Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455632
apersson850 skrev: tis 13 jul 2021, 22:52 Tanken är att det ska hjälpa till att vädra ut de gaser som nya plastmaterial i bilen avger, speciellt när det är varmt ute. Efter sisådär fyra år är det tänkt att funktionen ska sluta fläkta, för då räknar man med att plastmaterialet inte klarar att förgifta dig längre.
Folk verkar helt oförmögna att läsa en instruktionsbok nuförtiden. Det står beskrivet där precis som du skriver. :-)
#1455636
js1 skrev:
apersson850 skrev: tis 13 jul 2021, 22:52 Tanken är att det ska hjälpa till att vädra ut de gaser som nya plastmaterial i bilen avger, speciellt när det är varmt ute. Efter sisådär fyra år är det tänkt att funktionen ska sluta fläkta, för då räknar man med att plastmaterialet inte klarar att förgifta dig längre.
Folk verkar helt oförmögna att läsa en instruktionsbok nuförtiden. Det står beskrivet där precis som du skriver. :-)
Tror folk (inte alla förstås) är medvetna om det, det är att den börjar göra det igen som är märkligt Bild
#1455665
Jag håller med om att det är litet mysko, har ägt min S80 -07 sedan 2016 och då betedde den sig inte så här vad jag kan minnas.

Det är möjligt att beteendet kan ha ett samband med att bilen fick BSR motoroptimering kring 2018. Hur som helst så spelar beteendet ingen märkbar roll för värmens skull, det hinns inte vädras ur nämnvärt den korta tid den är aktiv vid varma sommardagar.
#1455815
js1 skrev: sön 25 jul 2021, 10:01
apersson850 skrev: tis 13 jul 2021, 22:52 Tanken är att det ska hjälpa till att vädra ut de gaser som nya plastmaterial i bilen avger, speciellt när det är varmt ute. Efter sisådär fyra år är det tänkt att funktionen ska sluta fläkta, för då räknar man med att plastmaterialet inte klarar att förgifta dig längre.
Folk verkar helt oförmögna att läsa en instruktionsbok nuförtiden. Det står beskrivet där precis som du skriver. :-)
JS1 Du får gärna länka till kapitlet i instruktionsboken där det står varför denna funktion drar igång igen på en 8 år gammal bil när den varit avaktiverad i 4 år.

Eller var det så att du var helt oförmögen att läsa frågan som jag startade tråden med? :P :P :P
#1455965
Jag har också BSR i min bil sedan 1år tillbaka, men den slutade med fläkten när den var 4år och inte kommit tillbaka trots uppdateringar.

Berömvärt tålamod. Mina 5-6 m&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Inga problem att byta bara ena sidan på de[…]

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]