Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1455530
Det kan vara klokt att hålla skolfysiken i trim så slipper man bli lurad av oseriösa aktörer
Sådana dyker upp när det ska satsas stora pengar på grön teknik. Viktigt också att komma ihåg att merparten av jordens befolkning bor i klimat där man (redan) gör av med mer energi för kylning på sommaren än uppvärmning på vintern. Vi här uppe vid Arktis är faktiskt ett specialfall. :P
Största problemet globalt är att fortfarande kommer runt 2/3 av världens elproduktion från fossileldade kraftverk. Förnybart byggs ut i snabb takt men elkonsumtionen ökar snabbare.
Kärnkraften i Svedala hållet på att självdö pga bergochdalbanan på elpriset som orsakas av varierande tillgång på vind och sol. Och vi skulle behöva kärnkraften som bas vintertid ännu ett tag..
Vi har fastnat i någon slags moment 22 -loop :oops:
#1455640
För att lugna alla som är oroliga för att batterierna ska bli dåliga tog jag en bild på frugans GTE i morse, det va 50 km från start när den va ny och nu fem år och 13 000 mil senare.
6D65A857-029E-4966-B7B4-81D0D80D4B9C.jpeg
6D65A857-029E-4966-B7B4-81D0D80D4B9C.jpeg (472.67 KiB) Visad 320 gånger
#1455646
De enda som är oroliga längre för batterierna är de som inte har några ;-)
#1455666
Lövet skrev: sön 25 jul 2021, 10:54 De enda som är oroliga längre för batterierna är de som inte har några ;-)
+1 :-)
#1455693
joel80 skrev: lör 24 jul 2021, 15:48 VolvoB20
Hur insatt är du egentligen? Alltså själv så jobbar jag inte med det eller så, så har inte mer information än via nyhetskanaler och de sidor jag följer som brukar ta upp olika former av t.ex energilagring etc.
När jag läser saker och ting så accepterar jag inte bara rakt av vad som skrivs utan gör en rimlighets uppskattning.

Solcellerna med 20,000 % verkningsgrad tex är inte rimliga om man tror på fysikens grundlagar.

Att förbifart stockholm kostar x antal mijarder säger mig inte mycket men gör man ett överslag så hamnar det runt 3000 kr/mm väg man bygger och då kan man tänka om det är rimligt eller ej

Att vattenfylla en gruva som du länkade till är ju oändligt mycket mera rimligt än att hissa vikter upp och ned. Med vatten kan du ju fylla hela schaktet och alla sidågångar och kan lätt uppnå 100-1000 ggr mängden mot en vikt i hissen.

Man får dock komma ihåg att man "laddar" gruvan genom att pumpa den tom och i exemplet gick det åt 2 Mwh att pumpa den tom.Så får man väl tillbaka 1,6 Mwh när man låter vattnet rusa ned och fylla gruvan igen.

Men det är ingen långtidslagring, du behöver plocka ut energin rätt fort, väntar du längre tid så vattenfylls gruvan av grundvattnet och dina 2 Mwh är borta.

Pumpar du upp vattnet i en fjällsjö kan du ju vänta tills vintern innan du släpper ned det igen och får tillbaka energin.
#1455805
Vad förvånad jag blev när jag idag läste i tidningen ”Elbilen” nr. 2 2021 sid. 20-21 att en laddhybrid kan vara lika ”ren” för miljön och i vissa fall renare än en ren elbil.
En studie med Kia Niro med olika drivlinor har gjorts av två svenska forskare.
Man kikade på denna bil ur ett livscykelperspektiv (tillverkning av bil, tillverkning av batteri, förbrukning el, förbrukning bränsle och återvinning) och 20000 mils körning.
Om elbilen och laddhybriden körs på ”Europeisk el” (där koleldad el förekommer) släpps enligt studien mindre koldioxid ut av laddhybriden under livscykeln och 20000 mil än rena elbilen.
Större batteri i rena elbilen och återvinning av det ger störreklimatavtryck än laddhybridens mindre batteri, och europeisk genomsnittlig elmix med koleldad el ökar klimatavtrycket för rena elbilar.
Kör man på ”svensk el” ger dock rena elbilen ca. 15-20 % mindre klimatpåverkan (koldioxidutsläpp) jämfört med laddhybrid. Studien gäller Kia Niro.
Detta är intressant för oss i Sverige med ”svensk el”:
Den som kör 76% av milen (15200 mil av 20000 mil) som studien baseras på matchar rena elbilens koldioxidutsläpp under bilens livstid (Kia Niro).
Man blir ju nyfiken hur många procent av milen under 20000 mils körning en Volvo laddhybrid (XC40 laddhybrid) behöver köras jämfört med motsv. ren elbil (XC40 ren elbil) för att matcha den rena elbilen i koldioxidutsläpp under livscykeln.
Men mer allmänt kanske går att gissa hyfsat rätt med alla Volvos laddhybrider att om man kör t.ex. ca. 80 % på el (laddad med ”svensk el”) under 20000 mils körning så är man kanske lika ren som om man kört en motsv. ren elbil?
Själv kommer jag nog köra närmare 90% på el med min V90 T6 Recharge 2022:a. Kör inte mycket längre resor numera där jag skulle behöva köra på bensin.
Viktigt se bilanvändandet ur livscykelperspektiv, hela bilens livslängd. inkl. tillverkning av bil och batteri, återvinning och hur elen produceras. Nog för att jag haft visst hum om allt detta men studien med Kia Niro ger tydligt besked om sakernas tillstånd. Lätt tro ren elbil alltid släpper ut minst koldioxid under bilens livscykel under 20000 mil som i studien. En laddhybrid kan vara riktigt klimatsmart också om man kör den mestadels på el.
Ni som kört Volvo laddhybrid några år, hur ser det ut med procent av milen ni kör på ren el om Ni försöker uppskatta?
/Bo
#1455808
Min 745-a har i nuläget en livscykel som sträcker sig över 32 år och över 50000 mil. Hur står den sig i "statestiken"?? Dom sista 10 åren har den "gått på" E85. Hade det funnits E100 hade jag kört på det. Hur många nytillverkade bilar har denna (och andra liknande långlivade fordon) "överlevt statistiskt sett?? Min Volvo används fortfarande i" dagligt bruk", om än inte så många mil om året längre. Ett känt citat,
"Det finns 3 sortet av lögn, lögn, förbannad lögn och statestik
MarkTwain
Författare
Det finns ett till tankevärt citat
" Upprepar man en lögn tillräkligt ofta tror folk till sist att det är sanning
Joseph Goebbels
Propaganda minister i Tyskland 1933 - 1945
  • 1
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 188
  • 380

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]