Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455652
Några centiliter bränsle är för de flesta en "skitssak", köpa en bil för x00 000kr och sedan jaga några cl är att "sila mygg och svälja kameler". :-) även miljömässigt för då ska man välja minsta möjliga motor eller t.o.m. en bättre anpassad bil. Ok, köper om det stora intresset är att optimera bränsleförbrukning. ;-)
#1455655
HVO ger ingen påväxt och ingen motor kommer skadas av HVO. HVO är dessutom faktiskt riktigt bra för långtidslagring. Åratal fungerar utan problem emedan vanlig diesel bara klarar något år. RME kan dock ge tillväxt. I dag blandas uppåt 50 procent. Att det inte är mer har att göra med klassificeringen. Densiteten hamnar lite utanför om man blandar i mer, och då kan man inte kalla det MK1/ISOxxx
#1455660
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 11:53 HVO ger ingen påväxt och ingen motor kommer skadas av HVO. HVO är dessutom faktiskt riktigt bra för långtidslagring. Åratal fungerar utan problem emedan vanlig diesel bara klarar något år. RME kan dock ge tillväxt. I dag blandas uppåt 50 procent. Att det inte är mer har att göra med klassificeringen. Densiteten hamnar lite utanför om man blandar i mer, och då kan man inte kalla det MK1/ISOxxx
Bara för att undvika missförstånd, jag skrev att det var B7 som blandas i vanlig diesel och med risk för påväxt vid för stor inblandning. HVO100 är något helt annat.
Det blandas lätt ihop när det anges "miljövänligare bränsle".
#1455661
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 11:55 0,2 liter per mil lägre förbrukning på 2000 mil per år ger en ren besparing på 6.000+ per år.
Det tycker jag är mycket, oaktat bilens pris.
Småpengar jämfört värdeminskning, iallafall i min plånbok. Vill man spara pengar är XC90/V90 fel bil från början.
Eller byt inte så ofta och rulla bilen längre i mil och tid.
#1455698
Volvoold skrev: sön 25 jul 2021, 14:27 Jag läste att nån upplevde mindre frekventa regenereringar på bilen när han tankat HVO100, eftersom bilen sotade mindre; är det fler som upplevt det?
Ska jag vara ärlig märker jag aldrig det, men kör bara 90% landsväg och idag bara 2000mil/år.
Har tidigare rullat med 5-cyl dieseln.
Det blir i forum liknande detta mycket "orofrågor" och med en del likasinnade som svarar. Utan statistiskt underlag så märker 99% av Volvoägare med diesel inget, sedan finns de som märker av och de som tror sig märka. ;-)
#1455736
Volvoold skrev:Jag läste att nån upplevde mindre frekventa regenereringar på bilen när han tankat HVO100, eftersom bilen sotade mindre; är det fler som upplevt det?
Jag har under våren kört drygt 800 mil på HVO i min S60 D4 VEA 2017. Bilen regenererar ganska precis var 60:e mil vare sig jag kör på HVO eller diesel.
#1455742
js1 skrev: sön 25 jul 2021, 09:49 Jag funderar på att börja köra 98 oktan. En knapp krona dyrare men det spelar inte så stor roll med min korta årliga körsträcka.
Har testat några tankningar 98 för att jämföra förbrukningen mot 95 oktan E05. Jag kan dock inte se att 98 oktan skulle ge nån nämnvärd minskad förbrukning. Det är ytterst marginellt i såfall, kanske nån ynka cl per mil.
På min S70 T5 jag hade Lasse den 1.22 med 95 och 1.4 med 98. Det är ju mer energi i 98 så en del säger att den drar mindre. Hade jag en Turbo skulle jag alltid köra 98. Är ju därför en diesel varvar mindre än en bensinare.
#1455752
AndS skrev: sön 25 jul 2021, 12:21
Xanthopteryx skrev: sön 25 jul 2021, 11:53 HVO ger ingen påväxt och ingen motor kommer skadas av HVO. HVO är dessutom faktiskt riktigt bra för långtidslagring. Åratal fungerar utan problem emedan vanlig diesel bara klarar något år. RME kan dock ge tillväxt. I dag blandas uppåt 50 procent. Att det inte är mer har att göra med klassificeringen. Densiteten hamnar lite utanför om man blandar i mer, och då kan man inte kalla det MK1/ISOxxx
Bara för att undvika missförstånd, jag skrev att det var B7 som blandas i vanlig diesel och med risk för påväxt vid för stor inblandning. HVO100 är något helt annat.
Det blandas lätt ihop när det anges "miljövänligare bränsle".
B7 blandas inte in i diesel. B7 är en variant av diesel innehållande RME och HVO. Max 7 procent RME men kan vara uppåt dryga 40 procent HVO. B10 är max 10 procent RME.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]