Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1457127
Hej som rubriken lyder så har jag en Volvo 945 1998 full tryckare, som dör vid fri koppling och efter man släppt gasen, jag vet att det finns massa trådar om detta redan men inget som hjälper mitt problem ..
Jag har kollat läckage i hela motorrummet vad jag tror.. ;-)

Rengjort och smörjt tomgångsmotorn
Bytt packning och rengjort spjällhuset
Sprutat startgas runt insugs packningen men ingen reaktion där,
Ultraljuds tvättat spridarna
Kollat kammremmen både två och tre gånger
Bytt alla små vakuum slangar
Bytt vevaxelgivare
Testat 3 olika luftmassemätare

Sitter r spridare på nu, med chip, och 3”lmm
Och en återcirkulerande dump och en t3t4 turbo
Men hade även detta problemet innan..
Kan tillägga att den har en jämt och fin tomgång iallafall :P
Helt slut på idéer .. någon som har nått bra tips får jätte gärna höra av sig , jag blir inte klok på detta :bored:
#1457230
Hej igen, jag ska försöka fixa fram en ic att kolla med, står just nu i garaget och pockat bort ic, tänkte Biltemas universal kanske kunde passa ganska bra här annars, ja precis, innan jag började små trimma lite

Märkte dock att ic’en verkar vara punktad i nederkant , typ som att laga små hål? Är det så orginal från fabrik?
Bilagor
0BD40389-06AE-4958-8FFF-612949CA4C9C.jpeg
0BD40389-06AE-4958-8FFF-612949CA4C9C.jpeg (722.06 KiB) Visad 2634 gånger
#1457366
Det ska finnas åtminstonde ett hål i botten av IC'n. Det är ett typ av dränage för kondens och oljedimma. Jag har dock inte kikat på hur det ser ut på 940 IC, men dom brukar sitta mot en kant. Detta hål brukar dessutom nästan alltid vara igengeggat :-D Det har ingen egentlig betydelse i praktiken, bilen kan bli att småpuffa lite blårök nångång ibland bara.

En turbobil som dör när man släpper gasen, speciellt om turbon laddar, brukar vara att bilen förväntar sig luft från dumpen som inte kommer, t ex pga. läckage eller att man varit dum och monterat en öppen dump. Luften man dumpar är med i styrboxens beräkningar, och försvinner den luften någon annanstans så kommer bilen momentant gå väldigt fett. På orginalbilar brukar detta visa sig att bilen tappar typ all kraft en stund, men börjar man skruva upp laddet - och framförallt bränslet - så är risken överhängande att bilen tokstorknar helt istället.

Det här var väl inte direkt svar på din fråga, men det kanske kan hjälpa dig på traven ändå :-)

Det du skulle kunna göra iofs, är att t ex rycka LMM och tvinga in bilen i sitt nödprogram, och se om den fortfarande dör vid gassläpp.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]