Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LillErik
#1456425
Hej! Har nu efter varit Volvo ägare i ett par veckor stött på mitt första problem. Bilen varnar konstant för antisladd som behöver service (ibland står det antisladd tillfälligt avstängd).

Felsökte lite idag och läste ut felkoder och fick fram:

SAS-000E Internt fel på styrvinkelgivaren.

ABS-0133 Bromstrycksgivare 2 för låg signal, har läst att man kan ta loss kontaktstycket och göra rent innan man testar byta ut givaren.

Ska förbi skroten imorgon tänkte jag och köpa en ny ”rattrulle” och en ny tryckgivare. Är de något jag bör ha i åtanke innan jag fortsätter med arbetet?
Användarvisningsbild
av MartinS
#1456453
Styrvinkelgivaren kostar ett par tusen om jag minns rätt.
av MickeM
#1456636
Vinkelgivaren slits mekanskt, så det är lite som att köpa begagnade bromsbelägg.
Annan prisbild, men ändå.

Vinkelgivaren MÅSTE monteras i vidcentrum när ratten och hjulen är rakt. Annras pajar den vid första ändlägesvridningen på ratten.

Kan behöva kalibreras, men kan fungera ändå.
#1456803
MickeM skrev:Vinkelgivaren slits mekanskt, så det är lite som att köpa begagnade bromsbelägg.
Annan prisbild, men ändå.

Vinkelgivaren MÅSTE monteras i vidcentrum när ratten och hjulen är rakt. Annras pajar den vid första ändlägesvridningen på ratten.

Kan behöva kalibreras, men kan fungera ändå.
Jag har kört med min begagnade 100-kronorsgivare i tre år nu... Köper nästa på skroten med, om denna pajar!

Nya bromsbelägg är så pass billiga att den jämförelsen haltar duktigt.
Skulle de kosta flera tusen så hade jag köpt sådana på skroten med. Bonus eftersom det ju dessutom är lätt att se om de är slitna eller ej. Bild

Skickat från min KB2003 via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]