Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456483
bem skrev: fre 30 jul 2021, 10:46
Qualia skrev: fre 30 jul 2021, 09:46 Känns som de släppte mjukvara halv färdigt..
Det är ju skit tråkigt att man vara beta testare..
Xc40 med android har varit ute ett tag, nåt måste de ha lärt sig..
Jag håller delvis med där. Dock kanske man slipper bli betatestare, det vet vi ännu inte, kanske alla funktionerna i t.ex. Volvo Cars appen funkar sen när de infört alla 12 funktionerna för MY 2022 Volvobilar. Vi år väl se.
För den som haft en tidigare årsmodell t.ex. 2020 eller 2021 och skaffat en 2022:a som har Android Automotive verkar det kunna kännas delvis som ett nerbyte med vissa funktioner (som saknas). Jag som hoppar från V70 MY14 till V90 MY22 kommer inte märka det så väl men att Volvo Cars appen bara har 3 funktioner ännu för 2022 Volvobilar kommer jag märka.
Jag tänker det är viktigt att folk som får sina 2022:or och saknar en del funktioner som förr funnits i sin Volvo borde kontakta sin Volvo återförsäljare så de kan få in synpunkterna/klagomålen och föra dem vidare till Volvo.
Jag kan personligen inte fatta varför Volvo plockar bort användbara funktioner om det nu skett. Lätt bli irriterad och frågande som brukare av deras bilar i ett sånt läget.
/Bo
Nej det är klart att det beror på vad man jämför med, och mycket annat är ju bra med bilen. Du kommer säkert bli nöjd och tycka det är bra, men jag upplever användarvänligheten och inställningsmöjligheterna som sämre. Man förväntar sig ju mer smarta funktioner för varje uppdatering, inte tvärt om :)
Ska gå in till Volvo och meddela vad jag tycker.
#1456583
Har sedan augusti 2020 en V60 MY21 med sensus som fungerar alldeles utmärkt och har idag mailat Volvo att det definitivt blir tyskt nästa gång om man inte ser till att rätta till dessa alltmer omfattande försämringar med Android, borttagning av rullvred för drivemode mm mm. Att man från 2022 inte kan använda bilens wifi för uppkoppling av den egna telefonen samt dela ut till passagerare mm är ju för fan inte klokt. Snacka om bakåtsträvande.
Uppmanar alla att maila och trycka på för att Volvo ska inse detta vansinne.
Hade varit fantastiskt intressant att höra hur man från deras sida resonerat när man bestämt sig för att vara sämre än i stort sett alla andra biltillverkare. :mad:
#1456623
ThorHammar,
I längden finns risk för att Volvo tappar åtminstone en del tjänstebilsåkare som ju byter bil oftare än de flesta privatpersoner. Ta bara en sån grej som att det inte finns Körjournal i Volvo Cars appen (f.d. Volvo On Call) för 2022 Volvobilar som har nya Google infotainment. Det kommer visserligen Körjournal m.m. senare men ändå.
Nog tror jag Volvo kommer ta åt sig av kritiken t.ex. om Googles infotainment på 2022 Volvobilar men den kritik som framförts här borde de kunnat lista ut själva kommer som ett brev på posten. Det är lite illavarslande för framtiden när Volvo släpper ut bilar med funktioner som saknas som funnits där förut. Och släpper mjukvara inledningsvis för 2022 Volvobilar som brukarna kanske måste vänta ett halvår innan funktioner införs som redan äldre Volvobilar har (tänker främst på Volvo Cars appen). Jag som inte kör Volvo som tjänstebil är väl mindre känslig för sånt här men de som har sin Volvo som arbetsredskap som säljare och liknande sitter nog med lite knuten näve i byxfickan när de hämtar ut sin 2022:a Volvo gissar jag, när de upptäcker vad som saknas.
Viktigast är att Volvo tar till sig av klagomålen och rättar till bristerna skyndsamt, det som går rätta till eller förbättra.
En premiumbil skall ha premium mjukvara också med vettiga och allt bättre funktioner, inte färre eller försämrade som läget just nu tycks vara på Volvobilar 2022:or som har Google infotainment.
När jag får min V90 T6 Recharge Inscription kommande vecka skall jag kolla punkt för punkt vad som framkommit här och saker som inte funkar eller tagits bort jämfört med tidigare skall jag vänligen men bestämt rapportera in till min Volvosäljare så kan hon kontakta Volvo så de får in feedback och förhoppningsvis kan rätta till saker och ting.
/Bo
#1456626
Har Polestar Android Automotive och ungefär samma funktioner som Volvobilar i instrumentpanelens display och sidodisplayen? Om Polestar har funktioner i displayerna som inte Volvo har idag så kanske man få en aning om vad som kan funka även i Volvobilar med Google infotaiment baserat på Android Automotive?
/Bo
#1456628
HeavyMetal skrev: lör 31 jul 2021, 10:59 Viktigaste funktionen som saknas är Apple CarPlay som dom har lovat i ett antal månader nu skall komma? :-/
Kanske inte så förvånande att det inte går ansluta en Apple-telefon, IPhone, till en Google baserad bil ännu. Volvo lär väl prioritera anslutning av Andriod enheter och ta Apple enheter i andra hand senare… Blir inte det logiskt? Och det vi ser nu om det är som du säger att Volvo lovat CarPlay ett tag blir i så fall begripligt. Jag har en iPhone telefon via jobbet och kan inte byta telefon bara för Volvo släpar med CarPlay till iPhone i sina bilar. Har heller ingen lust byta till Androidtelefon eftersom jag kan min IPhone nästan utan och innan och den funkar bra den telefon jag har. Skall bli intressant och se hur länge det dröjer med CarPlay i Volvobilar som har Google Infotainment istället för gamla Sensus.
/Bo
#1456822
Kan tyvärr bara hålla med….
Fick min XC60 T6 Inscription laddhybrid i slutet av juni.
Detta är min 4:e XC60, och för varje gång har de blivit lite bättre, men inte denna gången.😕
Har samma erfarenheter som dig, förutom de relaterade till husvagns och luftfjädring.

Förutom de ovan så kraschar mitt Infotainmentsystem system med mellan 2-30 minuter.
Får varning om halt väglag 50% av tiden.
De har felsökt utan att hitta fel, uppgraderat programvaran, nu ska de byta komponenter…..

Bilen går bra på vägen, bränsleförbrukningen är bra, elmotorn fungerar bra. Så den går att köra….. ;-)
Men det som gjort att man valt en premiumbil, och valde XC60 igen… det saknas helt denna gången.
#1456824
Jag såg några video på Youtube för ett tag sen om en kille i England som köpt en 2022:a V90 B4 Inscription med nog alla optioner det går kryssa i. Jag trodde han fått ett ”måndagsexemplar” men faktum är att det var många problem med bilen som beskrivits i denna tråd. Så det kunde knappast vara måndagsexemplarproblem. Det sluta med han lämna tillbaka bilen. Han hade kört Volvo innan. Han skall nu byta till annat fabrikat. Oj så förvånad jag blev.
Det är väl bara hoppas Volvo fixar många av problemen med ny mjukvara i 2022:or, via OTA (Over The Air) om det nu funkar vill säga.
Visserligen är en bil för mig i första hand ett transportmedel men har nu Volvo en massa funktioner i bilen vill man ju att de funkar och även att de inte plockar bort funktioner som förut funnits inkl full funktionalitet i appen (f.d. Volvo On Call numera Volvo Cars) och CarPlay som heller inte finns än för Volvo Android Automotive bilar. Man kan fråga sig: om man vetat det som beskrivs här innan man beställde sin Volvo 2022:a hade man då beställt bilen? Nåja, lite kan man skämta om sakernas tillstånd. Men jag misstänker det mesta som framkommit här även drabbat min V90 T6 Recharge Inscription 2022:a som har nya Google Andriod Automotive. Får jag reda på snart, skall hämta bilen denna vecka.
Skall allt ge Volvo chanser rätta till saker.
/Bo
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 15

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]