Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av MarcusW
#1456550
Hej
Tänkte skapa liv i en gammal släpvagnstråd då jag behöver lite tips.
Har köpt mig en biltransport / Biltrailer på 1600kg total och skulle även vilja ha den anpassad för att dra andra saker emellanåt, t.ex. möbler, flyttkartonger eller virke.
Trailern är en Boro BR1 och som steg 1 kommer jag att montera formplywood mellan ramperna för att fylla ut det tomma utrymmet/icke existerande golvet.

Men vad jag behöver tips kring är lemmarna / sidorna på släpvagnen som idag endast är 10cm höga från botten. Ett tag funderade jag på att bygga en konstruktion jag skruvade fast i släpet med trälemmar på sidorna för att höja sidorna lite.
Men på sistone har jag funderat på hur mycket man egentligen använder / behöver höga sidolemmar på en släp. Det viktigaste är ju ändå att saker på släpvagnen förankras och sitter fast och ifall framlemmen är 10cm hög eller 30cm hög borde spela mindre roll så länge möbler etc är ordentligt nedtryckt med spännband.

Men jag är nyfiken på om det är någon annan som använder en biltrailer till annan transport och ifall ni anpassat släpvagnen något för ändamålet. :-)
av Wizzman
#1456586
Jag har ett 2,7t-släp som jag kör det mesta på, sällan bilar. Helt flak och Inga lemmar. Har inte saknat dem en enda gång.

Om du ska ha lemmar, se till att du har öglor för att spänna i flaket på insidan, det är hopplöst att spänna fast lägre saker som virke etc annars.

Å andra sidan har jag ett litet täckt släp också, så de gånger man exempelvis ska till miljöstationen med ett blandlass så används det istället.
IMG_0990.jpg
IMG_0990.jpg (771.74 KiB) Visad 486 gånger
IMG_0990.jpg
IMG_0990.jpg (771.74 KiB) Visad 486 gånger
Bilagor
IMG_1008.jpg
IMG_1008.jpg (1.21 MiB) Visad 486 gånger
av MarcusW
#1456666
Tack för ditt svar.
Ser att du har durkplåt tvärsöver.
Har börjat tänka att jag också ska köpa aluminium durk istället för plyfa. Men jag tänkte vara täcka mittenöppningen och inte hela släpet, dvs 80cm x 3.6m

Vart fick du tag på så stora skivor durkplåt? Dyra?
av Wizzman
#1456679
MarcusW skrev:Tack för ditt svar.
Ser att du har durkplåt tvärsöver.
Har börjat tänka att jag också ska köpa aluminium durk istället för plyfa. Men jag tänkte vara täcka mittenöppningen och inte hela släpet, dvs 80cm x 3.6m

Vart fick du tag på så stora skivor durkplåt? Dyra?
Det var så när jag vi köpte det, jag vet faktiskt inte om det är original eller inte. Men aludurken ligger på formplyfa. Ska du lägga den fritt så behöver du ganska grov plåt, typ 5/7mm beroende på hur tätt stöden är.

Aludurk är bra när man kör bilar, det ger bra grepp när det är blött eller lite snö men kör man t ex grus/sand (då är lemmar bra...) Så är det svårare att sopa av det.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1456717
Tänk på att står det bil transport i pappren så är det bil transport som gäller. Samma med min båttrailar, har frågat om samma sak. Ska du ha något annat som last än som står i pappren är det reg.besiktning dom gäller. Är det ett avregistrerat "efterfordon" är det lite andra regler. Typ traktor som dragfordon.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1456729
lennarte skrev: lör 31 jul 2021, 22:39 Tänk på att står det bil transport i pappren så är det bil transport som gäller. Samma med min båttrailar, har frågat om samma sak. Ska du ha något annat som last än som står i pappren är det reg.besiktning dom gäller. Är det ett avregistrerat "efterfordon" är det lite andra regler. Typ traktor som dragfordon.

Det där är jag inte säker på. Man behöver inte regga om släpet om man byter mellan att köra bil/4hjuling/gräsklippare/brädor på släpet.

Däremot finns speciella släp som är bara för en sak tex båt/tankvagn/kompressor/arbetsbod.
av Wizzman
#1456730
Jag har aldrig hört att det skulle vara otillåtet att transportera annat än fordon på en fordonstransport eller annat än båtar på en båttrailer och kan inte hitta något officiellt som säger att det skulle vara så.

Detta förutsätter att släpet är registrerat, många båtkärror är ju inte det och får bara köras i 30. Det är då ett efterfordon och får inte användas för godstransport.

Här har t ex transportstyrelsen svarat att en båttrailer måste vara registrerad om man ska få köra t ex brädor på den, man får inte göra det på ett efterfordon.

https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... transport/

Fordontransport har karosserikod 66 "Anges för fordon inrättat huvudsakligen för transport av andra fordon och försett med hjulbanor eller liknande." Notera "huvudsakligen", inte enbart.

Däremot vet jag inte om det är ok att bygga igen mitten på släpet, det kanske bör kontrolleras.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1456745
Wizzman skrev:Däremot vet jag inte om det är ok att bygga igen mitten på släpet, det kanske bör kontrolleras.
Det var ungefär det jag frågade om. Alltså bygga ett (löstagbart) flak att köra grus på. Det är en 1800 kg boggie (80 km/tim) båttrailer som jag tänkte köra typ 1000 kg grus på. Den måste alltså registreras för detta för det ska vara tillåtet.
av Amarace
#1456825
Lennarte, det är ju stor skillnad på att bygga ett eget flak på en båtvagn, det är ju i princip en ombyggnation av vagnen.
Medans en biltransport redan har ett flak med mått på lastutrymmet. (Om mitten är öppen eller inte finns inte registrerat ens)

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]