Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Melvin1
#1456351
Tjena, har en då en 945:à. Batteriet vill inte laddas upp tillräckligt. Jag kör som vanligt i 5-7 dagar sen får jag ladda batteriet. Sen hör man på startmotorn efter alla dagar att det blir tröttare och tröttare. Sen får jag ladda det igen. Mätte idag på batteriet och visar cirka 12,8 motorn avstängd. Sen när jag startar visar det 12,6 och ligger runt där hela tiden och cirkulerar. Bytte batteri till ett nyare och ska testa detta nu i ngn vecka ifall de blir tröttare efter ett tag. men min teori just nu är att generatorn är kass. men den laddar iaf men inte mycket..
av KalleJ
#1456359
Be någon varva motorn över 2000varv och mät volten igen. Med och utan helljus och många strömförbrukare på.
Sen mäter du batteriet på morgonen innan du startar bilen ;) .
Användarvisningsbild
av lennarte
#1456444
Innan du startar motorn så slår du på tändningen och kollar så den röda varningslampan (batterisymbol?) lyser. Och att den slocknar när motorn startar. Med motorn på tomgång efter du har startat ska du mäta 13,5 - 14,2 V på både batteri och på den grova röda kabeln bak på generatorn.
av xxargs
#1456579
Om spänningen sjunker märkbart när man rusar motorn så kan även släpringarna vara ovala nog att kolen tappar press mot ringarna vid höga varv och kanske tom släpper (nära motorns röda varvtal) och det går mindre med ström till rotorn och därmed mindre med ström ur generatorn.

I det fallet brukar hela generatorn bytas till en renoverad generator då lager också är förmodligen slitna (och kan vara skulden att ringarna börja slitas ovalt), det är inte sällan att bakre lagret i generatorn slits fortare och börja darra/vobbla tidigare än lagret vid remskivan börja ha oljud när man snurrar för hand (utan rem) som signalerar sliten lager

Det blir ingen långvarig hållbar reparation med ojämn/ovala släpringar ifall bara kolen byts (som oftast är sammanbyggd med regulatorn med kolhållarna för generatorn) och man bör också kika in efter att tagit bort regulatorn med kol och se om släpringarna också har djupa spår i sig vilket också ger att man bör byta hela generatorn.
Backkamera problem

Har inte en aning om vad för typ av kamera el[…]

Inte något svar på din fråga, me[…]

@Xc60pearl , Se om du kan få tag i en d&oum[…]

Beställde nya ok, slangar och glidbultar bak.[…]