Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1455485
Hej! Min 744 -87 med motor B230E (och med AC) går illa på tomgång, ca 650 rpm, bilen skakar då kraftigt och det luktar mycket avgaser. Detta gör den för alla luftkupé-fläktblås-alternativ, förutom när man kör all luft på vindrutan, då går den utmärkt på runt 900 rpm. Jag antar att det är någon vakuum-läcka p.g.a sambandet nämt innan, men har ni något tips på var man bör leta?
#1455550
På min -88B 16V motor så sitter en nippel ungefär vid 4-ans cylinder i insuget som är till bromsservon. På insuget vid ungefär 1-ans cylinder sitter en likadan nippel som är för AC-n. Ta bort slangen på den och plugga nippeln och se hur motorn går.
Det finns ett antal vakuumdrivna "servomotorer" under instrumentbrädan (4 - 5st) inkl. värmekranen. Och, K-Jetronic är oerhört känsligt för tjyvluft
#1457910
Hej! Har nu testat runt lite. Tog bort och testade lite med slangen du tipsade om.

Med fläkt på vindrutan:
Går bra med slang.
Om man tar bort och pluggar går den precis lika bra.

Om inte fläkt på vindrutan:
Går skit.
Tar man bort och pluggar går den lika illa.

Alltså ingen skillnaden om man pluggar denna eller inte.

Ledningen delar sig här, (se bild 1) varav en går till tändningens styrenhet, vilket jag också kontrollerade, men den verkar inte läcka något. Jag tog bort sparkskyddet under ratten och hanskfacket och har försökt att lyssna men kan inte höra något som pyser.

Tog sedan bort ledning in till allting som har med klimatstyrning att göra (se bild 2): Går lika dåligt, (och då oavsett vilken luftinställning den står på).

Superkonstigt, och jag får inte ihop det riktigt vart problemet ligger. Om det läcker från något inne i bilen borde inte det märkas när man pluggar den ledningen. Och om det läcker i motorutrymmet borde det inte spela någon roll vad luftfördelningem står på? Allting verkar så motsägande. Dock så är gummit till vakuumanslutningarna aningen torkat på vissa ställen, ska man bara byta alla sådana, eller har ni några tips som gör att man inte behöver byta massa i onödan?
Bilagor
IMG_20210808_122826.jpg
Bild 2. Pluggad ledning till klimatstyrning.
IMG_20210808_122826.jpg (466.7 KiB) Visad 1481 gånger
IMG_20210808_080812.jpg
Bild 1. Fördelning in till styrbox.
IMG_20210808_080812.jpg (1008.43 KiB) Visad 1481 gånger
#1457920
Nej, vänta! Nu när jag höll på märkte jag att den går bättre även när AC:n är på. Vilket får mig att tro att den kör igång AC:n som avfuktare, när man blåser på vindrutan? Och därmed höjer varvtalet för att kompensera påfrestningen från kompressorn.

Det känns mer rimligt, eftersom all vakuumsökning bara gav motsägande svar. Och därmed är det kanske något helt annat som gör att tomgången går dåligt. Hmmm.
#1457957
Ja, AC-n ska starta i defrosterläge om fläkten är på. Du har säkert en vakuuntank under främre stötfångare, det har jag (745 -88B). Det går då en slang från 3-kopplingen vid insuget, frammåt längs rambalken, under luftfiltret och försvinner ner under kylaren. Du ser den inte men den har 2 nipplar, en med slang på och en med en "gummitutt" på (för högerstyrda bilar). Den pluggen hade spruckit på min bil och orsakade tomgångsproblem. Jag skar av slangen ock pluggade mot insuget och körde i flera år utan tank och ventilationen funkade hyfsat ändå. Fixade dock tanken när jag bytte strålkastare, då det var lättare att komma åt.
Det är den grövre slangen på bilden, den klena går till kolkanistern. Som säkert också kan läcka...... Dock inte gjort så på min
IMG_20210808_155845.jpg
IMG_20210808_155845.jpg (620.59 KiB) Visad 1470 gånger
#1562174
Ja men precis, så måste det ha varit. Jag stog och snurrade på den några veckor innan den skar i samband med att jag bytte remmar, men kände inget konstigt då. Men som du säger, stor skillnad när den laddar och när man lägger lite krafter från remmen på lagren.

Men hursom, stort tack för den tidigare hjälpen och tipsen lennarte, och hoppas detta hjälper någon som kanske har liknande problem.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]