Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av robbe
#1440345
Får kolla så att jag inte får gamla däck, men jag tror att LS288 är däcket dom slutat tillverka. Ville egentligen ha Landsail Qirin 990 till båda bilarna men det fanns tyvärr inte i dim. 235 55 17. Det positiva är att vi får prova både LS388 och Qirin 990.
av robbe
#1441068
Tillverkade v.45 o v.50 2020, så inga gamla däck. Precis fått dom monterade o kört ca 2 mil o inga insidenter. Subjektivt upplever jag dom som tysta o komforttabla.
av robbe
#1441556
Då är båda bilarna utrustade med Landsail däck. Xc 70 med 235 55 17 LS388(ville ha Qirin 990 men fanns inte i denna dim) och Forden 195 45 16 Qirin 990. Lyckades ta mej hem utan missöden ca. 2mil med dessa. Mitt första subjektiva omdöme är tysta o komfortabla.
Tycker att det är bra att det kommer däck som är bra o konkurrerar med premium tillverkarna oavsett märke o var dom tillverkas, i mitt fall handlade det om ett pris som var 50% lägre. Som jag skrivit tidigare så har jag alltid tidigare kört på premiumdäck, men efter mitt missöde med "dyra" däck så började jag fundera på om man möjligen kunde få lite mer valuta för pengarna man spenderar på däck. Min högst personliga slutsats blev följande, och då pratar vi sommardäck.
Däck är inte en high tec produkt. Att kopiera ett mönster, gummi blandnig, stomme torde vara enkelt. Du får vad du betalar för, tror jag inte stämmer utan du betalar för märket, testet, fördomar. Har jag fel i denna högst personliga slutsats så lovar jag att återkomma efter att milen tickar på med dessa skitdäck från kina.
av Cox
#1441644
Hur bra eller dåliga dessa är, så köper jag inget från Kina, det är ett riktigt tattare land, ingen respekt för mänskliga rättigheter eller djur. Fy FN för detta land.

Skickat från min SM-A405FN via Tapatalk

av robbe
#1441731
Du vet väl att en del premium tillverkare producerar sina däck i kina. Jag förstår vad du menar och kan nog hålla med dig, men när priset diffar med ca. 50% så blir det för mycket. Hade pris skillnaden varit hälften så stor hade jag säkert fortsatt med premium. Det är enl. min mening för dålig konkurrens dvs för få premium tillverkare vilket vi konsumenter får betala för.
Jag tycker att det är bra att det kommer fler som kan tillverka bra däck till lägre pris, dvs mer konkurrens vilket gynnar oss "privat personer"
Nu har däcken 235 55 17 rullat ca.50 mil och jag märker faktiskt ingen skillnad mot de tidigare premium däck jag kört på. Så här långt är jag nöjd, dom är tysta o komfortabla.
av robbe
#1447495
ca. 200mil o riktigt nöjd. Fick igår testa i regnoväder med mycket vatten på vägen o däcken presterar bra, dock kändes mina tidigare Nokian Hakka blue något vassare i spöregn. I torrt väglag tycker jag att mina nya däck är bättre, tysta o komfortabla o till halva kostnaden. Snart hänger vi på 2ton husvagn på kroken o testar.
TuneIn

Någon som märker stor skillnad på[…]

Isärplockning av lyktan kommer bli mycket int[…]

Det du länkar till den nedre lite dyrare ser […]

Finns mjukvara som låser haldexen hårt[…]