Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ER
#1455502
Nödhjulet är som sagt bara avsett att ta sig kortare sträckor med och max 80km/h. Det är dock inga problem att köra på det, enda som sker är att bilen sliter och rycker i det hjulet pga att det snurrar fortare så färd på halt underlag/grusväg kan bli roligt när bilen först orsakar lite sladd och sen häver den sladd som den själv orsakat. Finns anledning jag har kvar mina gammla fjuttiga 215/65-16 som reservhjul så jag inte är beroende av att däck lagas på dagen. En nödlösning för lite längre färd kan vara att också rycka ur kontaktet till haldexpumpen ur styrenheten under bakaxeln om man är extra nojig och vill ha kvar bilens säkerhetssystem inkl ABS så man bara tappar AWD:n och inget mera. Funkade för mig när pumpen pajade att klippa av kabeln och biilen fungerrade som en FWD med full funktion på resten som går via samma säkring.
#1455541
Fyrhjulsdriften påverkas inte av att du kör med nödhjulet. Inte av något annat än att det kan tappa greppet, för det är ju sämre förstås.
För övrigt så har fyrhjulsdriften en egen säkring, åtminstone i en 2016.

Volvo har inte kört med silikonkoppling sen årsmodell 2003, när den första Haldexkopplingen kom in i en Volvo.
Användarvisningsbild
av ER
#1455545
apersson850 skrev:Fyrhjulsdriften påverkas inte av att du kör med nödhjulet. Inte av något annat än att det kan tappa greppet, för det är ju sämre förstås.
För övrigt så har fyrhjulsdriften en egen säkring, åtminstone i en 2016.

Volvo har inte kört med silikonkoppling sen årsmodell 2003, när den första Haldexkopplingen kom in i en Volvo.
Säker på det? Är säkringen paj så varnar bilen för Antisladd och DSTC iaf. på äldre bilar ur P3 serien som XC70II 2008.
#1455817
apersson850 skrev: lör 24 jul 2021, 20:46 Ja, det ser man i elschemat. Men det har förstås inget med varningarna att göra.
Det är inte bara varningar. Drar man säkringen så Haldex kopplas ur så reagerar bilen på det och kopplar ur antisladd och antispinn också även på sena bilar med Gen5. Du ser det inte i elschemat för det verkar ligga i mjukvaran som man kopplat samman det.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
#1455820
apersson850 skrev: lör 24 jul 2021, 17:30 Fyrhjulsdriften påverkas inte av att du kör med nödhjulet. Inte av något annat än att det kan tappa greppet, för det är ju sämre förstås.
Jo fyrhjulsdriften påverkas. Jag har provat logga inkoppling av haldexen på gen 5 under färd. Den drar åt kopplingen t.o.m när jag ska åka och handla och kör försiktigt på ICA maxis parkering med sommardäck i +30 grader högsommarvärme. Knappast ett läge när 4hjulsdriften behövs. Även under färd dras kopplingen åt och slits och hettas på så klart om man har ett mindre reservhjul på.

På Gen 4 fanns inte det problemet överhuvudtaget. Kopplingen var öppen och slog till blixtsnabbt först när det började spinna. Man kunde köra en hel sommar utan att AWDn behövde gå in.
av JohanES
#1455824
VolvoB20 skrev: mån 26 jul 2021, 09:13
apersson850 skrev: lör 24 jul 2021, 17:30 Fyrhjulsdriften påverkas inte av att du kör med nödhjulet. Inte av något annat än att det kan tappa greppet, för det är ju sämre förstås.
Jo fyrhjulsdriften påverkas. Jag har provat logga inkoppling av haldexen på gen 5 under färd. Den drar åt kopplingen t.o.m när jag ska åka och handla och kör försiktigt på ICA maxis parkering med sommardäck i +30 grader högsommarvärme. Knappast ett läge när 4hjulsdriften behövs. Även under färd dras kopplingen åt och slits och hettas på så klart om man har ett mindre reservhjul på.

På Gen 4 fanns inte det problemet överhuvudtaget. Kopplingen var öppen och slog till blixtsnabbt först när det började spinna. Man kunde köra en hel sommar utan att AWDn behövde gå in.
Hur gör du det?
#1455856
VolvoB20 skrev:Jo fyrhjulsdriften påverkas. Jag har provat logga inkoppling av haldexen på gen 5 under färd. Den drar åt kopplingen t.o.m när jag ska åka och handla och kör försiktigt på ICA maxis parkering med sommardäck i +30 grader högsommarvärme. Knappast ett läge när 4hjulsdriften behövs.
Menar du nu med fyra vanliga hjul på bilen, eller när man har ett litet reservhjul monterat?

Jag tänkte förstås i relation till min 2012:a, som är sista årgången med Haldex generation 4. Där vill jag påstå att fyrhjulsdriften inte påverkas av ett annat reservhjul. Men att generation 5 är annorlunda tänkte jag inte på. Den 2016 som vi också har kan ju reagera annorlunda.
#1455862
JohanES skrev: mån 26 jul 2021, 09:22 Hur gör du det?
I Vida kan du logga och få upp grafer över i princip alla värden som går att läsa av. Allt från turbotrycket till temperatur och fyrhjulsdrift
#1455865
apersson850 skrev: mån 26 jul 2021, 12:02
VolvoB20 skrev:Jo fyrhjulsdriften påverkas. Jag har provat logga inkoppling av haldexen på gen 5 under färd. Den drar åt kopplingen t.o.m när jag ska åka och handla och kör försiktigt på ICA maxis parkering med sommardäck i +30 grader högsommarvärme. Knappast ett läge när 4hjulsdriften behövs.
Menar du nu med fyra vanliga hjul på bilen, eller när man har ett litet reservhjul monterat?

Jag tänkte förstås i relation till min 2012:a, som är sista årgången med Haldex generation 4. Där vill jag påstå att fyrhjulsdriften inte påverkas av ett annat reservhjul. Men att generation 5 är annorlunda tänkte jag inte på. Den 2016 som vi också har kan ju reagera annorlunda.
Med däck som har avvikande omkrets av någon anledning menar jag, reserv eller annan dimention tex.

Gen 5 är slö i hårdvaran och bilen kompenserar med att alltid ha lite åtdraget och drar år ännu hårdare om man gasar på lite även om det är noll risk för sliring.

Gen 4 är totalt överlägsen i allt. Den ligger ju och sover tills den behövs.

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]