Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1455538
För några veckor sen varnade bilen för försämrad motorprestanda och dog kort därefter , hade en dator i bilen så kollade koder direkt o visade P0001/P0001 !
( Fuel regulator nånting )
Efter 5 min gick bilen igång o kom ungefär 2 mil o sen hände det igen 500m hemifrån… 5 min senare startade bilen

Jag fick sagt att det kunde va nåt så enkelt som bränslefilter så det byttes ( Biltema )
Sedan gick bilen galant i 3veckors tid och … ni gissade rätt ! Det började igen
Har därefter bytt givare på både bränslepump och commonrailen men fortfarande kvarstår samma fel och felkoder .

Kan det vara att Biltemas filter är skit o täpps redan av all bioskit i dagens diesel så man får köpa en bättre på meca typ ?

Annars är alla idéer välkomna
#1455812
har kört 15000 mil med biltemafilter utan problem. Jag skulle kolla efter slangar som fuktar mellan torpedvägg och motor. Tag ner bränslefilter och töm ur för att se om det kommer skräp. Om så är fallet kolla i tanken. är det tomt på skräp i tanken så ligger det nära till hands att bränslerören släpper skräp. Vissa har rör av järn så de skall kunna rosta och ge sådana här problem. Kan även rosta hål på dessa om du har otur.

Lycka till!
#1456022
Hittar inget som fuktar och kollat hela vägen , ska iaf byta filter igen då den gick bra förra gången jag bytte o det var innan jag bytte sensorer och då kommer jag även se om det är skit i filtret o då kommer isåfall väl en lagom depression…

Saknar min gamla 745a för den var bara tuta o köra
#1456221
Aldrig problem med att den dör när du kör samt är svårstartad därefter? Om så är fallet skulle jag bytt bränsletrycksregulatorn på högtryckspumpen. Men bränslefiltret är en bra början. Häll ut innehållet ur det gamla filtret i en hink eller liknande för en kontroll.
#1514354
Kidnappar tråden då jag har liknande problem.

Det gäller en V70 Drive 2010a. Partikelfilter bortaget och bortprogrammerat. Bränslefilter bytt i maj -22. Bränsleinj.tryckventilen byttes idag men problemen kvarstår.

Bilen dör vi belastning, ofta på 2ans växel efter korsning el rondell. Måste stå en stund innan den går att starta igen. Där igen inom 1-10 min körning. Ofta i uppförsbackar. Bytte tryckventilen idag, men ingen skillnad. Dessutom känns bilen slöare än vanligt, finns ingen kraft alls på högre varv.

Kan bränslefiltret satt igen redan sen i maj när bilen knappt körts nånting? Eller ligger felet nån annanstans?

Tacksam för svar! Behöver bilen varje dag till jobb/skola, så jag är lite desperat.


Mvh
David

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]

Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]