Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1456101
Vi får väl se hur de räknar. Det som skrevs kring det för nått år sen är att det utreda hur man skulle kunna göra det för att kunna styra skatten beroende på var man kör. Hög kilometerskatt i städer där det ofta finns alternativ och låg skatt på landet där det blir svårare utan bil.

Men elen har skatt också, högre än bensin och diesel sett till procent. Och i och med mindre avgaser spar samhället pengar, både på sjukvård och annat negativt som kommer av föroreningar.

En till stor del i svensk ekonomi blir att vi blir mer självförsörjande då vi kan producera drivmedel inom landet. Mycket mindre pengar försvinner då ut ur landet utan återinvesteras inom Sverige via elproduktion etc. Det i sin tur ger högre skatteintäkter och fler jobb, så att vi går över på el kan ha en riktigt fin skjuts för svensk ekonomi.
Att det skulle bli ett hål i finanserna för att inte skatten på bensin kommer in känns inte alls troligt om man tänker hela kedjan. Därmed inte sagt att kilometerskatten inte kommer. Men den verkar mer bli en slags extra trängselskatt.
#1456117
bem skrev:
EbbevonVolvo skrev: tis 27 jul 2021, 20:54
Lucif3r skrev:Kommer det kilometerskatt så kommer det garanterat på alla bilar, oavsett drivmedel.
Skatt på skatt på skatt... på skatt.., sverige i ett nötskal ;-)
... och i så fall blir det nog inte på redan registrerade bilar. (Tror JAG)
Varför tror du inte det skulle kunna bli på redan registrerade bilar? Bara nyfiken.
/Bo
För att det inte är så enkelt på äldre bilar som inte är "uppkopplade" som dom nya är. Att gå på besiktningens avlästa mil kommer att innebära att en hel del kommer att fuska med mätaren. Det är det jag TROR. Men jag vet inte...
#1456133
Nu har jag inte läst orginalstudierna, egentligen kan författare av artiklar ofta lägga in egna tolkningar eller missa vissa poänger helt. Det bästa är att gå in och bilda en egen uppfattning av vad de egentligen kommit fram till.
#1456146
EbbevonVolvo skrev:... och i så fall blir det nog inte på redan registrerade bilar. (Tror JAG)
Det tror däremot jag... Dock tror jag att det kommer vara från en viss årsmodell, t ex från -10 och uppåt där mätarmanipulering är betydligt svårare än t ex en -00a där det räcker med att bara byta instrumenthuset. Eller ännu värre, äldre modeller med mekanisk räknare som bara är att pilla tillbaka, med noll och ingen konfirmation via styrboxar osv.
#1456148
20FJan skrev: ons 28 jul 2021, 08:40 Nu har jag inte läst orginalstudierna, egentligen kan författare av artiklar ofta lägga in egna tolkningar eller missa vissa poänger helt. Det bästa är att gå in och bilda en egen uppfattning av vad de egentligen kommit fram till.
Det har du helt rätt i men att tillverkningen av batterierna till rena elbilar och även till laddhybrider, och själva bilen, är idag en ganska stor källa till dessa bilars totala koldioxidustläpp under hela livscykeln är det nog ingen som tvivlar på. Det är så lätt tro bara för man köper en ren elbil eller laddhybrid idag man får väldigt mycket lägre koldioxidutsläpp. Men sett ur livscykelperspektiv på bilen och man kör bortåt 20000 mil som i studien blir det en hel del koldioxidutsläpp i dagsläget ändå på rena elbilen och även laddhybriden förstås. Jag blev förvånad det är idag så pass mycket utsläpp under livscykel (med Kia Niro ren elbil resp. laddhybrid). Och jag blev förvånad att, om de tolkat studien rätt i Elbilstidningen, laddhybriden om den körs på svensk el efter 76% körning av de 20000 milen matchar den rena elbilens utsläpp av koldioxidutsläpp under livscykeln. (För Kia Niro ren elbil resp. laddhybrid.) Det blev lite av en ögonöppnare för mig. Skall själv börja köra en V90 laddhybrid nästa vecka (ren elbil är jag inte intresserad av i dagsläget). Något renare blir det väl än att fortsätta köra en dieselbil, på t.ex. HVO100. Kommer nog köra gissningsvis ca 80% av milen, kanske mer, på ren el med laddhybriden. Åker nästan numer inte längre resor än max 5-6 mil och det sällan och det klarar en V90 (2022:a) laddhybrid att köra på ren el om man är lätt på foten.
/Bo
#1456173
Ni som orkat läsa de olika studierna, kan ni berätta om de tittat på verkligt utsläpp från fosilbilarna eller från den deklarerade nivån?

Minns att det för något år sedan cirkulerade en artikel/studie där man gjort just så och med tanke på hur det fuskas hejvilt med avgastesterna så inser man ju snabbt att siffrorna för fosilbilar ofta är kraftigt förskönade.
#1456178
Variosboy skrev:Ni som orkat läsa de olika studierna, kan ni berätta om de tittat på verkligt utsläpp från fosilbilarna eller från den deklarerade nivån?
vid det här laget måste det ju vara wltp man utgår från och den stämmer rätt bra. Ser man ens ordet NEDC i rapporten duger den endast som dasspapper. Precis som du säger har ju de siffrorna ingenting med verkligheten att göra.
#1456235
Variosboy,
I professorerna Andersson & Börjessons studie med Kia Niro ren elbil, laddhybrid och bensinbil är det WLPT koldioxid utsläpp som använts.
Går ju inte köra 20000 mil och mäta verkligt utsläpp, då finge de hålla på väldigt länge med en sån studie. WLTP är väl hyfsat nära verkligheten.
/Bo
  • 1
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 191
  • 380

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]