Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456624
hannes33 skrev: lör 31 jul 2021, 02:00 Tack för alla svar!
Ja det blev nya skivor och klossar runt om. Kör med ATE keramiska belägg fram och kan rekommendera de. Mycket mindre damm och bra bromsverkan. Jag vet dock inte om de sliter på skivorna mer eftersom jag hade ganska mycket spår jämfört med Libbe. Eller är det skit och grus som stänker upp som gör spåren?
Volvon går inte så mycket då vi använder en polo som pendlarbil. Det och att den står på grus gör väl att det rostar en del. Jag mätte de rostiga skivorna också. De var 26 vid inköp och nu var de nere på 25,2 och gränsen är 23 så de kändes som de åldrats i förtid.
När jag googlade lite på vad folk sa på forum om skivor som inte rostade mycket gillade många Otto Zimmermann. Jag hade aldrig hört talas om de men köpte ett gäng till volvon och lillbilen, så nu får vi se om de fungerar bättre. Totalpris med skivor för 4 hjulpar och lågdammande klossar för 3 hjulpar från zimmermann gick på 4200. Jag hade ATE's kermaiska sedan innan.

@Libbe. De skivorna ser ju nästan nya ut. Står bilen i varmgarage eller har du någon teori om varför de är så fina?
Ser att du har målat oken också, har du något tips om bra färg? Jag provade biltemas men jag skulle gärna vilja att det höll lite längre.

Eller för den delen om någon har ett tips om hur man målar bromsok så det håller så är jag idel öra :)
Bilen står i Kall Garage!
¤ Broms Oket putsade jag av med Maskin! Målade med Värmetålig färg .
¤ Bromsarna är inköpta på Getech i Kalmar för 2 år sedan. Och jag är mkt nöjd med dom. Skillnaden är väl att jag betalade Halva Priset! Av 4200:-

Kan varmt rekommendera Getech.se Dom håller på med bromsar och gjort det i flera år........
#1457117
@ Libbe. Du missuppfattade priset, Jag köpte till 2 bilar och då tror jag inte du kommer till halva priset. Vad bra att du gillar dina skivor. Vilka skivor och belägg var det du köpte? Hur mycket har du åkt med de? De ser som sagt nästan nya ut och inte som om du bromsat några större mängder. Bor du så du slipper många vinterdagar med salt? Jag håller med om att Getech.se helt klart verkar ha koll, De säljer zimmermann där också i sitt premiumsegment, men då kostar det ca 3300 för skivor med belägg till en bil så jag hade fått betala lite mer om jag handlat där. Även om de skulle vara billigast i Sverige så köpte jag från ett av de billigaste ställena i tyskland, landet där beläggen och skivorna produceras, så det är kanske inte så konstigt att jag fick ett bra pris.

@KalleJ
Tjenare Kalle!
Jag vet faktiskt inte varför mina skivor är så slitna. Enligt ATE och andra så ska keramiska vara snällare mot skivorna än andra. Men enligt en artickel jag läste så ska de keramiska kunna slita mer om inte skivorna är av samma kvalitet. https://www.advicsaftermarket.com/pros- ... rake-pads/. Men jag gillar de keramiska skarpt och tycker de bromsar väldigt bra i förhållande till OEM. Här är lite info: https://www.autoanything.com/resources/ ... rake-pads/ De talar om att de är tystare, snabbare recovery efter broms, mindre dust. Men man ska "bed-in" bromsarna https://www.fordmuscle.com/tech-stories ... -shall-we/ vilket jag inte gjorde. I senaste länken talare de lite om slotted och hål i bromsskivorna som kan vara intressant läsning. Mina ATE ceramic avråder att använda annat än helt plana bromsskivor. Om man läser sista artickeln förstår man varför, eftersom de är fokuserade på komfort.

Men jag ska försöka minnas att återkomma med hur skivorna ser ut om ett tag så ni får lite referenser.
Tack för tipsen om bromsoksfärgen. Jag tänkte att biltemas 1komponent inte var så bra men jag hade rekommendationer att den skulle vara det så jag provade och den var dålig. Med tanke på jobbet att rengöra till metallrent 4 bromsok och sedan märka att färgen gick sönder så att det kröp in rost bakom var ingen höjdare. Funderar faktiskt om det över huvud taget är värt att måla de och istället bara rengöra och kopparfetta banorna där beläggen ska åka. Vad tycker du?

@ Erik Å
Heheh...Ja du kör, enligt min erfarenhet, med det enda botemedlet mot rost.
Jag bor i norrland så vi har ju en lång saltsäsong vilket jag misstänker är ett av skälet till skivornas bruna patina. :-)
Tror du det är för du körde med ett tjockt lager epoxy som stenskott osv inte trasar sönder färgen så mycket eller har du någon teori om varför det fungerade så bra med lamineringsepoxy. Hur är det med temperaturen och lamineringsepoxy, kan inte bromsoken bli varma och lamineringsepoxy är väl inte gjort för värme eller köpte du någon speciell för värme?
Jag har biltemas och tänkte om man kan använda den? Man kör altså inte någon grundfärg under lamineringepoxyn?


Jag tänkte lite på det där om minimitjockleken. Om man väljer ett par mjuka belag som snabbt formar sig efter bromsskivan och jag inte har något pulserande när jag bromsar, skulle ändå bromsskivan vara slut när den ser ut som min? Om ja, varför? Vad är felet mer än kosmetiskt? Som sagt rent formellt så har jag minst 2ggr användningen kvar i form av gods på skivan. Spåren skapar egentligen bara störren anläggningsyta vid innötna bromsbelägg vilket ger större bromsverkan och därmed inte alls sämre bromsar.
#1457179
-Jag har slutat med kopparpasta! På glid skruvarna.
Jag tar hellre något annat. Kopparpastan blir "Seg" och svart efter ett tag. Jag Testade Siliconfett!! De funkade kanon.....

Jag köpte ett "Kit" till bilen av Getech för 2 år sedan!Minns ej exakt vilka? Men Sportskivor sats var det.Skivorna är behandlade så dom inte blir rost färgade! -Hur länge det varar? Återstå att se........
Jag kör 2000M per år Och storstadstrafik!
-Valet på pris var enkelt! Då både Mekonomen & Autoexperten tog över 5000:-....... :P Känndes inte motiverat pris direkt! :P
#1457185
Funkar verkligen oket korrekt samt sitter beläggen rätt i oket (inte fastrostade på glidytorna?). När en skiva börjar se ut sådär så är det inte säkert att det är skivan i sig som är orsaken till det. Trist om du monterar nya grejor och sen har du samma problem efter något år igen.
#1457341
hannes33 skrev: tis 03 aug 2021, 19:44
@ Erik Å
Heheh...Ja du kör, enligt min erfarenhet, med det enda botemedlet mot rost.
Jag bor i norrland så vi har ju en lång saltsäsong vilket jag misstänker är ett av skälet till skivornas bruna patina. :-)
Tror du det är för du körde med ett tjockt lager epoxy som stenskott osv inte trasar sönder färgen så mycket eller har du någon teori om varför det fungerade så bra med lamineringsepoxy. Hur är det med temperaturen och lamineringsepoxy, kan inte bromsoken bli varma och lamineringsepoxy är väl inte gjort för värme eller köpte du någon speciell för värme?
Jag har biltemas och tänkte om man kan använda den? Man kör altså inte någon grundfärg under lamineringepoxyn?
Njae jag har väl typ tre botemedel mot rost: (har jag nämnt att jag hatar rost? :-D )
1. Använda epoxy som grundfärg och diffusionsspärr på blästrade stålytor. Slår alla andra grund/rostskyddsfärger jag har provat med hästlängder :P Och så la jag den som diffusionsspärr ovanpå silverfärgen på bromsskivorna. Ser ut som nytt efter 2 år / 6000 mil. Se bildbevis :-D Håller man på med banracing så kommer förstås epoxyn att brinna upp :-/ Tål väl bara typ +150C
Teorier har jag många; jag tror att 1-komponentsfärger blir fulla med mikroskopiska porer efter att lösningsmedlet har avdustat medan en 2-komponentslack inte drabbas av detta och blir därför mycket tätare. Epoxy har dessutom oslagbar vidhäftning (därför passar den utmärkt som lim) och detta bromsar tendensen att färgen flagar när rosten vill krypa in bakom färgskiktet..
2. Avfuktare / fläktar i garaget
3. När jag måste lämna bilen ute (t.ex. på jobbet) och det är slaskigt så vänsterbromsar jag lite de sista 200 metrarna så att skivorna torkas av och värms upp lite. Gör underverk :party:
skiva_fram.jpg
skiva_fram.jpg (150.96 KiB) Visad 256 gånger
skiva_bak.jpg
skiva_bak.jpg (174.48 KiB) Visad 256 gånger
Just ja, det glömde jag att nämna.. Sprayade Hagmas universalvax inne i luftkanalerna på fram-skivorna efter att ha gjort experiment och bekräftat att detta vax inte smälter vid hög värme. Till slut bränns det förstås med det blir inte rinnande när det väl har torkat in en gång.

Hagmans.JPG
Hagmans.JPG (56.11 KiB) Visad 250 gånger

Plan för okhållare och bromsok:
viewtopic.php?p=1457348#p1457348

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]