motorn och startar om försvinner problemet. Och som sagt, 4 av 5 körningar går hur fint som helst i alla hastigheter.

Eventuellt relaterat är att bilen lätt får motorstopp när jag lyfter kopplingen med backen i när jag nyss startat. Tycker tomgången är rätt låg (cirka 600 RPM). Det kan dock vara jag som är ovan vid bilen (som är nyköpt) och klantar mig. Men efter motorstoppet är motorn oerhört svårtstartad. Tuggar jag runt på startmotorn och trampar gasen i botten startar den efter 10 sekunder, ibland längre. Detta kan eventuellt vara "gräsklipparsyndromet" eftersom det bara sker när motorn är kall, men jag nämner det för sakens skull.

Bilens bakgrund: Till saker hör att jag relativt nyligen köpte bilen begagnad från en bilhandlare. Den har gått cirka 23 000 mil och har varit servad på Volvoverkstad hela sitt liv. Såg ut att vara i rätt bra skick men det absolut sista serviceprotokollet saknades. Köpte bilen ändå men hörde efter köpet av mig till verkstaden som gjort den senaste "papperslösa" servicen (kontaktuppgifter fanns i serviceboken) och fick protokollet skickat till mig. Såklart var det en massa fel däri som inte var åtgärdade! Så "någon" hade säkert tappat bort pappret...

Nåväl, flera saker kunde jag ordna själv men dock noterades att det läckte olja från "kamremmens sida, rek felsökning". Det kändes över min förmåga så jag vände mig till en verkstad som jag anlitat i många år. Efter ett par dagar återkom firman och sade att hela kamremen behövde bytas - drygt! Men så fick det bli. Jag accepterade offert på cirka 8 000 och kamremmen byttes.

Vid inlämningstillfället hade jag inte noterat några prestandaproblem. Hade inte kört jättemycket efter köp så kan inte 100% vara säker på att problemet inte fanns innan dock.

Körde en lång sträcka dagen efter bytet (cirka 50 mil) och fick motorlampa. Körde felkoder med min OBD och fick P0026 "Intake valve control solenoid, bank 1 - range/performance problem". Bilen var trött, ibland bara lite svag och ibland nästan omöjlig att accelera upp över 80 kmh. Firman fick tillbaka bilen (efter cirka 100 mil körda) och efter en dag hade de inte kunnat hitta någon synligt problem (de säger också att kamremen är korrekt monterad). De bytte solenoiden som nämns i koden. Jag själv passade även på att byta tändstift och motorfilter utifall det skulle vara något strul där.

Efter återbesöket och mina egna åtgärder är bilen tyvärr fortsatt trött och problematisk, på det sättet jag beskrivit i början av inlägget. Inga nya koder dyker längre upp i OBD. Nu står jag och funderar på mitt nästa steg. Ska jag försöka skruva något själv, återvända till verkstaden eller gå till ny verkstad och få ett andra utlåtande? Ingen på verkstaden, eller jag själv för den delen, verkar förstå varför motorn blir så svag. Den enda gissning jag haft är att bilen går in i "limp home mode" men varför den gör detta och varför det bara sker på vissa körningar och andra inte, det vet jag inte.

Har sökt och läst väl i många trådar med liknande problem, men fann ingen som passade in i just min problematik. Därav nytt konto och nytt inlägg. Sorry för långt inlägg!
#1457506
Hade exakt samma problem som dig, även samma bil och typ som dig och mitt problem uppkom efter oljebyte och lite för hårt på gasen efteråt . Bytte från castrol till biltema och Solenoiden för insug verkade inte gilla detta. Jag bytte solenoiden och även motorolja till min lille volvo och således har problem försvunnit . tills nu 6månader senare , lite låg oljenivå i motorn och då kom denna tillbaks . Påfylld och några omstarter senare är p0026 borta. bensinförbrukning från 8.5 till 7.6 efter bytet

Är solenoiden trasig eller inte öppnas ordentligt har jag för mig att denna kommer ge ifrån sig ett klickljud då den ej öppnas ordentligt.

Må bäst
#1457525
Madss skrev: tor 05 aug 2021, 22:39 Hade exakt samma problem som dig, även samma bil och typ som dig och mitt problem uppkom efter oljebyte och lite för hårt på gasen efteråt . Bytte från castrol till biltema och Solenoiden för insug verkade inte gilla detta. Jag bytte solenoiden och även motorolja till min lille volvo och således har problem försvunnit . tills nu 6månader senare , lite låg oljenivå i motorn och då kom denna tillbaks . Påfylld och några omstarter senare är p0026 borta. bensinförbrukning från 8.5 till 7.6 efter bytet

Är solenoiden trasig eller inte öppnas ordentligt har jag för mig att denna kommer ge ifrån sig ett klickljud då den ej öppnas ordentligt.

Må bäst
Hej Madss och supertack för svaret. Då ska jag prova att fylla på lite mer olja + eventuellt skruva och felsöka lite enligt länk. Solenoiden är bytt av verkstaden, och givet inget måndagsexemplar kan jag nog utesluta den som felkällan. Vore ju larvigt skönt om det är så enkelt att oljenivån är lite låg. Bilen har ju läckt olja tidigare så det är ju inte omöjligt.

Hade du samma problem med att bilen tappade prestandan endast vid vissa körningar? Och hade du liknande problem med att det endast skedde efter viss hastighet uppnåtts? Jag har ingen P0026 kvar lagrad i OBD längre, utan bara det kvarstående intermittenta prestandaproblemet.
#1457531
Ja min v70 tappade enbart prestandan vid gaspådrag vid omkörningar eller om man vart lite glad på gaspedalen om jag minns rätt runt 50km/h + då slog tant slö till och en pinsam omkörning med ögonkontakt i 30sec uppkom som man brummandes runt med 60hk.

Min bil gick på 0-30w castrol sen start och 5-40w biltemas fick p0026 att dyka upp . Om det har så att oljekvalitén/viscociteten strular till det för en gammel motor det kan jag ej svara på . Du kan ju testa om solenoiden öppnar korrekt med att ansluta den till bilbatteriet . Jag ska kolla om jag hittar denna guide där en förklarade solenoiden och dess öppen läge i mm .

Även en bilintresserad vän till mig bad mig att byta ut bilbatteriet till ett starkare(Har svårt att se att det skulle vara orsaken) när mitt problem uppkom men jag körde direkt på ny olja av samma kvalité och ny solenoid . Så den idén fick man inte testat .

Må bäst

Må bäst
#1457536
Hej igen,

Haha ja de där pinsamma omkörningarna har jag hunnit testa! Inte heller särskilt kul att få accelerationsproblem på påfarten på motorvägen ;).

Kan det vara denna tråd du tänkte på när det kommer till att testa Solenoiden? viewtopic.php?f=19&t=130867&p=1127228&h ... 6#p1127228

Stort tack för fortsatta råd. Då tror jag att jag har en liten plan för närmaste dagarna:

1. Byta olja och filter (förra ägarens "förlorade" protokoll påstår att det är gjort för 4 månader sedan, men jag tar det säkra före det osäkra och fyller på korrekt olja i samma veva).

2. Testa funktionen på solenoidens öppning.

3. Testköra i några dagar/omgångar och se om felet återkommer.

4. Om problemet kvarstår, testa med nytt batteri.

Tack igen. Jag återkopplar.
#1458089
Kanellen skrev:Hej igen,

Haha ja de där pinsamma omkörningarna har jag hunnit testa! Inte heller särskilt kul att få accelerationsproblem på påfarten på motorvägen ;).

Kan det vara denna tråd du tänkte på när det kommer till att testa Solenoiden? viewtopic.php?f=19&t=130867&p=1127228&h ... 6#p1127228

Stort tack för fortsatta råd. Då tror jag att jag har en liten plan för närmaste dagarna:

1. Byta olja och filter (förra ägarens "förlorade" protokoll påstår att det är gjort för 4 månader sedan, men jag tar det säkra före det osäkra och fyller på korrekt olja i samma veva).

2. Testa funktionen på solenoidens öppning.

3. Testköra i några dagar/omgångar och se om felet återkommer.

4. Om problemet kvarstår, testa med nytt batteri.

Tack igen. Jag återkopplar.
Har problemet löst sig för dig? Testade nämnligen att byta olja i bilen till 5-40W eftersom jag hade några liter över . Tog inte många mil innan p0026 tändes för mig. Åkte förbi en god vän till mig och diskuterade detta( allt för att slippa kärringen under semester) Och han kom fram till att det måste ha med viscositeten att göra att 40w är för tjock och cloggar solenoiden . Bytte till 5-30w igen och nu är bilen glad igen.

Är du i behov av en solenoid så har jag en över . Vi testade den och den fungerar utmärkt!

Problemet är ju att sådana här app[…]

Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

Söker köpråd - XC90 V8

Hej, Jag satt precis och tog en våröl […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]