Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456488
Erik Å skrev: lör 24 jul 2021, 01:06 Undrar om jag inte såg innerdamasken hos Vparts men det var nog nästan samma prisklass som Volvo.. Vparts brukar ha rätt bra koll på vad som passar.
Jag är inte kompis med damasker av plast (polypropylen?), bytte på ytterknutarna till SKF originaldamasker för några år sen men misslyckades med att få dem att sitta stumt och sen glappade de upp mer och mer.. Och drar man åt stålbanden för hårt så går de av. När jag köpte nya SKF ytterknutar nyligen så var medföljande damaskerna av något syntetgummi, funkade klart bättre.
Nu har jag faktiskt en (ytterknuts-) damask av nåt neoprenliknande gummi på ena innerknuten. Gick bra att få dit, får se hur länge den håller ;-)
Ja idag hämtade jag original-damasker innerknutar, 31256229 heter dessa, men de är i plast! :-/
***Tillägg 210801: Värt att nämnas är att Vparts motsvarande, kostar ca100kr MER än original !***
Enligt PPsweden så ansåg de att jag border haft deras motsvarande helt annat Volvo nummer, då med tripod vilket inte stämmer.
Visade sig dålig branding, när det står Ford på fettet. :-D
CBC2AB02-AC79-4F6F-9B8A-04400AD45997.jpeg
CBC2AB02-AC79-4F6F-9B8A-04400AD45997.jpeg (122.62 KiB) Visad 417 gånger
E9C66772-646B-429D-A084-1B5D9037BD30.jpeg
E9C66772-646B-429D-A084-1B5D9037BD30.jpeg (111.72 KiB) Visad 417 gånger
Senast redigerad av 2 Svanis, redigerad totalt 0 gång.
#1456587
Ja just det, V70 2008 gen3 var samproduktion med Ford Mondeo

Frågan är om jag återmonterar inre originaldamasken av gummi efter omfettning innerknut, eller om denna sorgliga plasthistoria gör jobbet bättre.
#1456590
Jag har plastdamaskerna som original på min -00
Livslängden verkar det som sagt inte vara något fel på (inner OK efter 55k, ta i trä :P ) men de är svåra att dra fast korrekt. En ytterdamask sprack dock intill lilla klamret vid 40k ungefär. Men jämfört med ODM som spricker vid 2k är det väl att betrakta som helt okej? :-D
Förresten, jag nöjde mig inte med påsen med fett som följer med damasken utan tryckte i en halv tub av Biltemas drivknutsfett dessutom.. :P
Är lite rädd att allt fett hamnar i damasken så småningom annars. Är det tillräckligt mycket borde det rimligen kladda tillbaka in i knuten :-D
#1456716
Erik Å skrev: fre 30 jul 2021, 23:32 Jag har plastdamaskerna som original på min -00
Livslängden verkar det som sagt inte vara något fel på (inner OK efter 55k, ta i trä :P )......
Jaha där ser man, all plast är inte skit uppenbarligen :-)
Ja men då så -då får jag sansa mig.

Köpte idag sådant perma-quick verktyg på Biltema, läst att dessa slangklämmor ofta går av med det verktyget -så jag tänker slipa käftarna på verktyget så det blir trubbigare.
#1468695
Erik Å skrev: tis 13 jul 2021, 01:26 ODM.. haha..
Köpte en sådan till höger sida på min V70 mk1 -00 och bälgen på ytterknuten sprack efter 1.5 år
Bråkar precis med drivknuten.se som anser att bälgen är sönderrippad av stenar, snören eller liknande, tji garanti (skulle varit 2 år)
Förutom det så har odm-axeln "tripod"-innerknut medan original har 6-kulors "riktig" knut. Noterade att lyfter man hjulet och låter det rotera med motorkraft får man rejäla vibrationer.
Så nu har jag renoverat originalaxeln. Ny SKF ytterknut från Trodo, nytt stödlager. Kulorna i innerknuten har jag kollat med mikrometer, ser ingen avvikelse från (förmodat) nominellt mått. Ytorna är lite polerade där kulorna har gått mest men det lilla glapp som finns är i princip konstant även då man drar isär knuten så mycket att kulorna är på helt oanvänt område.
Så jag räknar kallt med att innerknuten går 50k till :-D
Kollade nu Drivknuten.se på drivaxlar, de verkar gått ifrån sälja med "tripod" innerknut, åtminstone av de runda innerknutarna att döma

Men slitstark original tillverkad 1998 må man säga, min uppsättning innerknut ser ut så här, kulorna ser ut som nya efter 17000mil
03.PNG
03.PNG (371.57 KiB) Visad 348 gånger
01.PNG
01.PNG (1.94 MiB) Visad 348 gånger
02.PNG
02.PNG (1.25 MiB) Visad 348 gånger
#1468698
Svanis skrev: mån 11 okt 2021, 22:25 .. kulorna ser ut som nya efter 17000mil
Ja, och nu börjar slitytorna i innerknuten bli lite lagom inkörda tror jag :-D Ska nog kunna klara 83k till :P
Ytterknutarna verkar ta slut vid ca 50k pga hårdare jobb. Men de är ju enkla att byta. Och relativt billiga om man shoppar på trodo
Här är en film som visar hur man pillar ihop innerknuten utan våld :party:



Gör för Guds skull INTE så här (varnande exempel!) :-/

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Felmeddelande på antisladd

Kan vara givare,krans, hjullager eller styrvinkelg[…]

Weber 32dir på en b20

Hr inte siffrorna i huvudet men någonstans s[…]