Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fisch
#1453673
Är du nöjd med bilen?

Vi är också på gång att byta bil till en större familjebil. V90CC fungerar hittills egentligen ganska bra med 3 barn men barnen blir ju som bekant även de större.

Körmönstret för mig är egentligen helt och hållet tillämpat diesel skulle jag påstå. 4000-5000 mil om året och mycket motorvägar. Till kontoren har jag 3km respektive 25 km, i dagsläget ingen möjlighet till laddning där utan det får bli hemma. Privat så är det inrikes skidsemestrar på vintern och husvagn på sommaren. Husvagnen har en totalvikt på 2500 kg. Vi gör även en del helg- eller endagsaktiviteter upp till 15 mil enkel resa jämt fördelat över årets månader. Sedan tillkommer taxiverksamheten fram och tillbaka till träningar och aktiviteter, det är väl egentligen enbart detta som kommer ske till 100 % på batteriet.

Trots körmönstret så blir det svårare och svårare att helt utesluta hybrid eller elbil, åtminstone rent ekonomiskt där en sådan som mig med diesel straffas extra hårt. Andrahandsvärdet i sig har ju stått sig något oerhört, marknadsvärdet ligger långt över restvärdet redan efter halva leasingperioden vilket egentligen är triggern för att byta bil nu.
av stegev
#1453940
Fisch skrev: sön 11 jul 2021, 10:15 Är du nöjd med bilen?

Vi är också på gång att byta bil till en större familjebil. V90CC fungerar hittills egentligen ganska bra med 3 barn men barnen blir ju som bekant även de större.

Körmönstret för mig är egentligen helt och hållet tillämpat diesel skulle jag påstå. 4000-5000 mil om året och mycket motorvägar. Till kontoren har jag 3km respektive 25 km, i dagsläget ingen möjlighet till laddning där utan det får bli hemma. Privat så är det inrikes skidsemestrar på vintern och husvagn på sommaren. Husvagnen har en totalvikt på 2500 kg. Vi gör även en del helg- eller endagsaktiviteter upp till 15 mil enkel resa jämt fördelat över årets månader. Sedan tillkommer taxiverksamheten fram och tillbaka till träningar och aktiviteter, det är väl egentligen enbart detta som kommer ske till 100 % på batteriet.

Trots körmönstret så blir det svårare och svårare att helt utesluta hybrid eller elbil, åtminstone rent ekonomiskt där en sådan som mig med diesel straffas extra hårt. Andrahandsvärdet i sig har ju stått sig något oerhört, marknadsvärdet ligger långt över restvärdet redan efter halva leasingperioden vilket egentligen är triggern för att byta bil nu.
Jag har inte fått min bil ännu.

Idag kör jag XC60 T8, det blir ofta korta sträckor med möjlighet att ladda hemma. Blir ca 1500 mil/år och då är laddhybriden bra. Tror hemligheten ligger i att ladda ofta.
Hade jag däremot kört 4-5000 mil utan möjlighet att ladda så hade jag nog övervägt en diesel som då är mer effektiv.

Andrahandsmarknaden är galen. Sålde min V90 CC Pro efter tre år/4000 mil till släkt med 26% värdeminskning. Då fick de även 25 till 30 tkr i familjerabatt mot vad jag hade sålt till någon annan.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1456228
Nu har jag gjort en liten analys kring 'förväntad' förbrukning och kostnadsfördelning. Jämfört med många andra poster i kalkylen så är denna dock påfallande liten men ack så intressant att jämföra.

Indata T8
4000 mil per år, varav 500 mil antas framföras på enbart elmotorn.
Medelförbrukning elmotor 2,5 kWh/mil
Medelförbrukning bensinmotor 0,9 liter/mil
El kostar 2 kr/kWh
Bensin kostar 16,5 kr/liter
Totalkostnad el+bensin 54 500 kr
Detta ger en genomsnittlig bränslekostnad på 13,60 kr per mil.

Indata B5 Diesel
4000 mil
Medelförbrukning dieselmotor 0,8 liter/mil
Diesel kostar 16,5 kr/liter
Totalkostnad 52 800 kr
Detta ger en genomsnittlig bränslekostnad på 13,20 kr per mil.

Det skiljer således 1600 spänn på ett års körning om vi enbart tittar på soppan.

Kikar vi på leasing inkl service, skatt och försäkring hamnar väldigt snarlikt mellan T8 och B5 diesel, jag får det till knappt 600 kr per månad till T8ans fördel (hm). Detta är 7200 kr per år. Därtill verkar det rekommenderade restvärdet vara desamma mellan de olika motorerna, ca 53 %.

7200-1600 = 5600 kr per år till T8ans fördel.

(Detta är bara för jämförelse, utan hänsyn till momsregler etc eller andra skatteeffekter)

Slutsats: Nollsummespel, men stämmer mina antaganden ovan?
av Lövet
#1456233
Nej du räknar för hög elkostnad om du laddar hemma. En hybrid laddar man inte på resa, det är inte ekonomiskt. Laddar man nattetid med smartladdning är den rörliga elkostnaden väldigt liten. Jag skulle väl säga att jag snittar 1kr/kwh inklusive avgifter.

Sen har du väl inte med skatten på bensinaren? Det måste ju vara 7-8 tusen nånstans per år så 24 tusen till bensinarens nackdel. Sen finns väl också en liten miljöbilsbonus kvar(?) på hybriden.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1456236
Tänker också som så att det kommer laddas hemma och förhoppningsvis vid ena kontoret där det verkar finnas en motorvärmarplats till övers. Det blir dock bara ett vanligt uttag och inte laddbox. Jag har ingen koll på vad vi egentligen betalar för elen men detta får man kanske ta och engagera sig i. Tack för tipset.

Enligt försäljaren så är fordonskatten på T8an 360 kr per år och B5 diesel 15 815 kr per år. Bonus har numera utgått då gränsen flyttas till 60 g/km (XC90 T8 ger 66 g/km). Detta är medräknat av mig ovan men inte redovisat för er annat än "...knappt 600 kr per månad till T8ans fördel" :-)
Användarvisningsbild
av Fisch
#1456237
Kan tillägga att om vi betalar 1 kr/kWh istället för 2 så hamnar genomsnittlig bränslekostnad för T8an med mina antaganden på 13,31 kr/mil, dvs då skiljer det enbart 440 kr per år i bränsle. Då skulle det vara 6760 kr per år till T8ans fördel, eller 20 280 kr för hela leasingperioden.

Det är nästan på kronan samma peng som skiljer på den första förhöjda hyran (15 %) som man betalar på leasingen...
av Lövet
#1456242
Jag är rätt säker på att kalkylen kommer gå ihop på T8. Dessutom en trevligare bil.
av troubleshooter
#1456251
Är det verkligen så att du räknar med att bara köra 12.5% av milen på el? När jag tittade på worst case scenario när jag räknade på XC90 T8 så räknade jag 30% av milen på el, nu vart det
ingen T8 för mig men 12,5% låter väldigt lågt, på bilen jag valde istället så ligger jag på ca 70% på el efter 600 mil , men det kommer att sjunka lite, har några långresor framför mig.....
Användarvisningsbild
av Fisch
#1456286
Säker är jag ju inte. Det jag utgår från är att de långresor som jag gör både i jobb och privat kommer gå på bensinmotorn, förutom de kanske 30-35 km som batteriet ger. Tveksamt om jag kommer jaga laddställen när jag väl är framme, och ännu tveksammare att batteriet hinner ladda fullt innan det är dags att åka vidare. Däremot i princip alla körningar hemmavid inklusive till och från kontoren räknar jag med att göra på batteriet. Med lite tur så kommer jag kunna få tillgång till en motorvärmarstolpe på ena kontoret vilket skulle göra att både till och från aktuellt kontor skulle kunna utföras på batteriet. Då är kanske 500 mil i underkant och det mer realistiska utfallet 700-800 mil.

Batteriet är på 11.6 kWh, men hur mycket är tillgängligt av detta? Jag har räknat med 80 % dvs 9,3 kWh. Med förbrukning på 2,5 kWh/mil så är det teoretiska räckvidden 37 km. På vintern reduceras detta med 25 % till 29 km. Vad tror vi om dessa siffror?

Bensintanken är 71 liter så räckvidden räknar jag med ska vara 80 mil med fullt batteri och full tank vid långkörningar. Det är ungefär lika långt jag kommer med nuvarande D5a idag.
av thor71
#1456405
Du missar re-genereringen av el i dina antaganden. Minsta inbromsning ger ny energi i batteriet. T8:an är faktiskt rätt bra på det. Vid längre resor 30-40 mil så är det inte bara 3-4 mil som går på el utan snarare 6-8 mil.

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]