- lör 24 jul 2021, 14:21
#1455517
Utan denna fläkt blir trycket i kondensorn vid stillestånd så hög för att den inte kan göra sig av med värme att högtryckspressostaten bryter strömmen till magnetkopplingen på kompressorn och för system som har sin 'logik' direktkopplad och inte via ECU så kan det börja klappra och räcker inte det för att pressostaten inte fungerade så kan en säkerhetsventil skjuta i kompressorn och du blir av med en stor del av köldmedelsladdningen - alternativt att slangarna skjuter för att de var murkna innan man nådde trycket för pressostatens avstängning kring 27 Bars tryck eller så.
Man vill inte att säkerhetsventilen på kompressorn skjuter då det är svårt att få det tätt efteråt att det i många fall innebär en ny kompressor för att man inte klarar läcktesterna senare när systemet skall fyllas på igen.
FyoDisco skrev:Elfläkt som kyler kondensorn är ett måste då det är 4-8 kW med värme som måste iväg när AC är aktiv. Äldre bilar så var det ofta egen fläkt som startades samtidigt när magnetkopplingen drog på kompressorn. Modernare bilar så är kylarfläkten och kondensorfläkten gemensam styrd via ECU men även här startas den på halvfart så fort AC:n slås på och ofta kickar upp till helfart via högtryckpressostaten vid stillestånd vid tex rödljus och man har mycket pådrag på AC:n i varmt väder - det är grymt mycket värme som skall forslas bort så fort AC:n arbetar.lennarte skrev:Är den förberedd är det kanske fördraget. Annars är det "bara" en kabel till kompressorn. Den ska dock kopplas via fläktvredet och tryckvakten (relä) för att hindra skador på systemet. Även viktigt med elfläkt till kondensorn (inkl givare i kylaren), det kan bli överhettning av systemet annars i bilköer sommartid.Är det verkligen ett måste med kondensorfläkt? Donatorbilen jag har, en 93:a, hade ingen fläkt på kondensorn. Den kanske har blivit bortplockad dock?
Utan denna fläkt blir trycket i kondensorn vid stillestånd så hög för att den inte kan göra sig av med värme att högtryckspressostaten bryter strömmen till magnetkopplingen på kompressorn och för system som har sin 'logik' direktkopplad och inte via ECU så kan det börja klappra och räcker inte det för att pressostaten inte fungerade så kan en säkerhetsventil skjuta i kompressorn och du blir av med en stor del av köldmedelsladdningen - alternativt att slangarna skjuter för att de var murkna innan man nådde trycket för pressostatens avstängning kring 27 Bars tryck eller så.
Man vill inte att säkerhetsventilen på kompressorn skjuter då det är svårt att få det tätt efteråt att det i många fall innebär en ny kompressor för att man inte klarar läcktesterna senare när systemet skall fyllas på igen.