Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
#1457447
gubbstrutt skrev: tor 05 aug 2021, 12:10 Soppan är för dyr tom när motorn är avslagen.
Synd att bensin blir sämre med tiden annars är det väl lika säkert som att köpa guld och ställa undan i väntan på värdeökningen. :-)
Tror ni inte bränslepriserna går ner så smått sen allt eftersom fler och fler elbilar rullar på vägarna?
Men det blir väl så att de oljeproducerande länderna drar ner på produktionen och så hålls priset på bensin/diesel uppe på det viset kanske. Tänk om det kunde komma helt fossilfri bensin likt det finns 100% fossilfri HVO dieselbränsle. Det vore verkligen bra, för bensinbilar kommer rulla på våra vägar många år till. Om det inte blir så dyrt att vi får bygga om till gengas... med säckar med ved på takräcket och en liten gengaskärra efter bilen... :-)
/Bo
av Erik Å
#1457502
SubMarine skrev: tor 05 aug 2021, 14:28
Erik Å skrev:Visst, åker man landsväg i 70-80 så är det inga problem att snitta 0.55. Inte alltid som det går dock.
Men i stan bland illa synkade trafikljus är man lätt uppe i det dubbla. Vågar inte stoppa motorn, det skulle säkert göra underverk..
Men åter till ventiltiming, borde inte någon volvoägare på denna planet ha testat redan? ;-) ska kolla runt lite
.
Tillverkaren har med största sannolikhet optimerat så mycket det går redan från början med avseende på bränsleförbrukning och uppfyllnad av avgasmiljökraven.
Knappast, man kompromissar mellan effekt och ekonomi. År 2000 var det effekt som sålde bilar i första hand.. Nu har jag iofs den klenaste motorn.
Testade manuell start/stopp i dag, tog mig igenom stan på ovanligt lågt snitt :-)
av SubMarine
#1457558
Absolut är det en kompromiss mellan effekt och ekonomi. Men du har ju den kamaxeln med en viss profil som Volvo fann lämpligt. Jag förutsätter att Volvo timeat in kamaxeln så att det ger i alla fall nära maximal ekonomi. Du har väl dessutom VVT på en kamaxel så den lär du inte kunna påverka genom att justera kamaxeln fysiskt utan där behöver du programmera om styrsystemet.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1457587
Det är ju inte bara effekt och ekonomi som spelar in, även hållbarheten av motorn är ju en stor faktor.
Det går garanterat att få motorn att dra betydligt mindre bensin... Men... Hur bra skulle motorn må av att gå så magert? ;-)

Att börja flytta på kamaxeln när man har VVT är som att be om problem... styrboxen kommer ju få tokspel när den upptäcker att det inte stämmer, och i bästa fall maxa VVT'n för att komma till "noll" igen, och i det läget har du i princip en äldre model utan VVT vilket gör hela "jobbet" med manuell ändring av kamaxeln värdelös.
Nä, flytta kamaxlarna på vitblockare är nog det sista man ska göra. Dom står så optimalt dom kan redan.
Användarvisningsbild
av Allinug
#1462121
Jag kan konstatera att min V70N blev betydligt törstigare med E10: 1 dl mer per mil vid långkörning. :party:
Användarvisningsbild
av Vojje
#1462122
jag kan konstatera att min S80 -01 blivit starkare, snabbare och mer lättstartad med E10...
hoppas att det håller i sig...
Användarvisningsbild
av Allinug
#1462134
Från 0,72 liter/mil till 0,82 liter/mil. Detta är alltså vid långkörning med V70N 2.5T.
av Erik Å
#1462141
Jag tycker i och för sig också att förbrukningen ökar mer än väntat, undrar om man gjort någon annan ändring samtidigt..? Typ använt någon sämre fraktion eftersom etanolen fungerar som oktanbooster och döljer fusket..
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#1462145
Jag får stämma in här. tycker min V70 tar mer med E10 dyrare vart det med :bored: .
Man kan undra vad mer det är med skiten. Min egen tanke är att det inte är E10 utan fan så mycket mer. 5% mer än vad det var förut borde inte märkas kan jag tycka vad gäller lite modernare bilar.
  • 1
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]