Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ElinXC70
#1455459
Hej alla!

Hoppas någon här kan hjälpa en tjej i nöd. Har en fyrhjulsdriven XC70 2016 med det lilla original-nödreservhjulet.

Jag har fått punktering och skulle behöva åka 25 mil, men har fått olika besked. En del säger att fyrhjulsdriften/bilen kan ta skada av att åka med detta hjul, men andra säger att bilen känner av den mindre omkretsen och kompenserar för det.

Jag vet att nödhjulet inte är lika trafiksäkert, men frågan är om bilen också kan ta skada maskinellt? Jag har ingen möjlighet att byta till ett nytt däck här utan skulle verkligen behöva åka 25 mil med nödhjulet, tror ni det går eller finns det risk att bilen/fyrhjulsdriften går sönder?

Jätte tacksam på förhand för all hjälp jag kan få. Mvh Elin.
#1455473
Vet du varför det är punktering och var är du?

Möjligheten finns väl att få det lagat ganska snabbt, inom 2h om man kontaktar en däckverkstad innan man kommer och kollar att de har tid samt vet om det sitter en skruv i däcket eller vad det nu beror på

Du kan ju eventuellt slippa byta däck genom att antingen använda Volvo Assistans och bli bogserad eller ta av däck/fälg och köra iväg med det löst till en däckverkstad med en annan bil
#1455480
Körde 18 mil med tempaspare på min förra xc70 -10 med Haldex Gen 4
Var inga problem. Och 4hjulsdriften skadades inte.

På min XC70 2013 med Haldex Gen 5 har 4hjulsdriften redan rasat 4 ggr trots att aldrig använt reserv eller olika stora däck.

Så om den är nyare än 2013 skulle jag vara extremt försiktigt. Är bilen äldre än 2012 skulle jag inte tveka och köra max 80 km/h
#1455490
Tack så jättemycket för alla svar 😊
StefanN skrev: lör 24 jul 2021, 07:52 Tanken är att ta sig till närmsta verkstad, inte 25 mil.
Jo jag vet, jag har läst det också. Jag tycker dock den informationen är lite ospecifik. I mitt fall är det 25 mil till närmsta bra verkstad där jag får köpa däck till inköpspris och redan tänkt köpa fyra nya sommardäck.

I teorin, om man befinner sig i en väldigt avlägsen del av världen, skulle det ju kunna vara 25 mil även till den närmsta verkstaden.

Eller om jag befinner mig 1 km från närmsta verkstaden och har 3 km till den näst närmsta verkstaden känns det inte helt orimligt att man ska kunna välja den näst närmsta.

Jag tycker det borde finnas en mer specifik uppgift avseende körsträcka och det var den jag var intresserad av.

En del säger som sagt att bara man håller max 80 km/h så är det lugnt, andra hävdar att man överhuvudtaget inte ska använda den här typen av däck till fyrhjulsdrivna bilar.
#1455492
Det finna massor av olika sorters fyrhjulsdrift.
I ditt fall händer inget speciellt för att du kör 25 mil på det hjulet. Inget som inte kunde hänt ändå. Inte spelar det någon roll om du kör 100 km/h heller. Det där med 80 km/h har inte att göra med att reservhjulet skulle förvandlas till gummislamsor bara för att du kör fortare, utan att dess utformning är sådant att vägegenskaperna blir markant sämre. Därför rekommenderas en lägre fart.
Se bara till att nödhjulet har bra tryck! Här gäller inga "normala" däcktryck, utan husvagnsmässiga 4,2 bar ska det vara. Annars är risken överhängande att det blir slamsor av skottkärrehjulet. Det är inte alls ovanligt att däcket ligger och tappar tryck i bagaget under flera år.

När jag har haft punktering har jag istället tagit till vinterdäcken. Lägligt nog har jag upptäckt problemet när jag varit hemma, så jag har kunnat lägga på vinterdäck då.

Det där med att bilen tar skada av nödhjulen är förvisso en sanning, men en gammal sådan. För många år sedan hade exempelvis både SAAB 900 och Volvo 244 nödhjul. SAAB hade ett hjul som var betydligt mindre än standardhjulen. Det gjorde verkligen skäl för öknamnet skottkärrehjul. Bilen gick på sned som en stollig katt med det hjulet monterat. Volvo hade däremot ett nödhjul som hade samma omkrets som standardhjulen. Inte för att Volvo inte vill spara några extra kronor på att ha ett pluttigt hjul, utan för att man ville ha samma reservhjul i alla 244-modeller. Men vissa 244 levererades med diffbroms i bakaxeln, så det gick inte att ha ett hjul med annan diameter. Volvo V70 XC hade en silikonbaserad koppling till fyrhjulsdriften. Den blev varm om hjulen snurrade olika fort, och då kopplade den in fyrhjulsdriften. Då det förstås inte hjälpte på torr asfalt, där hjulen fortfarande snurrade olika fort, trots att den här viscokopplingen försökte förhindra det, så brann kopplingen upp. Det var så känsligt att det inte ens behövdes några reservhjul för att ställa till det. Det kunde räcka med att ha något hjul med 8 mm och ett annat med 2 mm mönsterdjup.
#1455501
apersson850 skrev: lör 24 jul 2021, 11:23 Det finna massor av olika sorters fyrhjulsdrift.
I ditt fall händer inget speciellt för att du kör 25 mil på det hjulet. Inget som inte kunde hänt ändå. Inte spelar det någon roll om du kör 100 km/h heller. Det där med 80 km/h har inte att göra med att reservhjulet skulle förvandlas till gummislamsor bara för att du kör fortare, utan att dess utformning är sådant att vägegenskaperna blir markant sämre. Därför rekommenderas en lägre fart.
Se bara till att nödhjulet har bra tryck! Här gäller inga "normala" däcktryck, utan husvagnsmässiga 4,2 bar ska det vara. Annars är risken överhängande att det blir slamsor av skottkärrehjulet. Det är inte alls ovanligt att däcket ligger och tappar tryck i bagaget under flera år.

När jag har haft punktering har jag istället tagit till vinterdäcken. Lägligt nog har jag upptäckt problemet när jag varit hemma, så jag har kunnat lägga på vinterdäck då.

Det där med att bilen tar skada av nödhjulen är förvisso en sanning, men en gammal sådan. För många år sedan hade exempelvis både SAAB 900 och Volvo 244 nödhjul. SAAB hade ett hjul som var betydligt mindre än standardhjulen. Det gjorde verkligen skäl för öknamnet skottkärrehjul. Bilen gick på sned som en stollig katt med det hjulet monterat. Volvo hade däremot ett nödhjul som hade samma omkrets som standardhjulen. Inte för att Volvo inte vill spara några extra kronor på att ha ett pluttigt hjul, utan för att man ville ha samma reservhjul i alla 244-modeller. Men vissa 244 levererades med diffbroms i bakaxeln, så det gick inte att ha ett hjul med annan diameter. Volvo V70 XC hade en silikonbaserad koppling till fyrhjulsdriften. Den blev varm om hjulen snurrade olika fort, och då kopplade den in fyrhjulsdriften. Då det förstås inte hjälpte på torr asfalt, där hjulen fortfarande snurrade olika fort, trots att den här viscokopplingen försökte förhindra det, så brann kopplingen upp. Det var så känsligt att det inte ens behövdes några reservhjul för att ställa till det. Det kunde räcka med att ha något hjul med 8 mm och ett annat med 2 mm mönsterdjup.
Jätte tack för en utförlig förklaring, det är verkligen uppskattat. Men om jag förstår dig rätt har jag alltså inte denna silikonbaserade viscokoppling på min XC70 2016?
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]