av Kanellen - tor 05 aug 2021, 20:41
- tor 05 aug 2021, 20:41
#1457494
Hej!
Har ett specifikt problem med min V70 (-05 med 103 kW) som jag hoppas några av experterna här på forumet kan uttala sig om. Tack på förhand!
Till att börja med själva problemet: Bilen fungerar helt normalt 4 av 5 körningar, men vid den frekventa oturskörningen försvinner prestandan och accelerationsförmågan om man uppnår cirka 80 kmh. Vid dessa körningar startar bilen normalt och körning i stadsmiljö fungerar utan problem. Men kommer man ut på landsväg/motorväg och når cirka 80 så är det som prestandan bara försvinner. Gasen i botten ger därefter en mycket svag och nästintill obefintlig acceleration. Det tar nästan en hel minut att accelera från 80 till 110, och är stört omöjligt i uppförsbackar. Efter detta är bilen trög även i lägre fartspann, exempelvis efter rondellpassage och man ska accelerera igen.
Kör man då åt sidan, stänger av motorn och startar om försvinner problemet. Och som sagt, 4 av 5 körningar går hur fint som helst i alla hastigheter.
Eventuellt relaterat är att bilen lätt får motorstopp när jag lyfter kopplingen med backen i när jag nyss startat. Tycker tomgången är rätt låg (cirka 600 RPM). Det kan dock vara jag som är ovan vid bilen (som är nyköpt) och klantar mig. Men efter motorstoppet är motorn oerhört svårtstartad. Tuggar jag runt på startmotorn och trampar gasen i botten startar den efter 10 sekunder, ibland längre. Detta kan eventuellt vara "gräsklipparsyndromet" eftersom det bara sker när motorn är kall, men jag nämner det för sakens skull.
Bilens bakgrund: Till saker hör att jag relativt nyligen köpte bilen begagnad från en bilhandlare. Den har gått cirka 23 000 mil och har varit servad på Volvoverkstad hela sitt liv. Såg ut att vara i rätt bra skick men det absolut sista serviceprotokollet saknades. Köpte bilen ändå men hörde efter köpet av mig till verkstaden som gjort den senaste "papperslösa" servicen (kontaktuppgifter fanns i serviceboken) och fick protokollet skickat till mig. Såklart var det en massa fel däri som inte var åtgärdade! Så "någon" hade säkert tappat bort pappret...
Nåväl, flera saker kunde jag ordna själv men dock noterades att det läckte olja från "kamremmens sida, rek felsökning". Det kändes över min förmåga så jag vände mig till en verkstad som jag anlitat i många år. Efter ett par dagar återkom firman och sade att hela kamremen behövde bytas - drygt! Men så fick det bli. Jag accepterade offert på cirka 8 000 och kamremmen byttes.
Vid inlämningstillfället hade jag inte noterat några prestandaproblem. Hade inte kört jättemycket efter köp så kan inte 100% vara säker på att problemet inte fanns innan dock.
Körde en lång sträcka dagen efter bytet (cirka 50 mil) och fick motorlampa. Körde felkoder med min OBD och fick P0026 "Intake valve control solenoid, bank 1 - range/performance problem". Bilen var trött, ibland bara lite svag och ibland nästan omöjlig att accelera upp över 80 kmh. Firman fick tillbaka bilen (efter cirka 100 mil körda) och efter en dag hade de inte kunnat hitta någon synligt problem (de säger också att kamremen är korrekt monterad). De bytte solenoiden som nämns i koden. Jag själv passade även på att byta tändstift och motorfilter utifall det skulle vara något strul där.
Efter återbesöket och mina egna åtgärder är bilen tyvärr fortsatt trött och problematisk, på det sättet jag beskrivit i början av inlägget. Inga nya koder dyker längre upp i OBD. Nu står jag och funderar på mitt nästa steg. Ska jag försöka skruva något själv, återvända till verkstaden eller gå till ny verkstad och få ett andra utlåtande? Ingen på verkstaden, eller jag själv för den delen, verkar förstå varför motorn blir så svag. Den enda gissning jag haft är att bilen går in i "limp home mode" men varför den gör detta och varför det bara sker på vissa körningar och andra inte, det vet jag inte.
Har sökt och läst väl i många trådar med liknande problem, men fann ingen som passade in i just min problematik. Därav nytt konto och nytt inlägg. Sorry för långt inlägg!
Har ett specifikt problem med min V70 (-05 med 103 kW) som jag hoppas några av experterna här på forumet kan uttala sig om. Tack på förhand!
Till att börja med själva problemet: Bilen fungerar helt normalt 4 av 5 körningar, men vid den frekventa oturskörningen försvinner prestandan och accelerationsförmågan om man uppnår cirka 80 kmh. Vid dessa körningar startar bilen normalt och körning i stadsmiljö fungerar utan problem. Men kommer man ut på landsväg/motorväg och når cirka 80 så är det som prestandan bara försvinner. Gasen i botten ger därefter en mycket svag och nästintill obefintlig acceleration. Det tar nästan en hel minut att accelera från 80 till 110, och är stört omöjligt i uppförsbackar. Efter detta är bilen trög även i lägre fartspann, exempelvis efter rondellpassage och man ska accelerera igen.
Kör man då åt sidan, stänger av motorn och startar om försvinner problemet. Och som sagt, 4 av 5 körningar går hur fint som helst i alla hastigheter.
Eventuellt relaterat är att bilen lätt får motorstopp när jag lyfter kopplingen med backen i när jag nyss startat. Tycker tomgången är rätt låg (cirka 600 RPM). Det kan dock vara jag som är ovan vid bilen (som är nyköpt) och klantar mig. Men efter motorstoppet är motorn oerhört svårtstartad. Tuggar jag runt på startmotorn och trampar gasen i botten startar den efter 10 sekunder, ibland längre. Detta kan eventuellt vara "gräsklipparsyndromet" eftersom det bara sker när motorn är kall, men jag nämner det för sakens skull.
Bilens bakgrund: Till saker hör att jag relativt nyligen köpte bilen begagnad från en bilhandlare. Den har gått cirka 23 000 mil och har varit servad på Volvoverkstad hela sitt liv. Såg ut att vara i rätt bra skick men det absolut sista serviceprotokollet saknades. Köpte bilen ändå men hörde efter köpet av mig till verkstaden som gjort den senaste "papperslösa" servicen (kontaktuppgifter fanns i serviceboken) och fick protokollet skickat till mig. Såklart var det en massa fel däri som inte var åtgärdade! Så "någon" hade säkert tappat bort pappret...
Nåväl, flera saker kunde jag ordna själv men dock noterades att det läckte olja från "kamremmens sida, rek felsökning". Det kändes över min förmåga så jag vände mig till en verkstad som jag anlitat i många år. Efter ett par dagar återkom firman och sade att hela kamremen behövde bytas - drygt! Men så fick det bli. Jag accepterade offert på cirka 8 000 och kamremmen byttes.
Vid inlämningstillfället hade jag inte noterat några prestandaproblem. Hade inte kört jättemycket efter köp så kan inte 100% vara säker på att problemet inte fanns innan dock.
Körde en lång sträcka dagen efter bytet (cirka 50 mil) och fick motorlampa. Körde felkoder med min OBD och fick P0026 "Intake valve control solenoid, bank 1 - range/performance problem". Bilen var trött, ibland bara lite svag och ibland nästan omöjlig att accelera upp över 80 kmh. Firman fick tillbaka bilen (efter cirka 100 mil körda) och efter en dag hade de inte kunnat hitta någon synligt problem (de säger också att kamremen är korrekt monterad). De bytte solenoiden som nämns i koden. Jag själv passade även på att byta tändstift och motorfilter utifall det skulle vara något strul där.
Efter återbesöket och mina egna åtgärder är bilen tyvärr fortsatt trött och problematisk, på det sättet jag beskrivit i början av inlägget. Inga nya koder dyker längre upp i OBD. Nu står jag och funderar på mitt nästa steg. Ska jag försöka skruva något själv, återvända till verkstaden eller gå till ny verkstad och få ett andra utlåtande? Ingen på verkstaden, eller jag själv för den delen, verkar förstå varför motorn blir så svag. Den enda gissning jag haft är att bilen går in i "limp home mode" men varför den gör detta och varför det bara sker på vissa körningar och andra inte, det vet jag inte.
Har sökt och läst väl i många trådar med liknande problem, men fann ingen som passade in i just min problematik. Därav nytt konto och nytt inlägg. Sorry för långt inlägg!