Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455620
KnotVillage skrev:Den är väl knappast meningslös. Bilen är ju tillverkad för att klara det. Dom gamla startmotorerna klarade 50 tusen, dom nya 80. Förstår inte hur man kan störa sig på funktionen. Kan ju förstå om man kör dragrace att man vill komma iväg snabbt.
Jo, den är fullständigt meningslös.
Ang. dina siffror för startmotorn, de låter tagna ur luften, skulle nog vilja påstå att en rimlig faktor vore minst tio för S/S.
#1455634
kebabpizza skrev: sön 25 jul 2021, 08:14
KnotVillage skrev:Den är väl knappast meningslös. Bilen är ju tillverkad för att klara det. Dom gamla startmotorerna klarade 50 tusen, dom nya 80. Förstår inte hur man kan störa sig på funktionen. Kan ju förstå om man kör dragrace att man vill komma iväg snabbt.
Jo, den är fullständigt meningslös.
Ang. dina siffror för startmotorn, de låter tagna ur luften, skulle nog vilja påstå att en rimlig faktor vore minst tio för S/S.
Jag var på utbildning när s/s kom på bilarna så jag vet. Vad menar du med minst 10? På vilket sätt tycker du s/s är meningslöst?
#1455648
Automataren stannar när man skiftar från drive till back. Helt onödigt! Och även sämre för miljön då det går åt mer bränsle för att starta upp än vad du sparar på "stoppet".
Hemtjänstens bilar i vår kommun tål heller inte detta eviga start/stopp. Det har bytts startmotorer och startkrans på "löpande band". Över 50% på bilarna som leasas på tre år.
Jag har en gång läst hur lång tid bilen behöver vara i avstängt läge för att ta igen det extra bränslet som går är för att starta bilen. Var det 10 - 12 sekunder?
#1455653
EbbevonVolvo skrev: sön 25 jul 2021, 11:24 Automataren stannar när man skiftar från drive till back. Helt onödigt! Och även sämre för miljön då det går åt mer bränsle för att starta upp än vad du sparar på "stoppet".
Hemtjänstens bilar i vår kommun tål heller inte detta eviga start/stopp. Det har bytts startmotorer och startkrans på "löpande band". Över 50% på bilarna som leasas på tre år.
Jag har en gång läst hur lång tid bilen behöver vara i avstängt läge för att ta igen det extra bränslet som går är för att starta bilen. Var det 10 - 12 sekunder?
Har omsorgen råd att köra Volvo?
#1455673
AndS skrev:
EbbevonVolvo skrev: sön 25 jul 2021, 11:24 Automataren stannar när man skiftar från drive till back. Helt onödigt! Och även sämre för miljön då det går åt mer bränsle för att starta upp än vad du sparar på "stoppet".
Hemtjänstens bilar i vår kommun tål heller inte detta eviga start/stopp. Det har bytts startmotorer och startkrans på "löpande band". Över 50% på bilarna som leasas på tre år.
Jag har en gång läst hur lång tid bilen behöver vara i avstängt läge för att ta igen det extra bränslet som går är för att starta bilen. Var det 10 - 12 sekunder?
Har omsorgen råd att köra Volvo?
Ja, varför inte? Nu håller dom på och går över till hel elbilar i form av VW id3.

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]