Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Håkan67
#1412764
Har precis köpt en v70 2,4 140hk 2004 av en bilfirma utan garanti då det var en billig inbytesbil.
Efter 2 mil typ så varnar den för att vänster bakdörr är öppen, strax därpå kommer varning att abs ska servas, sen ska jag stanna snarast för bromsfel.
1 minut senare lägger hastighetsmätare och varvräknare, temp, bensinmätare av och strax efter slocknar instrumenthuset helt.
Även helljus, elhissar är borta.
Dock fungerar fortfarande radio och fläkt.

Stänger av bilen och startar om, allt fungerar en stund sen upprepas allt i samma ordning.
Är kass på bilel men googlar mig fram till att något vid namn CEM kan vara problemet.
Någon här so. Har haft samma problem och fått ordning på det eller ska jag skrota bilen?

Kan tillägga att instrumenthuset är utbytt för några år sedan.
av cary
#1412845
Hade samma fel på min 04 för flera år sedan. Efter mycket strul visade det sig vara CEM:en som bråkade. Fick utmärkt hjäp av av Jonnype som la över min mjukvara i en begagnad modul. Har funkat perfekt sedan.
av Haghultarn
#1457498
Tjena, detta var ju ett tag sen....men har exakt det du beskriver på min V70, samma modell....nyfiken på hur/om det löste sig??
Skulle bli skitglad om du återkopplar!!!
Tack...Mvh
Användarvisningsbild
av johnnype
#1457551
Eller köp en begagnad CEM och klona som cary skrev, han blev nöjd med mitt jobb och billigare än reparationen :-)
av MickeM
#1457561
Vänta nu lite!
Ränn nu för sjutton inte och byt CEM bara så där på en Googling.

Se till att få felkoder utlästa, och se också över alla större elanslutningar. Inkl jordpunkter.

Med stöd av felkoder och annan basic felsökning avklarat kan man börja fundera på CEM byte.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]