Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1456219
Micce1980 skrev:Klart de skulle fyllt upp bilen, snålt av de då det hade varit billigare och den kostnaden faller ändå på försäkringsbolaget

Bilen är ju bara att köra med tills de ska fixa den, så använd den om än med extra olja i bagaget. När det väl är klart så är den bättre än när du köpte den.

Hur långt har den rullat nu?
Den har nu gått 11000 mil. Det blev 420 mil efter service nu i sommar innan vägningen gjordes.

Men det startade mellan 9000-9500 vilket också försäkringsbolaget noterade idag. 5k i självrisk istället för 7k.

Ja, dumt de inte slog på olja. Men jag tänker jag sparar kvittot. Så jävla dumt jag köpte ny oljesensor förra servicen, när det nu i efterhand är ganska uppenbart att det är ett klassiskt fel på denna motorn.

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1456249
@soder, Bara att gå vidare :) Men du har flax med milen på maskinskadeförsäkringen, att den gäller ännu menar jag då? :)
#1457059
Suck. Länsförsäkringar hävdar att de inte tar denna kostnad. Vad fan gör man då?

Vi återkommer i ärendet med vårt beslut i ersättningsfrågan.
Enligt försäkringsvillkoret punkt 313) försäkringen gäller inte:
Vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har orsakats av bristfälligt underhåll
eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.
För att vi ska kunna ersätta något genom fordonets maskinskadeförsäkring måste skadan
vara oförutsedd och påverka bilens funktion. Komponenten eller systemet som är skadat
måste också vara uppräknad i vårt villkor.
En hög oljeförbrukning som inte berör i villkoret uppräknade komponent eller system och
som inte utgör en funktionsstörning kan inte ersättas då det inte finns någon konstaterad
skada. En hög oljeförbrukning som inte är orsakad av att någon komponent är skadad utgör
således ingen skada enligt villkorents definition.
Det finns därmed inget ersättningsbart försäkringsfall och vi kan inte hjälpa dig med skadan
på ditt fordon.
Med vänlig hälsning
Länsförsäkringar Skåne

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1457066
@soder, För mig hade Volvia tagit det vilket var ok med de men ÅF som skulle ta det gjorde så i mitt fall.

Tror du ska prata med skadeverkstaden/verkstaden som gjort oljeförbrukningstestet. De kan säkert hjälpa dig och de får sköta all kommunikation.

Deras text:

Enligt försäkringsvillkoret punkt 313) försäkringen gäller inte:
Vid skada som består i slitage, förbrukning eller som har orsakats av bristfälligt underhåll
eller uppenbart felaktig reparationsåtgärd.


Är ju underlig då jag 2017 tog alla 4 spridare på maskinskada hos Länsförsäkringar. Samma där, ett fabrikationsfel som visar sig först efter säg 10-12 000 mil och några år, samma som dessa kolvringar. Detta är ju inte normalt slitage på något sätt. Klart det på verkar funktionen med, man kan ju inte längre lita på motorn och den är dessutom oförutsedd, det är ju inte så att Volvo gått ut och meddelat oss skriftligen om att detta kan komma att ske för vissa utan mellan någon service börjar det gå åt en massa olja.
#1457160
Fast det är ju bra för oss andra som har LF som slipper betala för Volvos konstruktionsfel på dessa hopplösa VEA-motorer som man vetat om länge. Volvo bör väl ta sitt ansvar och se till att kostnaden för alla dessa felande motorer inte ska drabba försäkringsbolagen, det är ju inte direkt en oförutsedd skada, haveri eller olycka som orsakat detta.
#1457163
Bra sammanfattat. Jag är egentligen mer förvånad över de bolag som ersätter igenkletade oljeringar, igensotade topplock/ventiler andra EGR-relaterade fel, havererade balansaxlar m.m när det, iallafall i mina ögon, handlar om konstruktionsfel.
#1457165
Men oavsett om vi tycker Volvo ska stå för sitt fel, vad finns det för mig att jag kan göra nu? Stå på mig till LF en runda till kanske, men sen?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk

#1457168
Ja du får stå på dig där, det är ju trots allt en skada, eftersom den inte fungerar som den skall med sån oljeförbrukning. Som tidigare nämnt kan du kan vända dig till volvo igen och be dem ta snacket kanske omformulera sig på något sätt. Annars går det kanske ta via ARN på något sätt? De har ju säkerligen redan betalat för ett gäng sådana reparationer.
#1457197
soder skrev:Men oavsett om vi tycker Volvo ska stå för sitt fel, vad finns det för mig att jag kan göra nu? Stå på mig till LF en runda till kanske, men sen?

Skickat från min ONEPLUS A6013 via Tapatalk
Ja, det är verkstaden som ska göra jobbet som för din talan mellan sig och försäkringsbolaget, lättast om de är samma som utförde oljeförbrukningstestet. Du ska bara behöva betala självrisken och en annan gång låter du verkstaden anmäla till ditt försäkringsbolag direkt så behöver du inte hålla på alls.

Visst tycker jag med att det vore toppenbra om Volvo tog sig i kragen och tog i alla fall merparten av kostnaden istället för som nu får återförsäljarna och försäkringsbolagen ta det hela. Kanske var det lättare för mig att få det via Volvia om jag så velat för att det var just de men som jag skrev så följer inte Länsförsäkringar sina egna regler om de som på min V60 betalade för byte av 4 st spridare samt katalysator på en T4f. Det som är ett konstruktionsfel borde med landat på Volvos räkning. Alltså anser jag att LF har detta att ansvara för ändå
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]

Fälgar och däck till t.ex. 850. 8,0X17 […]